۰

بانک مرکزی ضلع سوم پرداخت معوقات بیمه‌ها به نظام‌درمانی کشور/پرداخت ۱۵ روزه ۶۰ درصد مطالبات

معاون وزیر بهداشت گفت: پرداخت مطالبات بیمارستان‌های دولتی از سوی بیمه‌ها همواره یکی از چالش‌های بزرگ نظام سلامت کشور بوده است. مشکلی که علاوه بر ایجاد موانع و محدودیت‌های مالی برای بیمارستان‌ها، موجبات ناراحتی و بی‌انگیزگی پزشک و پرستار را برای ارائه خدمت نیز فراهم کرده بود.
بانک مرکزی ضلع سوم پرداخت معوقات بیمه‌ها به نظام‌درمانی کشور/پرداخت ۱۵ روزه ۶۰ درصد مطالبات
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما، محمد حاجی آقاجانی معاون درمان وزیر بهداشتگفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت تا حدودی این مشکلات مرتفع شد اما پس از چندی، تأخیر 9 ماهه پرداخت مطالبات از سوی سازمان‌های بیمه‌گر، مجدداً مشکلات عدیده‌ای را برای بیمارستان‌های دولتی رقم زد.
وی ادامه داد: به‌منظور تسهیل روابط مالی میان بیمارستان‌ها و بیمه‌ها پس از تشکیل چند جلسه در دفتر معاون اول رئیس‌جمهور با حضور اسحاق جهانگیری، وزرای بهداشت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی، مدیران عامل بیمه‌ها و جمعی از مسئولان دو وزارتخانه در مورد مطالبات معوقه بیمارستان‌های وزارت بهداشت از سازمان‌های بیمه‌گر طرحی جدید با عنوان «عامل سوم» به وجود آمد و مقرر شد بانک مرکزی به‌عنوان عامل سوم سازوکاری را تنظیم کند که از این پس از طریق آن‌ها پول خرید خدمات درمانی به‌حساب بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی واریز شود.
آقاجانی در تشریح جزییات این طرح گفت: مهم‌ترین عامل برای ارائه خدمات مناسب درمانی توسط بیمارستان‌ها و مراکز و مؤسسات درمانی، تأمین منابع پایدار و مستمر برای این مراکز است. از سال 74 علی‌رغم اجرای طرح بیمه همگانی، همواره چالشی جدی میان بیمارستان‌ها و بیمه‌های پایه وجود داشت؛ به این صورت که خدمات درمانی از سوی بیمارستان‌ها ارائه می‌شد، اما هزینه‌های آن به‌موقع از سوی سازمان‌های بیمه پرداخت نمی‌شد. البته فواصل میان ارائه خدمات و پرداخت مطالبات بسته به نوع مدیریت در سازمان‌های بیمه‌گر همواره متفاوت بوده است.
وی ادامه داد: فاصله زمانی پرداخت مطالبات بین دو الی هشت ماه متفاوت بوده است درحالی‌که ارائه خدمات از سوی بیمارستان دائمی و جاری است. متأسفانه در طول این 20 سال به‌طور مکرر شاهد بروز این مشکل و پرداخت در معوقات در ارائه خدمات بوده‌ایم.
آقاجانی اظهار کرد: طرح عامل سوم روشی مترقی و پیشرفته است که طی آن قراردادی سه‌طرفه منعقدشده است؛ یک‌طرف این قرارداد وزارت بهداشت، سوی دوم سازمان بیمه تأمین اجتماعی و وزارت رفاه و عامل سوم نیز بانک رفاه است و بانک میان بیمارستان و بیمه رفتار می‌کند. کار به این صورت است که بیمارستان‌ها اسناد پزشکی خود را به سازمان‌های بیمه‌گر ارسال می‌کنند و سپس به‌صورت ماهیانه نیز یک رونوشت از این اسناد را برای بانک ارسال می‌کنند. بانک نیز بر اساس این رونوشت نسبت به پرداخت 60 درصد از اسناد طی 15 روز اقدام می‌کند.
وی ادامه داد: بیمه‌ها نیز طی مهلت سه‌ماهه قانونی، اسناد را بررسی کرده و نسبت به پرداخت 40 درصد باقی‌مانده اقدام می‌کنند. این روش برای اولین بار به اجرا درمی‌آید. همچنین بانک با ارائه تسهیلات به بیمه‌ها، به پرداخت‌ها کمک می‌کند و در واقع منابع بانک به کمک بیمه‌ها آمده و با دادن تسهیلات به سازمان بیمه تأمین اجتماعی، منجر به پرداخت به‌موقع مطالبات بیمارستان‌ها می‌شو‌د؛ بنابراین اگر سازمان بیمه‌گر در نقدینگی خود دچار مشکل شود، بانک با دادن تسهیلات به بیمه این مشکل را جبران می‌کند.
وی در پایان گفت: طرح عامل سوم باهدف تسریع در فرایند وصول مطالبات مراکز ارائه خدمات از سازمان‌های بیمه، افزایش کارایی منابع نظام سلامت، حفظ یکپارچگی در مدیریت دانش و اطلاعات حوزه سلامت، زمینه‌سازی خرید راهبردی خدمات سلامت، بهبود شرایط مالی بیمارستان‌های دولتی درزمینه تأمین نقدینگی و وصول به‌موقع درآمدها تسهیل و کاهش زمان فرایندهای تنظیم، تبادل و رسیدگی اسناد پزشکی تبیین و اجرایی شد و طی 3 ماه اخیر 380 بیمارستان وابسته به وزارت بهداشت بخشی از مطالبات خود را از بیمه تأمین اجتماعی به‌واسطه عامل سوم دریافت کرده‌اند.
انتهای پیام/ فارس
پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب: 428314
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *