۰

کمبود دانشجو مهمترین مسئله آموزش عالی کشور/ چالش 300هزار صندلی خالی در دانشگاهها/ کارآفرینی و آموزش مهارتها از اصول مهم در عرصه آموزش عالی است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: کمبود دانشجو مهمترین مسئله آموزش عالی کشور است و در حال حاضر دانشگاه ها با حدود 300 هزار صندلی خالی مواجه هستند.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفتگو با خبرنگار هرمزپرس با تاکید بر لزوم تقویت و ساماندهی دانشگاه پیام نور در زمینه آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و الکترونیکی ،گفت: دانشگاه پیام نور باید در مسیر اساسنامه و ماموریت هدفمند خود به شکل ویژه بازنگری و تقویت شود.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  با اشاره به گستردگی دانشگاه پیام نور در خارج از کشور ، اظهار کرد: فعالیت واحدهای بین الملل دانشگاه پیام نور با حضور در 64 کشور و جذب دانشجوی خارجی ارزنده است و تقویت مراکز بین الملل این دانشگاه باید در دستور کار قرار گیرد.

فرهادی با تاکید بر پذیرش مشترک دانشجو با پژوهشگاه ها و دانشگاه های داخل و خارج از کشور ، تصریح کرد: دانشگاه پیام نور می تواند با تعریف رشته های جدید و فراهم کردن زیرساخت های لازم در زمینه استفاده از سینمای مفهومی و دیگر فناوری های روز دنیا در زمینه آموزش از دور، نقش ویژه ای در توسعه و گسترش مرزهای دانش داشته باشد.
 
وی کمبود دانشجو در کشور را مهم ترین مسئله آموزش عالی کشور دانست و افزود: طبق آمار سازمان سنجش آموزش کشور ، دانشگاه های ما با حدود 300 هزار صندلی خالی مواجه هستند که این مسئله چالشی برای تمامی دانشگاه های دولتی، آزاد، فنی حرفه ای و علمی کاربردی است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از تهیه سند گفتمان توسعه آموزش عالی در راستای طرح آمایش در وزارت علوم خبر داد و گفت: در این سند بسیاری از چالش ها در حوزه آموزش عالی ، راهبردها و برنامه اقدام و عمل مطرح شده است .
 
فرهادی بیان کرد: در طرح آمایش آموزش عالی، دیپلماسی علمی، آموزش مهارتی، توزیع جغرافیایی مناسب، پذیرش متناسب با امکانات و استعدادها، متناسب بودن رشته ها، عادلانه کردن آموزش عالی و بسیاری دیگر از مسائل آموزش عالی مطرح و راهبردهایی دیده شده که در صورت اجرا می تواند راهگشا باشد.
 
وی با عنوان اینکه کارآفرینی تمام مسئولیت آموزش عالی نیست، اظهار کرد: کارآفرینی و آموزش مهارت های لازم بدون شک از اصول  مهم در عرصه آموزش عالی به شمار می رود که باید مورد توجه قرار گیرد اما نباید از بحث آموزش نیز غفلت کرد چرا که بسیاری از افراد صرفا علاقه مند به کسب آموزش هستند.
 
وی ارائه بیشتر آموزش های مهارتی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را نیز ضروری دانست و گفت: اگر به رشد اقتصادی 8 درصد برسیم که در دولت تدبیر و امید نیز بر این مهم هدف گذاری شده است، می توانیم بسترهای اشتغال حدود 800 هزار فارغ التحصیل دانشگاه را فراهم نماییم و آنچه که اکنون مهم است، تقویت آموزش های مهارتی، بازنگری در رشته ها و ایجاد رشته هایی است که در آینده کشور به آنها نیاز دارد.
 
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه  عنوان دانشگاه پیام نور ناشی  از  علم و آگاهی و نور است خاطر نشان کرد:دانشگاه پیام نور  با هدف توسعه عدالت آموزشی تاسیس  و از ابتدا بسیاری از افراد ، این دانشگاه را به سبب ماموریت و شیوه خاص آموزشی ، انتخاب کرده اند لذا  دانشگاه جایگاه خاص و ویژه ای به سبب ماهیت و رسالتش در بین مخاطبان خود دارد که باید آن را تقویت کند.
انتهای پیام/
شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۲
کد مطلب: 432854
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *