۰

انتخابات انجمن رادیوتراپی آنکولوژی، تبلور خرد جمعی است/توریسم سلامت، حامی مالی طرح تحول نظام سلامت

دکتر پوریا عادلی: واقیعت این است که طرح تحول سلامت برای اینکه ادامه پیدا کند ما نیازمند تأمین بودجه برای آن هستیم که یکی از راه های بسیار خوب تأمین بودجه بحث توریسم سلامت است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از سلامت نا، انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران یکی از انحمن هایی است که در حوزه های تخصصی فعالیت می کند. این انجمن با عضویت اعضای تخصصی خود، سعی بر این دارد که موانعی را در حوزه سرطان برطرف کند و همچنین در مواردی هم به کمک وزارت بهداشت بیاید. ۲۳ اردیبهشت امسال انتخابات این انجمن به صورت کشوری برگزار می شود که ما به همین بهانه میهمان دکتر پوریا عادلی شدیم. با این گفتگوی جنجالی و جذاب، همراه ما باشید.
سلامت نا: لطفاً خودتان را برای مخطبان ما معرفی کنید:
دکتر پوریا عادلی: پوریا عادلی هستم، متخصص رادیوتراپی آنکولوژی و دانش آموخته دوره مدیریت استراتژیک، مدیر مسئول و صاحب امتیاز نشریه تخصصی از سین سرطان تا سین سلامتی.
سلامت نا: از سوابق آموزشی خود هم بفرمائید:
من دوره تخصصی خود را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گذراندم و در طول مدّت کاری خود دبیر اجرایی چندین کنگره برگزار شده در اصفهان در حوزه سرطان و قائم مقام دبیر اجرایی هشتمین کنگره کلینیکال آنکولوژی بودم.
سلامت نا: آقای دکتر، ۲۳ اردیبهشت ماه انتخابات هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی آنکولوژی است. توضیحی در مورد چرایی برگزاری این انتخابات و اهمیّت آن بگوئید.
انتخابات هیئت مدیره انجمن رادیوتراپی آنکولوژی که هر سه سال یکبار برگزار می شود در واقع انتخاباتی است که هیئت مدیره این انجمن را در بالاترین سطح علمی تأیید می کند و انجمن به عنوان تصمیم گیرنده اصلی در این حوزه می تواند مرتفع کننده مشکلات زیادی باشد که در حال حاضر وجود دارد.
سلامت نا: مثلاً چه مشکلاتی؟
از جمله مشکلاتی که ما در این رشته با آن مواجه هستیم بحث پذیرش و آموزش دستیار در این رشته است. در بحث پذیرش دستیار ما دو مورد اساسی داریم. اول نحوه پذیرش دستیار است که این نحوه پذیرش برای این رشته که در واقع فردی که در این رشته وارد می شود واقعاً باید با علاقه وارد شود چون به علّت سروکار داشتن با بیماران سرطانی در صورتی که علاقه نداشته باشد به طور قطع هم خود فرد اذیّت می شود و هم آنگونه که باید مفید نیست و حتّی شاید به سمت انصراف از رشته هم برود.
نحوه پذیرش در تمامی رشته ها به این صورت است که امتحان جامعی گرفته می شود و فرد بر اساس نمره ای که کسب کرده رشته ای را انتخاب می کند و گاهی فقط به خاطر اینکه اسم رشته ای بهتر و یا راحت تر است وارد آن رشته می شود باعث ایجاد مشکلاتی برای افراد می شود که البتّه این شامل تمام تخصص ها می شود و شاید در مورد این رشته چشم گیرتر است.
سلامت نا: فکر می کنید پذیرش مناسب دانشجویان باید به چه صورتی باشد؟
نحوه پذیرش در این رشته باید به این سمت برود که در واقع یک امتحان تخصصی برگزار شود و افراد به صورت محدودتر شرکت کنند. وزارت بهداشت در این راستا در حال حرکت است ولی بهتر است که انجمن این راهکار را به وزارتخانه بدهد و تسهیل کننده این راه باشد.
البتّه ناگفته نماند مشکل دیگری که در امر پذیرش دستیار داریم افزایشی است که در سال های اخیر در این رشته تخصصی رخ داده است. به طور حتم ما دوست داریم که در تمامی رشته ها تعداد پزشک بیشتری داشته باشیم تا مردم استفاده بهتری کنند ولی این رشته به علّت اینکه رشته ایی است که نیاز به تکنولوژی های بسیار پیشرفته دارد و از طرف دیگر با یک بیماری خطیر رو در رو است، افزایش رزیدنت در این سال ها ما را با دو مشکل روبرو کرده است
مشکل اوّل اینکه ما زمانی که افراد بیشتری را وارد این رشته می کنیم به طور قطع افراد با سطح نمرات پایین تر وارد این رشته خواهند شد که در نهایت باعث کاهش سطح علمی رشته خواهد شد و نکته دیگر اینکه با توجه به این موضوع که ما امکانات بکار گیری نیروهای متخصص را در شهرهای مختلف نداریم به علّت نبودن تکنولوژی، مشکلی که پیش خواهد آمد این است که هم ما با کمال تعجب در این رشته تخصصی با کم کاری و بیکاری افراد مواجه شویم که این موضوع برای خود پزشک حل می شود، چون مطمئن باشید در آن زمان کشورهای عربی اطراف ما و ترکیه به سراغ متخصصین ایرانی خواهند آمد و آنوقت به نام ما و به کام دیگران خواهد بود و متخصصی که با هزینه کشور ما تربیت شده است در کشورهای دیگر بکارگیری می شود و ارز آوری بسیار وسیعی خواهد داشت.
در هر صورت ما باید در عین اینکه تکنولوژی های مدرن وارد ایران می کنیم و ان شاءلله به جایی می رسیم که ما بتوانیم در سطح استانداردهای بین المللی از نظر تعداد دستگاه ها در ایران باشیم ولی اینکه ما بخواهیم قبل از اینکه این دستگاه ها وارد شود و عملیاتی شود اقدام به تربیت نیروی متخصصی کنیم که جای کار برایش وجود ندارد ممکن است ما را با یک بحران و در آینده با بحران های بین المللی و استراتژیک مواجه کند.
ما کشورهای منطقه را باید به عنوان رقبای خود در نظر بگیریم و بدون شک چنین روندی باعث تقویت می شود. باید ضمن تهیه زیرساخت های کامل برای رشته، اقدام کارشناسانه تری بر روی افراد و پذیرش هایی که در این رشته وجود دارد انجام شود چون باز هم تأکید می کنم این رشته با سایر رشته های پزشکی متفاوت است.
سلامت نا: گویا در بحث تعرفه گذاری در این حوزه هم بحث هایی بود.
بله؛ مشکل دیگری که در انجمن با آن مواجه هستیم بحث تعرفه گذاری است که انجام شده است. طرح تحول سلامت که اجرا شد و انشالله که موفقیت آمیز باشد و به همین شکل ادامه پیدا کند ولی کاستی هایی دارد. یکی از این کاستی ها در عرصه تعرفه گذاری در این رشته است. ما با مشکلاتی مواجه هستیم که در واقع افراد به اندازه تخصص و مهارتی که برای یک بیمار صرف می کنند دریافتی ندارند. ما این عدم هماهنگی پرداخت را به طور واضح می بینیم. بنابراین باید انجمن با تعامل با بیمار یک طرح جدید و کارشناسانه تر را در پیش گیرد چراکه باید تعرفه گذاری به صورتی باشد که متخصصین ما ترغیب به درمان های جدیدتر شوند. متأسفانه تعرفه گذاری های که الآن انجام شده است این علاقه و انگیزه را در پزشک ایجاد نمی کند که حتّی به سمت تکنولوژی های جدید برود.
سلامت نا: این به معنای افزایش بار مالی بر دوش بیمه ها نیست؟
خیر، در آن موقع هم کل مبلغ پرداختی بیمه به همین صورت است. بهتر است تقسیم عادلانه تری انجام شود. اگر بخواهیم طرح تحول سلامت به همین صورت ادامه پیدا کند و باقی بماند و همه از ثمراتش بهره ببرند چاره ای جز این نداریم. عدم تعرفه گذاری واقعی باعث کاهش سطح درمان ها در کشور خواهد شد. قصد ما دیدن نیمه خالی لیوان نیست و زحمات زیادی در این حوزه کشیده شده و امیدواریم که در این دو مقوله بیشتر تلاش انجام شود.
سلامت نا: در حال حاضر وضعیت علمی کشور در رشته رادیوتراپی آنکولوژی را چگونه ارزیابی می کنید؟
بحث تعامل و ارتباط بیشتر که هم اکنون با نهادها و دانشگاه های بین المللی جهان وجود دارد در این حوزه خیلی مهم است. ما ناگزیر به ارتباطات با کشورها برای تبادل اطلاعات هستیم. نوید خوبی که می توانم به مردم عزیز بدهم این است که خوشبختانه متخصصین ما در این رشته در سطح قابل قبولی هستند، فقط چیزی که در حوزه سرطان وجود دارد ما احتیاج به کار و همکاری تیمی داریم که در کل کشور این ضعف وجود دارد.
سلامت نا: آقای دکتر، نظر شما درباره پدیده توریست سلامت که به تازگی هم خیلی مورد بحث قرار گرفته چیست؟
اتفاقاً نکته ای که انجمن باید روی آن کار کند بحث جذب توریست سلامت به کشور است. ما محدویت هایی در جذب توریست در بحث تفریحی داریم ولی این بحث را خوشبختانه در توریست سلامت نداریم. چون بیمار برای درمان مراجعه می کند و به این علّت که هزینه های درمان در کشور ما پایین است و در سطح بالای علمی هم قرار داریم ما می توانیم ایران را به عنوان مرکز توریست سلامت خصوصاً در رشته خودمان مطرح کنیم که امیدوارم با همکاری انجمن و وزارتخانه و نهادهای دیگر این موضوع انجام شود که هم ارز آوری بسیار خوبی برای کشور خودمان داریم که می تواند تأمین کننده هزینه درمان مردم خودمان شود.
سلامت نا: برخی معتقدند که این موضوع برای طرح تحول نظام سلامت هم مفید است.
واقعیّت این است که طرح تحول سلامت برای اینکه ادامه پیدا کند ما نیازمند تأمین بودجه برای آن هستیم که یکی از راه های بسیار خوب تأمین بودجه بحث توریسم سلامت است.
سلامت نا: انگیزه شما برای شرکت در این انتخابات چیست؟
من دو دغدغه اصلی داشتم که بیان کردم. اساتید قدیمی بسیار زحمت کشیده اند و شاید ما لازم داشته باشیم که عضو جوان تری هم که دغدغه های این رشته را درک می کند در کنار آن ها باشد به دو نیّت، اوّل اینکه بتواند این دغدغه ها را در هئیت مدیره مطرح و پیگیری کند و دوّم اینکه ما در هر سیستمی نیازمند کادرسازی هستیم. ما باید نیروهایی تربیت کنیم و در کنار بزرگترها نحوه اصول مذاکرات و مسائل دیگری که در انجمن وجود دارد را یاد بگیرند تا بتوانند جایگزین شوند.
سلامت نا: این انتخابات بین چه کسانی برگزار می شود؟
انتخابات بین متخصصین این رشته برگزار می شود که حدود ۲۴۰ نفر از همکاران در سرتاسر ایران شرکت می کنند.
سلامت نا:  چند نفر انتخاب می شوند؟
۷ نفر عضو اصلی، ۲ نفر علی البدل و ۱ نفر بازرس.
سلامت نا: نتایج چه زمانی اعلام می شود؟
احتمالا همان روز اعلام نتیجه می شود.
سلامت نا: هیئت مدیره قبلی را چگونه ارزیابی می کنید؟
یک داستانی است که در یکی از شهرهای اروپا تابلویی را گذاشته بودند و گفتند هرکسی ایرادی در این تابلو می بیند یک خط بزند و دیدند هنوز یک ساعت نگذشته دیگر اثری از نقاشی نبود. روز بعد گفتند که باید اشتباهات تابلو را تصحیح کنید ولی با گذشت سه روز هیچ کس یک خط هم نکشید.
به هر حال املاهای نانوشته غلط ندارد و اگر من بخواهم به دور از انصاف بگویم این معایب وجود دارد درست نیست. من باید خودم وارد جریان شوم و مشکلات را از نزدیک حس کنم. ما به عنوان یک انجمن که در کنار اعضاء هستیم و به دنبال تأمین خواسته های آنها هستیم وظایف بیشتر و مهم تری در قبال مردم و کشورمان داریم. باید همه این موارد را درک کرد، در مجموع من فعالیت های انجمن قبلی را خوب ارزیابی می کنم. رأی و نظر همه اعضا قابل احترام است و انجمن خانه همه اعضای خود است.
سلامت نا: اگر صحبت دیگری درباره انتخابات دارید بفرمائید:
انتخاباتی که در انجمن هایی علمی انجام می شود به نوعی تبلور خرد جمعی می باشد و امیدوارم که این خرد جمعی در سطح متخصصین ما به سمتی برود که هم در واقع بهترین ها را انتخاب کنند و در این گفتگوهای که بین خودشان است تفکۀرات بهتر شناخته شود و افراد از تفکّرات یکدیگر استفاده کنند و مهم تر آنکه عرصه اخلاق را ترک نکنند.
بنده به عنوان کوچک ترین این جمع مطمئن هستم تمام کسانی که کاندید شده اند با دلسوزی ثبت نام کرده اند، خصوصاٌ افرادی که در هیئت مدیره های قبلی وجود داشته اند. اگر ما امروز شاهد چنین فعّالیت هایی هستیم، ثمره تلاش این عزیزان است که جای تشکر و قدردانی وجود دارد.
سلامت نا: به عنوان حسن ختام این گفتگو، اوّلین چیزی که با شنیدن این کلمات به ذهنتان می رسد را بفرمائید:
سرطان: فرصتی برای دوباره زیستن.
طرح تحول نظام سلامت: انشالله به سرانجام برسد.
انتخابات انجمن رادیوتراپی: تبلور خرد جمعی.
تجمیع بیمه ها: در صورت برطرف کردن ایرادات، موافقم.
انحلال معاونت طب سنتی وزارت بهداشت: نظری ندارم.
سلامت نا: از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می کنیم.
انتهای پیام/
شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۳۶
کد مطلب: 432184
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *