۰
گزارش تفتان ما از خاموشي آرام حيات در محور خاش به سراوان؛

محور خاش به سراوان؛ جولانگاه قاچاقچيان سوخت/ جاده مرگ در سايه بي تدبيري مسئولان دولت تدبير همچنان قربانی می‎گیرد

محور خاش به سراوان؛ جولانگاه قاچاقچيان سوخت است و عرض كم محور و حضور قاچاچيان سوخت در اين جاده همواره جان بسياري از هموطنان را مي گيرد.
محور خاش به سراوان؛ جولانگاه قاچاقچيان سوخت/ جاده مرگ در سايه بي تدبيري مسئولان دولت تدبير همچنان قربانی می‎گیرد
به گزارش تفتان ما، جاده خاش به سراوان یکی از مشهورترین و شناخته شده ترین جاده های کشور است و در طول سال هميشه جزء سوژه ها و تيترهاي خبرگزاري ها و رسانه ها بوده و کمتر هفته ای است که در هفته، خبر کشته و مصدوم شدن عده ای مردم بی گناه در این جاده در مطبوعات منتشر نشود، جاده ای که نام هایی همچون جاده مرگ و جاده وحشت گرفته است و حتي در محافل و مجالس مختلف کم از حوادث جاده‌ای و کشته و زخمی شدن هموطنان و هم استانی‌های سيستاني و بلوچستاني در محور پر خطر و پرحادثه خاش به سراوان سخن به میان نیامده است.
جاده اي که در سایه کم توجهی‌های دولت روحاني، امروز به‌عنوان جاده مرگ کام تلخ می‌کند و تعداد زیادی از هموطنان را برای سال‌ها در سوگ عزیزان و بستگان خود می‌نشاند.
مسئوليني که با وجود این اوضاع نابسامان و شرایط بسیار بد اين جاده سر راحت بر بالین می گذارند، مسئول تمام جان هایی هستند که در این جاده ها گرفته می شوند و خانواده هایی که یک عمر باید در سوگ عزیزانشان بنشیند.
شاید میزان کشته و زخمی شدن هموطنان‌مان در هفته‌ها و ماه هاي گذشته تنها به‌عنوان یک آمار از حوادث مختلف در دفتر متولیان جاده و خدمت به مسافران ثبت شود؛  اما هیچ‌گاه از توسعه و دو بانده كردن این محور سخن و عمل جدی نیامد، محوری که در سکوت بي تدبیري و پر تردید مسئولان کشوری راه، همچنان جان می‌گیرد و شکار جان انسانها توسط غولهای آهنی و جاده ها نیز چشم مسئولان را برای دیدن این فاجعه انسانی سنگین کرده و آنها را به خواب زمستاني فرو برده است و در اين وادي نه مسئولی پاسخگوی مشکلات موجود است و نه کسی به فکر است که این وضعیت را اصلاح کند، اين جاده مرگ همین فرداست که دوباره جانی را بگیرند و خانواده اي را داغدار كند
.
اين جاده به دلیل وجود آسفالت های کم عمر و پف کرده و در بسیاری قسمت ها تکه پاره شده و از سویی دیگر جاده ای کم عرض از خطرناکترین جاده های استان سیستان و بلوچستان است.
جاده سراوان- خاش 160 کیلومتر جاده است که حادثه خیز بودن این محور به دلیل عرض کم آن است. ضمن آن که باید خودرو های قاچاق سوخت و انسان و حضور کامیون ها را هم دلیل دیگری برای حادثه خیز بودن این محور دانست و البته از آسفالت های نامرغوب این مسیر نیز نباید غافل بود
.
با وجودیکه استان سیستان و بلوچستان پهناورترین استان کشور بوده و بافت و اقلیم آن باعث ایجاد فاصله های چند صد کیلومتری شهرها از یکدیگر و گاها فاصله تا مرکز استان برای شهرهایی به نزدیک 800 کیلومتر میرسد متاسفانه نداشتن اتوبان و بزرگراه در استان آمار تلفات جاده ای را در مسیرهای پرتردد به بیشترین حد فوتی میرساند.
راههاي موجود در كشور، راههاي مناسبي براي رانندگي نيستند. اين حقيقت را نمي توان در پوشش نقش بسيار زياد خطاي انساني در بروز تصادفات جاده اي و يا مشكلات مربوط به فرسوده بودن و استاندارد نبودن خودروها پنهان كرد. مسئولان كشور بايد به اصلاح وضعيت راهها، بعنوان يك ماموريت حياتي كه با زندگي و جان انسانها مرتبط است، نگاه كنند...

وعده دوبانده كردن محور خاش به سراوان همانند ساير پروژه های استان در چندین مرحله و توسط چندین مسئول دولت روحاني داده شده اما خبری از افتتاح و احداث اين محور دو بانده نیست
* مسئولان در گوش خود پنبه كرده اند.
عبدالناصر حسين بر راننده تريلر در حاشيه اين جاده در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه محور خاش به سراوان بعنوان یکی از خطرناكترين و پرحادثه ترين محورهايي است كه هر روز قرباني مي گيرد، اظهار كرد: عرض كم و عدم دو بانده بودن اين محور و حضور خودروهاي قاچاق سوخت در اين جاده سبب افزايش تصادفات و بروز حوادث بسيار خطرناك در اين جاده مي شود.
وي تصريح كرد: درست است كه عوامل انساني و اشتباهات رانندگان در مواقعي در رخ دادن حادثه نقش دارد اما نقش بسيار زياد جاده را نمي توان در بروز اين حوادث بسيار تاسف بار و تلخ ناديده گرفت اما نمي دانم چرا مسئولان در گوش خود پنبه كرده اند و صداي اين حوادث را نمي خواهند بشنوند.
* هميشه در محور خاش به سراوان شاهد تصادفات هستم
محمدرئوف عيسي زهي يكي ديگر از راننده ها كه سوار بر كاميون خود به طرف سراوان در حركت بود، به خبرنگار ما گفت: من هميشه در اين محور عبور و مرور مي كنم و متاسفانه همواره شاهد تصادفات بسيار شديدي در اين محور هستم، حتي همين هفته قبل خودم نيز نزديك بود با يك تويوتا سوخت كش تصادف كنم اما خدا رحم كرد و جان سالم به در بردم.
* محور سراوان-خاش با مرگ 31 نفر پر تلفات‌ترین محور سیستان‌ و‌ بلوچستان
معاون عملیات مرکز فوریت‌های پزشکی زاهدان در گفت و گو با يكي از رسانه ها، اظهار كرد: در هشت ماهه نخست امسال 144 تصادف در محور سراوان-خاش رخ داده که در جریان آن‌ها 263 نفر مجروح و 31 نفر کشته شده‌اند.
حسن شه‌بخش افزود: اورژانس در هشت ماهه نخست امسال در صحنه 1188 تصادف جاده‌ای استان حاضر بوده که محور سراوان-خاش با مرگ 31 نفر بیش‌ترین تلفات جاده‌ای سیستان‌و‌بلوچستان را به خود اختصاص داده است.
به گفته این مسئول در جریان 415 حادثه جاده‌ای محورهای سراوان که اورژانس در آن‌ها حضور داشته، 625 نفر مجروح و 57 نفر جان خود را از دست داده‌اند.
* محور خاش به سراوان بايد دو بانده مي شود
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: اين استان یکی از مهمترین مناطق جهت خدمت رسانی به خصوص در عرصه حمل و نقل جاده ای است و همین مهم فعالیت در این عرصه را در کنار لذت بخش بودن، سخت و دشوار نیز کرده است.
علی خانقائی افزود: مهمترین شاخصه در صنعت حمل و نقل کشور رضایت مندی مردم است و باید در این صنعت به رفاه حال سرمایه گذاران، صرفه جویی در وقت مردم و کاربران جاده و صرفه جویی در مصرف سوخت توجه ویژه شود.
* مهمترین علت تصادفات محور خاش به سراوان” جاده ” است
وي با تاکید بر اینکه مهمترین علت تصادفات محور خاش به سراوان” جاده ” است، اظهار کرد: محور خاش به سراوان و خاش به زاهدان به زودي دوبانده و چهارخطه خواهد شد.
* دوبانده كردن محور خاش به سراوان همچنان در انتظار تامين اعتبار
معاون عمراني فرماندار خاش در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از بحث های اصلی و مطالعاتی که امسال و سال آينده روی آن برنامه ریزی كرديم جاده سراوان- خاش و خاش به زاهدان است که برای رفع مشکلات در این حوزه منتظر تخصیص اعتبار به این پروژه زیر بنایی هستیم و امیدورایم تا پایان امسال اعتباراتی تخصیص یابد تا بخش زیادی از مشکلات در این حوزه تا سال آینده بر طرف شود.
* سیستان و بلوچستان جزو استان هایی است که رتبه اول تلفات تصادفات رانندگی را دارد
نماینده مردم شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما نیز با بیان این که یکی از خواسته های مردم سیستان بلوچستان این است که تلفات جاده ای کاهش پیدا کند، اظهار کرد: مردم انتظار دارند جاده هایی مانند خاش به سراوان دو بانده شوند.

حمیدرضا پشنگ با تاکید بر این که یکی از خواسته های مردم این است که در استان بزرگراه ساخته شود، بیان کرد: سیستان و بلوچستان جزو استان هایی است که تقریبا رتبه اول تلفات تصادفات رانندگی را در اختیار دارد
.

وی با بیان این که جاده های استانی مناسب نیست، تصریح کرد: با توجه به این که جاده ها ترانزیتی بوده و تعداد زیادی کامیون در آن تردد می کنند اما همه آنها یک بانده هستند.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این که جاده ها در خیلی از جاها با استانداردها فاصله دارد، بیان کرد: نیاز است در این رابطه تدبیری شود، این موضوع را به اطلاع وزیر راه و شهرسازی رسانده ایم و کار هم شروع شده است.
* تذكر نماينده مردم زاهدان به وزرير راه شهرسازي در خصوص راه هاي نامناسب استان
ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به وزیر راه و شهرسازی تذکر داد که نسبت‌ به تسریع در باره احداث بزرگراه یا تعریض جاده زاهدان - خاش و سایر جاده های استان اقدام شود.
تذکر نماینده زاهدان به وزیر راه و شهرسازی موید این موضوع بوده که فوتی هفته ای 12 نفر در یک محور مواصلاتی حاکی از استاندارد پایین راه هایی که تنها در سی سال گذشته جهت روکش کردن آنها اقدام شده دارد و تعریض و دو بانده کردن مسیرهای پرخطر متاسفانه هنوز عملی نشده و حتی به دست اقدام هم نرفته اند.

.

.

.

انتهاي پيام/
شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 422581
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *