۰
مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشریح کرد؛

توصیه‌های پزشکی به مسافران اربعین

مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تاکنون حتی یک مورد از شیوع انواع مختلف آنفولانزا در مشهد گزارش داده نشده است و تمامی موارد مشاهده‌شده سرماخوردگی بوده‌اند.
توصیه‌های پزشکی به مسافران اربعین
به گزارش سرویس مذهبي تفتان مامحمدجعفر صادقی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار «نبض شهر» پیرامون شیوع بیماری آنفولانزا اظهار داشت: این بیماری از نوع بیماری‌های ویروسی و عفونی است که اغلب دستگاه تنفس انسان را موردحمله قرار می‌دهد و جزء بیماری‌های مشترک انسان و حیوانات است.
وی با اشاره به اینکه سرعت انتشار و اپیدمی آنفولانزا بسیار بالا است، گفت: شیوع این بیماری در اجتماعات و محیط‌های بسته همچون سربازخانه‌ها، مدارس و حتی ادارات، تا 20 درصد و خوابگاه‌ها تا 50 درصد افزایش میابد و به‌سادگی از فردی به فرد دیگر انتقال می‌یابد.
صادقی در خصوص راه‌های انتقال بیماری بیان کرد: ویروس آنفولانزا به‌سادگی از طریق ترشحات بزاقی فرد بیمار در محیط پخش می‌شوند و می‌تواند به‌واسطه روبوسی، صحبت کردن و حتی دست دادن از فردی به فرد دیگر انتقال یابد.
مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر اینکه آموزش مقابله با بیماری و پیشگیری از سرایت بیماری آنفولانزا بسیار مهم است، یادآور شد: این بیماری اکثراً با سرماخوردگی اشتباه گرفته می‌شود اما آنفولانزا علائم بالینی بسیار شدیدتری نسبت به سرماخوردگی دارد، مانند ایجاد تب بالای 38 درجه‌ای و استخوان‌دردهای مزمن در فرد بیمار ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا یک مصونیت 6 ماه برای افراد ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: افراد بالای 65 سال، کودکان، بیماران کبدی، بیماران کلیوی و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند و به این افراد توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک خود، این واکسن را در ماه‌های مهر یا آبان ماه تزریق کنند.
صادقی از آحاد مردم درخواست کرد تا این بیماری را جدی بگیرند و تصریح کرد: شست و شوی مداوم دست‌ها، استفاده از دستمال‌های کاغذی، دوری از افراد مبتلا و رعایت بهداشت عمومی بهترین روش‌های جلوگیری از انتقال این بیماری هستند.
وی با رد کامل شایعات مبنی بر ورود آنفولانزاهای جدید مانند آنفولانزای افغانی و عراقی به مشهد، خاطرنشان شد: تاکنون حتی یک مورد از شیوع انواع مختلف آنفولانزا در مشهد گزارش داده نشده است و تمامی موارد مشاهده‌شده سرماخوردگی بوده‌اند.
صادقی در ادامه افزود: ویروس آنفولانزا دارای یکسری آنتی‌ژن‌هایی است که بر اساس این آنتی‌ژن‌ها، ویروس‌ها نام‌گذاری می‌شوند و اغلب ویروسی که ایجاد بیماری می‌کنند ویروس H1N1 است.
مدیر پیشگیری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان  به افرادی که قصد شرکت در مراسم اربعین و سفر به عراق را دارند توصیه نمود: با توجه به بالابودن میزان واگیری بیماری آنفولانزا در اجتماعات بزرگ، بعد از پیشگیری بهترین روش تزریق واکسن آنفولانزا است.
انتهای پیام/نبض شهر
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب: 435228
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *