۰

با کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی می توان با پدیده قاچاق مبارزه کرد/ فساد اداری منجر به عدم مبارزه با قاچاق شده است

تقوی با تاکید بر اینکه در سلامت کالاهای قاچاق شک و شبه وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نرخ تورم اقتصادی را کاهش و در مقابل رشد اقتصادی را افزایش دهیم، آن وقت دیگر شاهد ورود کالای قاچاق به کشور نخواهیم بود.
به گزارش سرویس اقتصادي تفتان ما، مهدی تقوی‌، اقتصاد‌دان و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با  تهران نیوز؛ ضمن اشاره به سخنان رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ” تا حالا در مبارزه‌ى با قاچاق خیلى جدّى عمل نکرده‌ایم؛ من قاچاق هاى سازمان‌ یافته بزرگ را میگویم؛ ده‌ها کانتینر یا صدها کانتینر اجناس گوناگون قاچاق وارد کشور بشود؟” گفت: یکی از عوامل گرایش افراد به قاچاق کالا سود کلان موجود در این زمینه است.
وی با بیان اینکه بیکاری موجود در کشور خصوصا در استان های مرزی نیز دومین عامل در گرایش به واردات کالای قاچاق است، اظهار کرد: می تواند گفت که نتوانسیم در مرزها سرمایه گذاری مناسبی کنیم تا از این طریق نیروی کار جذب تولید شود؛ از این رو یا افراد اقدام به قاچاق کالا می کنند و یا به سایر استان های صنعتی مانند تهران، اصفهان و غیره مهاجرت می کنند.
تقوی با تاکید بر اینکه در رابطه با قاچاق کالا عموما قاچاق های سازمان یافته تاثیر بیشتری برروند اقتصادی کشور می گذارند، ادامه داد: فساد اداری به این مهم دامن می زند ولی نمی توان کسی را متهم به همکاری با قاچاق چیان کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گستردگی مرزهای کشور را از دیگر عوامل ورود کالای قاچاق به کشور دانست و افزود: موضوع قاچاق در همه کشورها وجود دارد و به نوعی تبدیل به مبادلات مرزی شده است.
وی ضمن بیان اینکه وقتی کالای قاچاق شده، تولید مشابه داخلی داشته باشد موجب آسیب دیدگی اقتصاد می شود، تصریح کرد: تولیدکنندگان از واردات کالای قاچاق آسیب های زیادی می بینند.
این اقتصاد‌دان علاوه بر نظارت مستمر و پایش مرزهای کشورمان، افزایش کیفیت تولید ملی را از جمله راهکاری مناسب برای جلوگیری از واردات کالای قاچاق دانست و گفت: وقتی کالای با کیفیت در داخل کشور وجود داشته باشد، هیچ فردی کالای قاچاق گران را نمی خرد و بدین طریق قاچاق کالا دیگر سودی ندارد.
تقوی با تاکید بر اینکه در سلامت کالاهای قاچاق شک و شبه وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم نرخ تورم اقتصادی را کاهش و در مقابل رشد اقتصادی را افزایش دهیم، آن وقت دیگر شاهد ورود کالای قاچاق به کشور نخواهیم بود.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۳
کد مطلب: 431847
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *