۰

احتمال شکایت خانواده قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از امارات

خانواده قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر پای امارات متحده عربی را نیز در اقامه دعوی خود علیه ریاض به دلیل نقش آن در حمایت از تروریست‌های عامل حملات سال ۲۰۰۱ در آمریکا باز می‌کنند.
احتمال شکایت خانواده قربانیان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر از امارات
به گزارش سرویس وبلاگستان تفتان ما،شبکه تلویزیونی «راشا تودی» در گزارشی نوشت خانواده های قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 میلادی در آمریکا احتمالا پای امارات متحده عربی را نیز در اقامه دعوی های خود علیه عربستان سعودی به دلیل نقش ریاض در این حملات تروریستی باز خواهند کرد.
خانواده قربانیان این حملات تروریستی مدت هاست که در تلاشند تا عربستان را به دلیل اتهامش در تامین بودجه و حمایت از القاعده در انجام حملات 11 سپتامبر، دادگاهی کنند.
در سپتامبر سال 2016 میلادی بود که قانون عدالت در برابر حامیان تروریسم موسوم به «جاستا» اجرایی شد و به شهروندان آمریکایی قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر این اجازه داده شد تا کشورهای خارجی را به دلیل حمایت از تروریسم تحت تعقیب قانونی قرار دهند.
بر اساس گزارش های منتشر شده، 15 نفر از 19 هواپیماربایی که حملات تروریستی 11 سپتامبر را عملیاتی کردند، سعودی و دو نفر از آنها نیز از امارات متحده عربی بوده اند.
اسم امارات متحده عربی بیش از 70 بار در گزارش کمیسیون رسیدگی به حملات 11 سپتامبر و اسناد مرتبط با آن و از جمله اسناد مربوط به تامین مالی فعالیت های تروریستی، ذکر شده است. بر اساس گزارش این کمیسیون، بیشتر مهاجمان حملات 11 سپتامبر در آمریکا از طریق دوبی به آمریکا مسافرت کرده بودند و بودجه لازم برای آنها جهت انجام حملات تروریستی اشان در آمریکا، از طریق امارات متحده عربی تامین شده است.
یک منبع خبری آگاه در گفت و گو با پایگاه «میدل ایست آی» تاکید کرده است که امارات متحده عربی همراه با لابی گری های گسترده عربستان سعودی در زمینه ممانعت از اجرای قانون جاستا شرکت داشته است.
روزنامه انگلیسی «تلگراف» در ماه ژوئن گزارش داد که امارات هشدار داده است که در راستای ممانعت از اجرای جاستا، می تواند همکاری های اطلاعاتی خود با آمریکا را متوقف کند.
بر اساس نوشته تلگراف، مدت زمان کوتاهی بعد از آنکه قانون جاستا به تصویب رسید، علیه یک بانک متعلق به امارات متحده عربی در دوبی به دلیل حمایت آگاهانه و هدفمند از خدمات مالی و سایر حمایت های مادی از گروه تروریستی القاعده و از جمله اقدام این بانک در انتقال منابع مالی به عوامل القاعده که در طراحی و اجرای حملات 11 سپتامبر مشارکت داشتند، یک اقامه دعوای صورت گرفت اما با این حال در ماه مه، این از پیگیری این شکایت صرف نظر شد.
خبر شکایت قانونی خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر از امارات در حالی گزارش می شود که به دنبال قطع روابط دیپلماتیک کشورهای عربی به رهبری ریاض با قطر به بهانه حمایت دوحه از تروریسم، «شیخ مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در آمریکا نیز ماه گذشته در مقاله ای در روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»، امارات را به حمایت از حملات 11 سپتامبر متهم کرد و گفت این اماراتی ها و نه قطری ها بودند که میان هواپیماربایانی که هواپیماها را به سمت برج های دوقلو به پرواز در آوردند، حضور داشتند.
«جیم کرندلر» که وکالت 850 خانواده در پرونده علیه دولت ریاض در حملات 11 سپتامبر را بر عهده دارد، می گوید که بیشتر خانواده های قربانیان از نقش امارات در حملات تروریستی سال 2001 در آمریکا خبر دارند و اگرچه می توان هویت نهادهای دیگر حمایت کننده از مهاجمان در حملات 11 سپتامبر را برملا کرد اما برای به سر انجام رساندن این پرونده، آنچه اهمیت دارد این است که روی نهادی تمرکز شود که بیشترین و حیاتی ترین دخالت را در حمایت از القاعده داشته است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/
شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب: 440126
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *