۰

جدایی اعتدال از اصلاحات

در آستانه برگزاری انتخابات اعتدالیون معتقدند باید فهرست اصلاحات به نفع لیست اعتدال از رقابت‌های انتخاباتی کنار برود، زیرا حق آن است که سرمایه اجتماعی حاصل از برجام به پای اعتدالیون نوشته شود و نه جریان اصلاحات.
جدایی اعتدال از اصلاحات
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از آناج، در انتخابات سال 92 که به گفته ی چهره های شاخص اصلاح طلب از جمله شخص عارف، با هماهنگی هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، روحانی به عنوان نفر اصلی برای انتخابات ریاست جمهوری 92 انتخاب شد و از قضا این فرد رئیس جمهور جدید کشور شد و از اوایل انتخاب روحانی به عنوان ریاست جمهوری، فشارهای زیادی از جانب اصلاح طلبان و کارگزاران برای حضور نفرات مطلوبشان در کابینه وارد شد؛ علی رغم حضور اکثریت کارگزاران و اصلاح طلبان در هیات وزیران و تمایلات رئیس جمهور به طرف هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی دولت خود را دولتی فراجناحی خواند و بر اساس سوابق سخنرانی این فرد، حتی یک بار هم به اصلاح طلب بودن خود اذعان نکرده و خود را فردی معتدل دانست.
این نوع اظهارات روحانی و دولتمردان وی، در بیشتر اوقات مورد گلایه و انتقاد اصلاحات و کارگزاران قرار گرفته و آنان تهدیدهای مختلف سیاسی علیه دولت تدبیر و امید به کار برده اند، به طوری که حمایت اصلاحات را عامل موفقیت روحانی در حین انتخابات و عملکرد دولت وی دانسته اند.
با توجه به عملکرد اخیر روحانی در مذاکرات هسته ای و برخی عملکردهای پوپولیستی دولت متبوع وی، طیف کارگزاران و اصلاحات به اهمیت و پتانسیل طیف جدایی طلب اعتدال پی برده و سعی در ایجاد اتحاد بین جناح راست دارند. علی رغم جلسات اخیر هاشمی و سید حسن خمینی به صورت جداگانه با جناح توسعه و اعتدال و مذاکرات محرمانه ای که این دو فرد و خاتمی با حسن روحانی داشتند، لکن جناح توسعه و اعتدال اخیرا با انتشار لیستی، اعلام برائت غیر مستقیم خود را از اصلاحات و کارگزاران اعلام کرده است.
دهقان، سخنگوی حزب اعتدال و توسعه قبلا گفته بود: "حزب اعتدال و توسعه همیشه جمعی از شایستگان را که رویکردی اعتدالی داشتند و فراسوی یک جناح سیاسی اعم از اصولگرا، اصلاح‌طلب و میانه‌رو انتخاب و به مردم معرفی می‌کرد و در انتخابات آینده مجلس نیز تقریبا لیست حزب اعتدال و توسعه مثل کابینه دکتر روحانی خواهد بود."

غلامعلی دهقان، به روزنامه آرمان گفته بود: «اینکه اشاره می‌کنید ما به اصلاحات نزدیک شدیم، واقعیت این است که آنها به ما نزدیک شدند. اکنون اصلاح‌طلب‌ها دارند حرف‌های ما را می‌زنند»

برخی اطلاعات نشان می‌دهد محتوای این جلسات، حول بررسی آرایش انتخاباتی احزاب اصلاح‌طلب و حامی دولت در انتخابات هفتم اسفندماه سال جاری بوده است. بر این اساس منابع آگاه می‌گویند رییس‌جمهور به دلایلی از جمله "بدنام بودن" برند اصلاحات و "به ثمر رسیدن برجام" که آن را حاصل تلاش‌های دولت یازدهم می‌داند؛ معتقد است، نه تنها اتحاد فهرست‌های اصلاحات و اعتدال معنایی ندارد بلکه این فهرست اصلاحات است که در لحظات آخر باید به نفع لیست اعتدال از رقابت‌های انتخاباتی کنار برود. زیرا حق آن است که سرمایه اجتماعی حاصل از برجام به پای اعتدالیون نوشته شود و نه جریان اصلاحات!
با توجه به سخنرانی اخیر روحانی در جمع استانداران و فرمانداران که گفته بود خواسته دل من حضور اعتدالیون در مجلس می باشد و نام نبردن مجلس اصلاحات، تکلیف خیلی از اصلاح طلبانی که بعد از ردصلاحیت های تقریبا گسترده چشم به وحدت با روحانی دوخته بودند، تا حدودی مشخص شد.
و با این شرایط، احتمال جدایی لیست اصلاحات و اعتدال بسیار بالاست و فقط امکان دارد برخی افراد به صورت هم پوشانی، مشترکاً در هر دو لیست باشند که این وضیعت یقینا باعث شکست بزرگ و عمیق آرای اصلاحات خواهد بود. مگر اینکه سران طیف اصلاحات و کارگزاران با استفاده از برخی اهرم های پشت پرده، طیف اعتدال و شخص روحانی را مجبور به اتحاد کنند.
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۹
کد مطلب: 426053
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *