۰
سعیدآبادی در گفتگو با «خبرگزاری دانشجو»:

هنوز فشارهای اقتصادی بر ایران ادامه دارد

استاد دانشگاه‌های گلستان گفت: در سه ماهه اول سال حجم سرمایه گذاری‌های تائید شده ایران تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی به سه میلیارد دلار رسید و این در حالی است که ...
هنوز فشارهای اقتصادی بر ایران ادامه دارد
علیرضا سعیدآبادی در گفتگو با خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» در گرگان، با اشاره به آمار سازمان تجارت و توسعه که اعلام کرد آمار سرمایه گذاری در ایران ۳۱ درصد کاهش داشته است، گفت: روند کاهش جذب سرمایه گذاری خارجی یک روند جهانی بوده و تمامی کشورهای صنعتی به شدت تحت تاثیر آن واقع شده‌اند؛ برای مثال مجموعه سرمایه گذاری‌های مستقیم خارجی صورت پذیرفته در جهان در سال ۲۰۱۴ بالغ بر۱.۲۳ تریلیون دلار بوده که نسبت به سال ما قبل ۱۶.۴ درصد کاهش را به خاطر عدم ثبات اقتصاد جهانی، عدم اطمینان استراتژی‌های اتخاذ شده توسط کشورها برای سرمایه گذاران و ریسک‌های سیاسی نشان می‌دهد.
 
این کارشناس اقتصادی همچنین ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران  علی رغم کلیه مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه بین المللی، بویژه تحریم‌های بانکی و همچنین علی رغم خروج شرکت‌های خارجی طی سال‌های 2009-2012 توانسته است در سال ۲۰۱۴، بیش از دو میلیارد و ۱۰۵ میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب کند.
 
سعیدآبادی خاطرنشان کرد: تمهیدات دولت موجب شده در سه ماهه اول سال ۹۴ حجم سرمایه گذاری‌های تائید شده و مصوب توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی به سه میلیارد دلار برسد که این رقم، رشد ۳ برابری را نسبت به کل حجم سرمایه گذاری‌های سال قبل نشان می‌دهد و این در حالی است که هنوز تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران لغو نشده و کماکان فشارهای اقتصادی بر ایران ادامه دارد.
 
این عضو وزارت اقتصاد در بخشی از سخنانش در رابطه با برخی اظهارنظرهای غیرسیاسی تنی چند از سیاسیون کشور، متذکر شد: برای پاسخ به این سوال باید راهبردهای ارتباط دو حوزه اقتصاد و فرهنگ واکاوی شوند که نیاز به شرحی مبسوط دارد.
 
وی تأکید کرد: شعار سال گذشته که در رابطه با اقتصاد و فرهنگ بود از آنجایی که اراده دولتی درخوری در حوزه فرهنگ وجود نداشت نیمه تمام باقی ماند؛ که بنده در این رابطه مطلبی منتشر کردم که بازخورد عظیمی نیز داشت.
 
سعیدآبادی اذعان کرد: برای ورود به این بحث، باید به تفاوت بنیادی ارزش‌های جامعه دینی و جوامع سکولار اشاره کرد؛ ماتریالیست‌ها که اکنون فلسفه آن‌ها کاربرد اجتماعی خود را از دست داده، اقتصاد را زیربنا و مقدم بر فرهنگ می‌دانستند. اومانیست‌ها با همان نگاه برآمده از رنسانس غربی، انسان را حاکم بر خودش قرار می‌دهند و با شعار آزادی بسیاری از ارزش‌های والای انسانی و دینی را رها می‌سازند. غربی‌ها تحولات فرهنگی عصر رنسانس را مبنای تغییرات جامعه قرار دادند و در مرحله بعد با روی آوری به تغییرات سیاسی، شاهان را با قدرت یابی کلیسا محدود ساختند و در نهایت پس از محدودسازی کلیسا، سیاست غیردینی و عرفی شده خودساخته را تحت عنوان قوانین بشری حاکم بر سرنوشت خود کردند.
 
این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: شاه بیت اشعار در این تحولات سه گانه، آزادی است؛ آزادی زنان، آزادی مذهب، آزادی اقلیت‌ها و آزادی‌های دیگر. من این بحث را که؛ چرا ما به جای مفاهیمی اساسی همانند مهندسی فرهنگی، پیوست فرهنگی و نظایر آن در برنامه ریزی‌های کلان فرهنگی، پیش از آنها به ظواهر فرهنگی توجه می‌کنیم در نشست «خبرگزاری دانشجو» مورد واکاوی قرار می‌دهم. فرهنگ همانند یک درخت تنومند است که ریشه‌های آن باید تقویت شوند تا برگ و میوه‌های آن ببار بنشیند و خوب بمانند، اما قطعا رئیس دولت و وزیر مربوطه در قبال حوزه فرهنگ وظایفی ذاتی دارند که باید بدان عمل کنند.
چهارشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 422166
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *