۰

معرفی «الگوی سوم» در 3 قاب

سعید خومحمدی خیرآبادی با حمایت بسیج جامعه زنان کشور و با هدف آشنایی افکار عمومی و بویژه زنان با رویکرد متعالی حضور زن در جامعه که در پیام رهبر معظم انقلاب به کنگره 7هزار زن شهید به آن اشاره شده است، کتاب«الگوی سوم، تاب انقلاب در توان زن» را به رشته تحریر درآورد.
معرفی «الگوی سوم» در 3 قاب
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پایگاه اینترنتی «سازمان بسیج جامعه زنان کشور»، کتاب «الگوی سوم، تاب انقلاب در توان زن» در بهار 1393 توسط سعید خومحمدی خیرآبادی و با حمایت بسیج جامعه زنان کشور در چاپخانه روزنامه جوان منتشر شد.
رونمایی از این کتاب در سال 93 و در همایش «سلام به فاطمه(س)» صورت گرفت. این همایش با هدف معرفی فرهنگ فاطمی به جهانیان و طراحی الگوی متعالی برای زنان و با حضور فعالان فرهنگی و اجتماعی در تهران انجام برگزار شد.
در واقع الگوی سوم رویکرد متعالی به حضور زن در جامعه است که توسط مقام معظم رهبری در مقابل الگوی زن شرقی که نقش خنثی و بدون تاثیر در جامعه دارند و در مقابل الگوی زن غربی نگاه ابزارگونه به زن دارند و هدفشان حیازدایی و تخریب خانواده است، این الگو معرفی شده است.
رهبر معظم انقلاب در پیامی که به کنگره 7هزار زن شهید در 16 اسفند سال 91 داشتند، الگوی سوم را الگویی از زن مسلمان ایرانی دانستند، زنان مجاهد انقلابی که در ایران اسلامی هستند و در واقع به فرمایش رهبر معظم انقلاب: «زن مجاهد مسلمان ایرانی، معلّم ثانی برای زنان جهان خواهد بود؛ پس از معلم اول که زنان مجاهد صدر اسلام بودند.» که این زنان می‌توانند الگوی پیشرفت جامعه زنان می‌تواند موثر باشد.
خومحمدی کتاب را با مقدمه ای در خصوص اهمیت نقش زنان در شکل گیری تاریخ ایران آغاز کرده است و در بخشی از آن آورده است: با نگاهی کوتاه به شکل گیری نهضت مشروطه، در می‌یابیم هرجا که اعتراض و نارضایتی عموم مردم به صورت تظاهرات و سردادن شعار رخ داده است. زنان نیز در کنار مردان حاضر بودند و دلیرانه از حقوق مردم جامعه دفاع می کردند.
وی پی بردن به نقش مشارکت زنان در شکل گیری نهضت‌های ملی و اسلامی را دلیل اصلی کشف حجاب رضاخانی معرفی کرده و می‌نویسد: زنان مسلمان ایرانی از این امر استقبال نکردند، اما رژیم پهلوی به روش های گوناگون برای پیشبرد اهداف خود متوسل می شد و با مطرح نمودن شعارهای تجدد گرایی و آزدی زن به نفی ارزش ها و سنت های حاکم بر جامعه پرداخت به طوری که روزی را به عنوان «آزادی زن» مطرح کرد تا زمینه را برای حضور زنان فراهم سازد.
نویسنده این کتاب، بی‌توجهی زنان مسلمان ایرانی به تبلیغات حیازدایی در جامعه را دلیل شکست این توطئه دانسته و می‌نویسد: تاریخ معاصر شاهد حضور بی مثال زنان شیردل با اطفال در آغوش کشیده شده در برابر مسلسل ها و تانک های دژخیمان رژیم پهلوی بوده است. زنانی که بر علیه قضیه کشف حجاب دست به تظاهرات عظیم زدند و خواستار آزاد بودن در رفتار آن هم بر اساس اسلام بودند. همت و فداکاری زنان مجاهد، فعال  و کارآمد بودن ایشان، ایستادگی آنان در مقابل ستم، تحمل رنج ها و مصائب با وجود ز دست دادن فرزند، شوهر و برادر، بر وجود نور قرآن و اسلام در قلوب آنها دلالت  میکند و ایشان را در ردیف زنان بزرگ صدر اسلام قرار می دهد.
در کتاب «الگوی سوم» برای تبیین الگوی سوم زنان به نقش دفاعی زنان در 3 مقطع تاریخی اشاره شده است. در فصل اول با بیان پیشینه تاریخی دفاعی زن در صدر اسلام (جایگاه زن در نهضت عاشورا را بررسی می‌کند و به بیان رشادتهای زنانی همچون حضرت زینب کبری(س) و ام کلثوم(س)، ام وهب بن عبدالله و ام عمر که در این واقعه تاریخی حضور موثری داشتند، پرداخته است.
فصل دوم به نقش دفاعی زن در تاریخ معاصر ایران از حضور زنان در انقلاب مشروطه و زنان عصر پهلوی تا انقلاب اسلامی که به تهاجم فرهنگی و کشف حجاب، زنان در عرصه سیاست و انتخابات، اشتغال و حقوق اجتماعی زنان اختصاص دارد.
نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی در ایران و در صحنه دفاع مقدس با بیان انگیزه و هدف الهی زن در دفاع مقدس و دفاع برای زن بخش پایانی این کتاب را به خود اختصاص داده است.
انتهای پیام/
سه شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۰
کد مطلب: 429284
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *