۰

احیای ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی خوزستان همچنان در انتظار آب‌رسانی

با اختصاص اعتبار ویژه، تلاش شرکت جهاد نصر و جلساتی که در سال گذشته با هیئت دولت در زمینه عملیاتی کردن طرح مقام معظم رهبری برای احیای ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان گرفته شد، این طرح در مسیر پیشرفت قرار گرفته است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از خبرگزاری سینا، بی‌شک تنها روش راهبردی برای خروج از مشکلات اقتصادی کنونی در کشور و به ویژه در استان خوزستان تلاش مردم، دولت و بخش‌های مختلف اقتصادی برای خودکفایی است؛ باید به سمت تقویت بخش تولید با نگرش درونگرایی حرکت کنیم و به همین منظور در سال ۹۲ با اختصاص اعتبار ویژه، تلاش شرکت جهاد نصر و جلساتی که در سال گذشته با هیئت دولت در زمینه عملیاتی کردن طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان گرفته شد، این طرح در مسیر پیشرفت قرار گرفته و نمونه آشکار عملی کردن اقتصاد مقاومتی در خوزستان به شمار می‌رود.
 یدالله شمایی، مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور، بر لزوم شتاب بخشی به اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری تاکید کرد و گفت: طرح مقام معظم رهبری برای احیای ۵۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان در دو مرحله اجرا می‌شود؛ مرحله نخست آن در مساحت ۳۱۲ هزار هکتار که بخش فرعی آن با همکاری با سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، استانداری و آبفا صورت گرفت.
 وی افزود: از لحاظ هماهنگی با سازمان‌های مربوطه هیچ مشکلی وجود ندارد اما به دلیل مشکلات نقدینگی، اگر در برخی بخش‌ها با شتاب بیشتری عمل نکنیم ممکن است با مشکلاتی روبه‌رو شویم.
 شمایلی، با بیان اینکه موضوع تسطیح زهکش‌ها و برخی کانال‌ها به دلیل نبود اعتبار با مشکلاتی مواجه شده است، ادامه داد: امیدواریم با همکاری وزارت‌خانه این مشکل حل شود.
 وی گفت: در حال حاضر حدود ۸۰ هزار هکتار فاز اول که در حوزه کرخه است را تقریباً به پایان رسانده‌ایم و ان‌شالله با همکاری سازمان‌های مربوطه به موازات شبکه‌های فرعی فاز اول، اقدامات لازم برای شبکه‌های اصلی این فاز از پروژه انجام شود و در کنار آن پیگیر فاز دوم پروژه هم باشیم.
 شمایلی گفت: برخی از قراردادهای اراضی در برخی مناطق به سال‌های خیلی قبل بر می‌گردد. برای مثال ۲۰ هزار هکتار از اراضی زهره حدود ۴۰ سال است که کشت می‌شود و مجوزی ندارند که امیدواریم تکلیفشان مشخص شود.
 مدیر عامل موسسه جهاد نصر کشور با بیان اینکه تا پایان سال ۹۶ فاز اول پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری به اتمام می‌رسد، تصریح کرد: اگر تخصیص آب فاز دوم هم انجام شود، می‌توانیم در سال ۹۵ و ۹۶ به موازات فاز اول بخشی از فاز دوم را نیز اجرا کنیم؛ حل بعضی از مشکلات و مسایلی که در مسیر این پروژه وجود دارد، نیازمند هماهنگی بیشتر میان وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی است.
 وی در زمینه تخصیص فاز دوم آب برای این طرح گفت: یکی از موضوعاتی به آن پرداخته‌ایم، تخصیص آب مرحله دوم بوده است، که به لطف خدا و همت مسئولین نظام تاکنون هیچ مشکلی درباره تخصیص آب و اعتبارات نداشته‌ایم و اعتبارات موسسه جهاد نصر مصوب و به موقع است و همواره اعتبارات و منابع مالی مناسبی را در این زمینه در اختیار داشتیم.
 مدیر عامل موسسه جهاد نصر کشور با ابراز امیدواری نسبت به ادامه وضعیت تخصیص اعتبارات سال ۹۴ در سال جاری گفت: درصدد هستیم در روزهای آتی ۱۵۰ میلیون دلار از اعتبارات سال ۹۵ محقق کنیم تا بتوانیم پروژه‌ها را به موقع از نظر تامین مالی پوشش دهیم و به اقدامات خود شتاب بیشتری دهیم.
 از وزارت نیرو انتظار داریم تا برای کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری آب تخصیص دهد
علیمراد اکبری، معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار سینا گفت: ما از وزارت نیرو انتظار داریم تا انشالله برای کل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری تخصیص آب بدهد تا بتوانیم با موفقیت این طرح را به اتمام برسانیم.
 اکبری، در بازدید از پروژه‌های طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری گفت: خوشبختانه بازدید خوبی صورت گرفت و از معاون آب و آبفا وزارت نیرو دعوت شد که از نزدیک از وضعیت اجرای پروژه‌ها و اقدامات انجام شده و عواملی که در پروژه درگیر هستند، بازدید کند.
 وی افزود: در حال مکاتبات با وزارت نیرو هستیم که تخصیص آب فاز دوم پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری را نیز بگیریم و بتوانیم فاز ۲ پروژه را آغاز کنیم.
 اکبری، با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۸۵ هزار هکتار شبکه آبیاری احداث و تسطیح و زهکشی ۴۰ هزار هکتار نیز انجام شده که اعتبارات آن در مجموع ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است، افزود: برای امسال نیز ۸۰ هزار هکتار از اراضی را در برنامه قرار دادیم تا بتوانیم بخش عظیم فاز اول پروژه که آب آن تخصیص یافته است را به اتمام برسانیم.
 معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: تاکنون تخصیص آب ۳۲۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری از وزارت نیرو اعلام و انجام شده و اقدامات در حال اجرا است و پیش بینی می‌شود در سال آینده این پروژه را در این سطح به اتمام برسانیم.
 در صورت تخصیص آب به نتیجه مطلوب می‌رسیم
حسن علاقه‌بند، معاون اجرایی موسسه جهاد نصر هم در زمینه اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری گفت: اگر مجوز برداشت و تخصیص آب و اعتبار تکمیلی به طرح داده شود به سرعت این مهم به نتیجه مطلوبی خواهد رسید.
 وی افزود: هدف از اجرای این طرح اصلاح شیوه کشاورزی و آبیاری بوده است که اگر نتوانسته باشیم کل طرح را اجرا کنیم قطعا در آینده کشاورزان باز هم با نصب موتور پمپ‌های خود، مشغول برداشت آب برای زمین‌های کشاورزی خود می‌شوند، اما امیدواریم چنین اتفاقی رخ ندهد و در ‌‌نهایت به بهبود وضعیت کشاورزی برسیم.
 معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با اشاره به اینکه شبکه‌های آبیاری باید مدرن شوند تا به تولید بیشتر برسیم گفت: تلاش ما تامین آب و احداث شبکه‌های زهکشی و فرعی و اصلی آبیاری است و امیدواریم بتوانیم با تقویت این مهم به کشاورزی ایده آلی دست یابیم.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۷
کد مطلب: 432594
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *