۰
هشدار کاهش ذخایر خونی در سیستان و بلوچستان؛

مردم در ماه رمضان اهدای خون را فراموش نکنند

هر سال در ماه مبارک رمضان، آمار اهدای خون با کاهش مواجه می‌شود و این کاهش در سال‌هایی که ماه رمضان در ۶ ماه نخست سال قرار می‌گیرد، چشمگیرتر است.
مردم در ماه رمضان اهدای خون را فراموش نکنند
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تفتان ما به نقل ازعصرهامون، نیاز به خون همیشگی است و با همه پیشرفت‌های علمی در دنیا هنوز جایگزینی برای این فرآورده حیاتی یافت نشده است.

نجات زندگی بسیاری از بیماران وابسته به این فرآورده حیاتی و ارزشمند است، بیماران تالاسمی و هموفیلی که از مصرف‌کنندگان دائمی خون هستند و حیات این بیماران به خون و فرآورده‌های خونی وابسته است.

يكي از مهم‌ترین نيازهاي مراكز درماني در جهان برای نجات جان آسیب‌دیدگان سوانح و بلایا، بیماران با جراحی‌های بزرگ و سوختگی‌های وسیع، مبتلایان به بیماری‌های مختلف مانند کم‌خونی‌ها و اختلالات انعقادی و نیز خونریزی‌های دوران بارداری و زایمان خون و فراورده‌های خونی سالم است.

نیاز به خون یکی از دغدغه‌های مهم در حوزه سلامت است که هیچگاه نباید تأمین آن متوقف شود، اهدای خون در شمار کمک‌های نوع‌دوستانه‌ای قرار دارد که جان را حیات دوباره می‌بخشد.

سیستان و بلوچستان به دلیل وجود بالاترین تعداد بیماران تالاسمی در کشور یکی از استان‌های هست که به‌شدت نیازمند به خون است و می‌طلبد تا شهروندان برای اهدای خون استقبال بیشتری داشته باشند.

باتوجه‌به قرارگرفتن در ماه رمضان تعداد مراجعه‌کنندگان برای اهدای خون کاهش چشمگیری پیدا کرده است و این مسئله می‌تواند برای بیماران نیازمند به خون خطرآفرین باشد، لذا ضروری است تا در ماه میهمانی خدا بیماران نیازمند به فرآورده‌های خونی را از یاد نبریم.
 
برگزاری پویش نذر خون در استان

مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در ماه رمضان میزان استقبال مردم برای اهدای خون کاهش پیدا می‌کند بیان کرد: به همین علت ذخایر خونی نیز در استان کاهش پیدا کرده است و این امر مشکلاتی را برای بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های خونی ایجاد می‌کند که نیاز است تا شهروندان اهدای خون در ماه مبارک رمضان را فراموش نکنند.

 ابوالحسن صفدری با بیان اینکه اهدای خون در شرایط روزه‌داری دلیلی بر ابطال روزه نخواهد بود تصریح کرد: اهداکنندگان می‌توانند با خوردن وعده سحری مناسب و نوشیدن مایعات کافی همچنین استفاده از خوراک‌های مناسب و باارزش غذایی مطلوب در افطار، اقدام به اهدای خون به‌منظور نجات جان بیماران کنند.

صفدری ادامه داد: افراد روزه‌دار می‌توانند پس از افطار برای اهدا خون مراجعه کنند و در این صورت هیچ مشکلی برای این افراد ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: در ماه مبارک رمضان نیز علاوه بر نوبت صبح بعد از افطار پایگاه‌های انتقال خون برای استقبال از اهداکنندگان خون دایر است.

وی با بیان اینکه در ماه حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ واحد خون در استان مصرف می‌شود بیان کرد: ۵۰ درصد این خون از طریق اهداکنندگان در سطح استان تأمین می‌شود.

مدیرکل انتقال خون با اشاره به وجود بیش از سه هزار و ۵۰۰ بیمار تالاسمی ماژور در استان افزود: حیات این بیماران وابسته به خون است و اگر به‌موقع خون‌رسانی برای این افراد صورت نگیرد منجر به از‌دست‌دادن جان این افراد می‌شود.

صفدری همچنین از برگزاری پویش نذر خون به مناسبت ولادت باسعادت کریم اهل‌بیت امام حسن مجتبی (ع) در استان خبر داد و گفت: در این پویش بعد از افطار افرادی که تمایل به اهدای خون دارند با حضور در پایگاه‌های انتقال خون می‌توانند به بیماران نیازمند به خون کمک کنند.
انتهای خبر/

ا
چهارشنبه ۱۶ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 452847
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *