۰

حماسه ۷ اسفند و اقتدار بین‌المللی ایران

حضور گسترده ملت ایران در دو انتخابات هفتم اسفند، دستاوردها و آثار بسیار مهمی برای سیاست خارجی کشورمان بر جای خواهد گذاشت و موجب افزایش بیش از پیش اقتدار و قدرت چانه‌زنی دستگاه سیاست خارجی در تامین منافع و امنیت ملی خواهد شد.
حماسه ۷ اسفند و اقتدار بین‌المللی ایران
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، روزنامه «جام‌جم» در شماره امروز خود و در یادداشتی به موضوع انتخابات حماسی 7 اسفند پرداخت و نوشت:
مجلس در ساختار نظام جمهوری اسلامی ایران، آن‌گونه که امام راحل(ره) فرمودند در راس امور است و منشأ تشکیل دولت‌ها و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات به‌شمار می‌آید.
وضع قوانین و نظارت بر حسن اجرای قانون از وظایف مجلس بوده و نمایندگان مردم به شکل‌های مختلف بر نحوه عملکرد قوای دیگر و نهادهای حاکمیتی تاثیر می‌گذارد. ازاین رو با مجموعه مسئولیت‌های عظیمی که به‌عهده مجلس گذاشته شده، می‌توان تاکید کرد در سایر امور نیز خانه ملت، عامل محرک و راهنمای امور و همزبان با سایر قوا، تحت هدایت، نظارت و راهنمایی رهبری نظام و انقلاب حرکت خواهد کرد.
با در نظر گرفتن اهمیت نهاد قانونگذاری در کشور، می‌توان دریافت که پیامدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری، همچون بسیاری دیگر از تحولات داخلی کشورمان، صرفا به مرزهای جغرافیایی ایران محدود نخواهد ماند و با این انتخاب، قدرت و انسجام ملی کشور به نمایش گذاشته شده و همبستگی مردم و حساسیت آنان نسبت به سرنوشت خود و علاقه و اصرارشان بر تعیین نمایندگان در منطقه و سایر کشور‌های دنیا، پیام روشنی برای جهانیان داشت. در سطح منطقه، مقابله با محیط دلهره‌آور کنونی و خنثی کردن سناریوهای ضدایرانی به بهترین وجه از دریچه صندوق‌های اخذ رای صورت گرفت و دیدیم که هر اندازه مردم، دولتمردان و مسئولان در مسیری مشترک با انسجام گام برداشتند، جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان افزون‌تر شده و در تحولات منطقه عامل تامین‌کننده امنیت در کشور است.
البته ممکن است برخی کشورهای بدون چنین پشتوانه و سازوکاری برای بها دادن به رأی مردمشان، با چشم حسادت و دشمنی به این حرکت مردم‌سالارانه نگاه کنند، اما حتی آنان هم می‌دانند که مردم در این انتخابات بار دیگر بر مشروعیت نظام تاکید کرده و قدرت خود را به رخ جهانیان کشیدند. ملت ایران که ظرف سال‌ها و بلکه دهه‌های اخیر با دامنه وسیعی از گزینه‌های خصم، تهدید، ارعاب، تحریم، شیعه‌هراسی و ایران‌هراسی دست و پنجه نرم کرده، در این بزنگاه مهم تاریخی و سیاسی، رفتاری متفاوت و شگفت‌انگیز از خود بروز دادند و در حالی که تحریم‌های شورای امنیت و قدرت‌های جهانی به این منجر می‌شد که دولت‌های در معرض تحریم، با نارضایتی‌ها و شورش‌های اجتماعی روبه‌رو بوده و ناگزیر به تغییر رفتار و دست کشیدن از منافع و آرمان‌ها باشند، اما ملت ایران با ایستادگی و مقاومت جسورانه، این هدف شوم را خنثی و با علم و دانایی با مشارکت گسترده در انتخابات سال 1394 تمامی محاسبات را بر هم زد.
چنین است که حضور گسترده ملت ایران در دو انتخابات هفتم اسفند، دستاوردها و آثار بسیار مهمی برای سیاست خارجی کشورمان بر جای خواهد گذاشت و موجب افزایش بیش از پیش اقتدار و قدرت چانه‌زنی دستگاه سیاست خارجی در تامین منافع و امنیت ملی خواهد شد و بنابراین باید یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجلس دهم را تلاش برای حفظ این اقتدار بین‌المللی برشمرد.
صباح زنگنه
کارشناس مسائل بین‌الملل
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب: 427970
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *