۰

آیا مسکن مهر طرحی پوپولیستی است؟

در حوزه ساخت و ساز، خانه‌دار شدن عده‌ای از طبقات فرودست جامعه تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده، دولت برنامه‌ های مسکن خود را طی 3 سال گذشته اعلام نکرده است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از دانا رضوی، وزارت راه و شهرسازی دولت اعتدال که همچنان در "اندیشه" خانه‌دار کردن مردم است، در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفت، مسکن مهر طرحی پوپولیستی است.
این اولین باری نیست که دولتمردان فعلی نقدهای یکسویه به طرح‌ها و اقدامات دولت قبل وارد می‌کنند. به طوری که زیر سوال بردن دولت گذشته، تبدیل به ادبیات رایج دولتمردان فعلی درآمده است. از این روست که دولت در هر عرصه‌ای که قصد ارائه گزارش به مردم دارد، اقدامات دولت گذشته را بازخوانی می‌کند. در چنین وضعیتی که گذشته کشور در همه عرصه‌ها، حتی ساخت­وساز مسکن تیره و تار جلوه داده می‌شود، مروری بر اقدامات و عملکرد مسئولان فعلی خالی از لطف نیست.
در حوزه ساخت و ساز مسکن، که خانه‌دار شدن عده‌ای از طبقات فرودست جامعه تبدیل به رویایی دست نیافتنی شده، دولت چه برنامه‌ای را طی 3 سال گذشته ارائه کرده است. به اذعان وزیر راه و شهر سازی  طرح خانه‌دار شدن مسکن مهر که منجر به صاحبخانه شدن عده‌ای به مسکن ارزان قیمت شد، طرحی پوپولیستی است.
صرف نظر از اینکه که نگارنده نیز به کیفیت و نحوه اجرای طرح مسکن مهر انتقاداتی دارد، اما به هر تقدیر، در حال حاضر عده‌ای زیادی از محرومان جامعه در همین خانه‌ها سکنی گزیدند و از گزند مالکان بی‌رحم در امانند.
آیا شایسته نبود دولت به­جای اینکه طرح مسکن مهر را، چنانچه ایرادی به آن وارد هست، آن را برطرف کند و سیاست دستگیری محرومان را ادامه دهد، نه این که تیشه خود را به ریشه زحمات دولت قبل بزند. در کجای دنیا این نگاه حاکم است که عده‌ای تلاش کنند و با هر سلیقه و فهمی خدماتی را به مردم ارائه دهند، بعد گروهی دیگر بدون این که اقدام موثری داشته باشند، صرفا عملکرد گروه قبلی را نقد کنند.
آخوندی در بخش دیگری از سخنان خود گفت، «متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم با این شعار عام‌پسند که نیازی به پس‌انداز برای خانه‌دار شدن نیست  با 500 هزار تومان می‌توان خانه‌دار شد، رژیم پس‌انداز از بین رفت که در اواخر دهه هشتاد شاهد اضمحلال رژیم پس‌انداز مسکن و تشویق سیاست مصرف مسکن بدون پس‌انداز بودیم.»
ضمن این که به زعم وزیر محترم، الآن دوباره در حال بازگشت به سیاست معقول پس‌انداز هستیم. آیا سیاست معقول پس‌انداز راهکار فوری برای خانه‌دار شدن مردم است؟ چه تدبیری دولت اعتدال برای ارتقاء توان مالی مردم و دسترسی به مسکن ارزان قیمت ارائه کرده است و در این دولت چند خانوار از محرومین جامعه خانه دار شده‌اند؟
به لحاظ این که با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که حوزه ساخت­وساز مسکن در دولت روحانی را تعطیل شده فرض کرد و به تبع آن هفتاد شغل که وابستگی مستقیمی با این حوزه دارد دچار رکود شده­اند و افزایش بیکاری تشدید شده است. اما وزیر مسکن به دنبال سیاست معقول پس‌انداز است!
وزیر راه و شهرسازی معتقد است که بازگشت به سیاست معقول پس‌انداز باعث افزایش رفاه و تأمین مسکن خانوارها می‌شود تا خانواده‌ها بتوانند پس‌انداز کنند و از طرفی هم امکان تأمین مالی منابع بخش مسکن و تولیدکنندگان بزرگ‌مقیاس از نتایج آن است. شاید این گونه با مردم سخن گفتن، نوعی وعده سرخرمن دادن است. امیدواریم که سیاست معقول پس انداز که در سه سال اول دولت روحانی تبدیل به مسکن نشده در سال آخر دولت دستگیری از محرومین بی‌خانه کند. اما ضرب المثلی هست که می‌گوید سالی که نکوست از بهارش پیداست!
 
انتهای پیام/
شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۳
کد مطلب: 431605
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *