۰
۱

اشتغال یا توقعات و تجملات؛ کدام یک سد راه ازدواج است؟

به راستی چرا جوانان دیگر همانند گذشته تن به ازدواج و تشکیل خانواده نمی دهند؟ چه بر سر جوانان حال آمده که تنهایی را بیشتر دوست دارند؟ و....
اشتغال یا توقعات و تجملات؛ کدام یک سد راه ازدواج است؟
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما، وبلاگ حرف تو نوشت:این روزها برخلاف زمان های قدیم وقتی وارد جمع جوان ها می شویم و از آنها می پرسیم که مجرد هستند یا متاهل؟ همه بصورت یک صدا می گویند که مجرد؛ اما در سال های نه چندان دور گذشته کمتر جوانی را می دیدیم که به سن ۲۵سالگی رسیده باشد و متاهل نباشد و تشکیل زندگی نداده باشد.

به راستی چرا جوانان دیگر همانند گذشته تن به ازدواج و تشکیل خانواده نمی دهند؟ چه بر سر جوانان حال آمده که تنهایی را بیشتر دوست دارند؟ و....

معقوله ازدواج از سنت های الهی و پیامبر(ص) می باشد به گونه ای که می فرماید ازدواج از سنت های و آیین من است، هر کس به آن پشت کند از من نیست؛حال امروز چه شده که با توجه به مهم بودن ازدواج از سوی فرامین خداوند و اهلبیت(ع) در کشور ما خیلی کم رنگ شده است.

از طرفی امروز با بیش از ۱۱میلیون جوان دختر و پسر مجرد در کشور روبرو هستیم که هنوز ازدواج نکرده اند؛ اکنون باید در پی دلایل و موانع ازدواج این روز های جوانان باشیم تا ببینیم چه درصدی از مشکلات از سوی دولت و چه درصدی از مشکلات از سوی خانواده ها و خود جوانان می باشد.

این در حالیست که تغییر نگرش و دید جوانان امروزی به مسائل اجتماعی، فرهنگی و... خود به نوعی معضل برای شروع زندگی و تشکیل خانواده در آمده است؛ باید اینگونه گفت که برخی موانع و مشکلات مانند نبود فرصت شغل از معضلاتی است که باید دولت آن را رفع کند و برخی از موانع و مشکلات مانند جهیزیه، مهریه و سربازی از معضلاتی است که باید خود زوجین آن را رفع کنند تا بتوانند به راحتی و سادگی تشکیل خانواده دهند.

بیکاری مهمترین معضل جوانان برای ازدواج

یکی از موانع جوانان در راه ازدواج، بیکاری یا نداشتن امنیت شغلی است. امروزه با توجه به رکود اقتصادی جهانی، نرخ بیکاری در همه جوامع، به ویژه جوامع در حال توسعه از جمله ایران افزایش یافته است. کاهش فرصت های شغلی در بخش دولتی و همچنین افزایش میزان اشتغال زنان با حقوق و مزایای پایین تر از مردان، موجب بیکاری بسیاری از مردان جوان که نان آور اصلی خانواده محسوب می شوند، شده است.

در همین بین هم برخی از جوانان با توجه به اینکه شغلی دارند اما به دلیل نداشتن اطمینان از آینده شغلی خود و وجود ترس از بیکار شدن، تن به ازدواج نمی دهند.
 
خدمت سربازی و حقوق ناچیز آن

یکی از عوامل دیگر که باعث می شود تا پسران رو به ازدواج نیاورند خدمت سربازی است چرا که در این ایام پسران برای خود درآمدی ندارند و نمی توانند برای خود شغلی داشته باشند و از طرفی هم حقوق سربازی بقدری ناچیز است که نمی تواند کفاف مخارج یک نفر را بدهدچه برسد به مخارج یک زندگی را؛ پس با این تفاسیر پسرها ازدواج خود را به بعد از خدمت سربازی موکول می کنند.
  
مهریه و جهیزیه سنگین

برخی از خانواده ها و مخصوصا خود زوجین بقدری خرید وسایل را سنگین و بالا در نظر می گیرند که مجبور می شوند با این حقوق های امروزه چندین سال نامزد بمانند تا بتوانند جهزیه مورد نظر خود را تهیه کنند و یا تا چندین سال بعد از ازدواج باید قسط ها و بدهی های جهیزیه و مراسم ها را بدهند. و برخی از دختران به خاطر وجود مهریه بالا هیچ واهمه ای از فروپاشی زندگی ندارند و در زندگی به گونه ای رفتار می کنند که باعث ایجاد مشکل در خانواده می شود چرا که مهریه را پشتوانه محکمی برای خود می دانند.
 
 ازدواج تحمیلی و فامیلی

از دیگر موانع ازدواج که می تواند از بقیه موارد مهمتر باشد ازدواج تحمیلی در بین خانواده ها است ازدواجی که پدر ها برای فرزندان خود در نظر می گیرند و یا از کودکی دختر و پسری را برای یکدیگر در نظر گرفته اند و باید دخترها و پسرها هم بدون چون و چرا قبول کنند بدون اینکه نظر آنها پرسیده شود.

برخی از ازدواج های فامیلی هم به دلیل شناخت کاذب از طرفین و نبود تحقیق مناسب و قرار گرفتن دختر و پسر در تعارفات خانواده ها انجام می شود؛ این ازدواج ها در بیشتر مواقع به شکست منجر می شود بدون اینکه طرفین در آن نقشی داشته باشند و یا خود بخواهند چرا که زوجین از ابتدا هیچ حسی به یکدیگر نداشتند و هر چه هم در زندگی رو به جلو حرکت می کنند به بن بست می رسند.
 
عدم حمایت خانواده ها
با توجه به مشکلات امروزی جوانان، خانواده ها باید از هر لحاظ فرزندان خود را کمک و یاری کنند تا تشکیل خانواده دهند چرا که اگر خانواده ها از فرزندان خود حمایت نکنند آن ها برای رسیدن به تمام ملاک های ازدواج باید تا سن ۳۰تا۴۰ سالگی تلاش کنند که در این سن دامنه انتخاب های آن ها کمتر و سختر می شود و در برخی از موارد آنها دیگر تن به ازدواج نمی دهند و دوست دارند بصورت مجردی زندگی کنند چرا که نیازی به جنس مخالف و تشکیل خانواده در خود احساس نمی کنند.

از همین رو معیارهای همسرگزینی، اخلاق و رفتارهای زوجین، شیربها، تجملات و تشریفات دست و پا گیر، سختگیری در انتخاب ، تحصیلات و... از دیگر عامل ها و موانع در ازدواج هستند که البته این ها در رتبه ها پایین تری قرار دارند که در برخی از خانواده ها به وجود می آید.

از همین رو اهلبیت(ع) برای انجام فریضه مهم و ضروری ازدواج راهنمایی هایی کرده اند که امام صادق(ع) درباره اهمیت توجه به ملاک های انتخاب همسر فرمودند: « خوب دقت کن که خودت را در کجا می نهی و چه کسی را در مالت شریک می گردانی و بر دین و اسرارت آگاه می سازی.» و نیز فرمودند: « زن به منزله گردنبندی است که به گردن می افکنی، پس مراقب باش که چه چیزی را به گردن می افکنی.»

ایمان و دینداری، عقل و هوش، اخلاق نیک، عفت و پاکدامن و شرافت خانوادگی ملاک هایی هستند که هم باید در مردان باشد و هم در زنان و چنین نیست که تنها زنان باید این صفات و ویژگی ها و ملاک ها را دارا باشند و مردان از آن مستثنا شوند.

برای داشتن ازدواجی موفق لازم است، ملاک های منطقی و درستی در دست داشته باشیم که بهترین آن ها در آیات قرآن کریم و روایات معصومان (ع) بیان شده است که توجه به آنها می تواند زمینه ساز ازدواجی سالم و هدفمند باشد چرا که این ملاک ها از سوی خالق هستی و اولیاء الهی بیان شده اند که با اسرار هستی آشنایند و بهترین راهنمایان زندگی بشر هستند.
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب: 430514
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مشاهده نظرات کاربران
Iran, Islamic Republic of
درودبراحمدی نژاد.