۰

انقلاب شهید آوینی را در متن حادثه‌ای عظیم قرار داد/آوینی فیلسوف نبود

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: شاید اگر انقلابی رخ نمی داد آوینی در کسوت یک معمار یا یک فیلمساز شناخته می‌شد ولی این اتفاق بزرگ، او را در متن حادثه‌ای عظیم قرار داد و همه تجربیات و تخصص‌های گذشته‌اش، برای رسیدن به هدفی والا قرار گرفت.
انقلاب شهید آوینی را در متن حادثه‌ای عظیم قرار داد/آوینی فیلسوف نبود
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما، حسین کچویان در برنامه «عصرانه» شبکه افق و به مناسبت سالروز شهادت سید مرتضی آوینی اظهار کرد: به نظر نمی‌رسد که شهید آوینی یک فیلسوف یا شخصی باشد که از جنبه‌های نظری دارای کارهایی پژوهشی باشد، البته این بدان معنا نیست که وارد این حیطه‌ها نشده ولی با توجه به آثار و کارهایی او، نمی‌توان شهید آوینی را یک فیلسوف دانست.
وی افزود: معتقد هستم شهید آوینی ظرفیت‌های بالایی داشته و در دوره‌هایی، تجارب و آموزش‌های مختلفی دیده ولی آنچه از بررسی همه زندگی او بر می‌آید اینکه باید آوینی را انسانی شناخت که مقصد و غایت خود را می‌شناخت و دغدغه اصلی او انسان بودن و چگونگی این امر بود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه شهید آوینی درگیر صحنه‌ها و موضوعات گوناگونی شده بود گفت: او دارای تجارب شخصی و اجتماعی متفاوتی بود و در جوانی، رخدادی عظیم همچون انقلاب اسلامی را مشاهده کرد که بر سیر و سلوک او تاثیر گذاشت.
وی ادامه داد: بسیاری از مباحث نظری که شهید آوینی مطرح کرده نوعی مواجهه با غرب است، دنیایی که به انقلاب اسلامی به عنوان یک چالش اساسی و تمدنی می‌نگرد و می‌خواهد تکلیفش را با آن مشخص کند.
کچویان خاطرنشان کرد: شهید آوینی از منظر انسانی کاملا فعال و درگیر که دغدغه‌های نظری چندان برایش موضوعیت نداشت شناخته می‌شود بلکه به صورت تخصصی وارد عمل می‌شد؛ مرحوم شریعتی نیز این چنین بود، او تکلیف و وظیفه خود به عنوان یک نخبه متفکر و انسان احساس می‌کرد و برخوردش با چالش‌ها نیز این چنین بود و در این بین از همه موضوعات نظیر جامعه‌شناسی، هنر و فلسفه برای پیشبرد آن هدف استفاده می‌کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این حقیقت که حضور در کوران رخدادهای بزرگ، آدمی را در معرض چالش‌های بزرگی نیز قرار می‌دهد عنوان داشت: کسانی که این تجربه را از سر می‌گذرانند به اصل چالش موجود توجه می‌کنند و دیگر امور چندان برایشان موضوعیت ندارد بلکه به اعتبار هدف نهایی، از دانش ها و تجارب گوناگون استفاده می کنند و شهید آوینی اینگونه بود.
وی ادامه داد: اگر بخواهیم شهید آوینی را یک فیلمساز، یک فیلسوف یا یک هنرمند صرف بدانیم، تصویر ناقصی از او ارائه می‌دهیم بلکه باید او را فردی بدانیم دغدغه‌مند برای رسیدن به یک هدف که از حوزه‌های گوناگون برای تحقق آن استفاده می‌کند.
کچویان تصریح کرد: از نظر تاریخی مقاطع مختلفی را می‌توان در نظر گرفت که در هر مقطع، تیپ و شخصیت انسان‌ها تفاوت می‌کند؛ معمولا انسان‌هایی که در مقاطع بدوی قضایا ظاهر می‌شوند دغدغه تخصصی و خاصی ندارند بلکه انسان‌هایی تام و یکپارچه محسوب می‌شوند که رخدادهای تاریخی برایشان موضوعیت ندارد نه یک حوزه تخصصی خاص.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: شهید آوینی شخصیتی جامع الاطراف بود که به همه موضوعاتی که برای رسیدن به هدف، کمکش می‌کردند احاطه کافی داشت و از جمله کسانی بود که سخنانش، بعدها سررشته کارهای بزرگی شد.
وی با بیان اینکه شهید آوینی از نظر هنری و فیلمسازی، تجارب وسیعی داشت و این تجربیات را به نسل بعد هم انتقال داد گفت: هنر خاص او، شناختی دقیق از رخداد جنگ به دست داد و این تجربه بعدها نیز مورد استفاده قرار گرفت.
کچویان انقلاب‌ها را ظهور و بروز شکل‌های ایده‌آل از انسانیت دانست و عنوان داشت: شهید آوینی این خصوصیت انقلاب اسلامی را درک کرد و نیازها را هم می‌شناخت، تجربه‌ای منحصر به فرد داشت و می‌توانست راه را به دیگران نشان دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: نمی‌توان گفت اگر رخدادی عظیم مانند انقلاب اسلامی را شاهد نبودیم، امثال شهید آوینی چه ظهور و بروزی داشتند؛ شاید اگر انقلابی رخ نمی‌داد آوینی در کسوت یک معمار یا یک فیلمساز شناخته می‌شد ولی این اتفاق بزرگ، او را در متن حادثه‌ای عظیم قرار داد و همه تجربیات و تخصص‌های گذشته اش، برای رسیدن به هدفی والا قرار گرفت.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 430677
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *