۰
آخرین اخبار از دومین روز درگیری های مرزی قره باغ؛

نقض مکرر آتش بس از سوی ارمنستان/ وضعیت قره باغ پرتنش است/ کشته شدن 30 نظامی ارمنستانی و آذربایجانی

از نیمه شب گذشته تا کنون منطقه قره باغ توسط ارمنستانی‌ها به صحنه درگیری نظامی باآذربایجانی ها تبدل شده است.آتش بسی که از سال 1994 در منطقه قره باغ حاکم شده است به کرّات از طرف ارامنه نقض شده است و اصرار بر اشغالگری خود در اراضی جمهوری آذربایجان دارد.
نقض مکرر آتش بس از سوی ارمنستان/ وضعیت قره باغ پرتنش است/ کشته شدن 30 نظامی ارمنستانی و آذربایجانی
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما به نقل از راه دانا، با شدت گرفتن درگیری ها در جبهه قره باغ کوهستانی  وضعیت مناطق اشغالی از سوی رسانه های منطقه پر تنش گزارش می شود. ارمنستان با نقض آتش بس مکرر خود در جبهه، همچنان بر اشغالگری در اراضی جمهوری آذربایجان اصرار می ورزد.
بنا به گزارشات خبری رسانه های آذربایجان درگیری بین نیروهای ارمنی و آذری در خط مقدم  قره باغ از شب گذشته همچنان ادامه دارد. طی اخبار رسیده از رسانه های جمعی ارمنی، همچنین  در نتیجه انتشار اخباری در شبکه های اجتماعی نیز اطلاعات غلط و دروغ هایی مبنی بر خالی شدن روستاها و مناطق نزدیک به درگیری از سکنه نیز به راه افتاده است.
در پی این اخبار ساکنان مناطق "ترتر" و "فضولی" با تکذیب این گزارشات دروغ بودن ادعاهای اخبار منتشر شده از سوی ارامنه را به سایت Milli.Az اذعان داشتند.
همچنین شایان ذکر است، "واقیف درگاهلی" سخنگوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان نیز در پاسخ به سوال همین سایت اعلام کرده است: " هیچ تشویش و نگرانی در جبهه وجود ندارد. نیروهای نظامی ما حتی یک قدم هم از مواقع خود عقب نشینی نکرده، بلکه نیروهای کشورمان در مقابل دشمن با تکنیک های نظامی خود جواب دندان شکنی به ارامنه می دهند. در پی ضربه های قدرتمند نظامیان آذربایجان، این ارامنی ها هستند که از موقعیت های خود فرار میکنند. در حال حاضر در بخشهای درگیری پراکندگی نیروها، ترس و تشویش بین افراد دشمن مشهود است. همچنین در پی حمله های سنگین به ارامنه، دشمن با کشته ها و زخمیان بیشتری هر لحظه تلفات زیادی می دهد. در جبهه استقامتی بین ما و دشمن، جنگ جدی و دندان شکنی در حال وقوع می باشد" . ر پی ادامه داشتن درگیری ها در جبهه قره باغ از شب گذشته (2 آوریل ) تا به اکنون مناطقی در نزدیکی خط مقدم زیر گلوله باران دشمن قرار گرفته شمار شهدای جمهوری آذربایجان به 12 تن رسید. طبق گزارشات خبرگزاری های آذربایجان از افراد محلی نیز در بین جان باختگان جنگی وجود دارد.
در نتیجه این درگیری ها وزارت دفاع جمهوری آذربایجان به فاکت خبر اعلام داشته است: " به منظور جلوگیری از خرابکاری های دشمن در جبهه  همچنین حفظ امنیت و جان افراد محلی، تدابیر مهم و مقاومتی ای ویژه ای از سوی نیروهای مسلح در مناطق آغ دره – ترتر – آغدام – خوجاوند و فضولی اتخاذ شده است. در زمان کوتاهی از عکس العمل علیه حملات دشمن و تقویت خط مقدم در دفاع از جبهه مسیر هایی در برخی از مناطق باز گشایی شده برخی از ارتفاعات حائز اهمیت و مناطق مسکونی نیز از دست دشمن آزاد سازی شده است".
 شایان ذکر است، با اوج گیری این وضعیت پرتنش در مرز 12 تن از نیروهای نظامی شهید شده، و یک تانک نیز در اثر انفجار مین منهدم شده است.
همچنین انهدام 6 تانک و 15 نفربر زرهی نیز از تلفات ارتش ارامنه بوده است لذا با وجود عدم اعلام رسمی آمار کشته شدگان از سوی ارمنستان، رسانه های محلی آذربایجان به نقل از شاهدان میدانی جنگ، تعداد کشته و زخمیان دشمن را بیش از 100 نفر اعلام میکنند.
وزارت دفاع آذربایجان طی این گزارش به تمام خانواده های شهدای جنگی تسلیت گفته؛ ازخداوند بزرگ برای بازماندگان آنها طلب صبر و برای جان باختگان نیز طلب مغفرت نموده است.
همچنین وزارت دفاع آذربایجان با تاکید بر نقض مکرر آتش بس از سوی ارامنه، اعلام کرد: " در صورت نقض دوباره اتش بس  از طرف ارمنستان ، این بار ضربات و حملات ارتش آذربایجان تا ده ها برابر سنگین و سخت خواهد بود".
از فوریه ۱۹۸۸ تا مارس ۱۹۹۴ در ناحیه قره‌باغ جنگ سختی بین ارامنه و آذری ها درگرفت که منطقه را سالیان متمادی گرفتار جنگ و درگیری کرد.
در نتیجه جنگ قره باغ بیش از ۳۵ هزار نفر کشته شدند و بیش از یک میلیون نفر(طبق آمار اعلامی رسمی آذربایجان) در نواحی مورد مناقشه، آواره شدند که متاسفانه تا امروز هم در حلبی آبادهای اطراف باکو ساکن هستند و در بدترین شرایط به سر می برند.
برای برقراری صلح دائمی و فراگیر در منطقه ی قره باغ کوشش‌های متعددی طی سال های گذشته انجام شده است و بعد از انعقاد قرارداد آتش بس در می 1994 منطقه در وضعیت نه جنگ و نه صلح بوده است و تقریبا هر روز موضوع نقض آتش بس در صدر خبرگزاری های دو کشور جای داشته است.
 
نقض آتش بس در جبهه های قره باغ هر روز اتفاق می افتد
این نقض آتش بس ها بعضا به درگیری های خونین بین دو طرف هم منجر شده است. بعنوان مثال دریک مورد درگیری که در سال 2014 اتفاق افتاد،ذاکر حسن اف وزیر دفاع آذربایجان اعلام کرد که بعد از مورد اصابت قرارگرفتن بالگرد آذری توسط سربازان ارامنه،درگیری ها در منطقه ادامه پیدا کرده و منجر به شهادت 8 سرباز آذری در منطقه ترتر شده است.این درگیری ها سه روز ادامه داشت که طبق اعلام منابع آذری قریب به 17 سرباز ارمنی نیز در آن زمان کشته شدند یا در یک مورد درگیری در سال 2012 در روستای "کلیک" پنج سرباز جمهوری آذربایجان شهید و سه سرباز ارمنستان کشته شدند.
 
درگیری های روزهای اخیر با تحریک ارامنه بوده است
طی روزهای گذشته بار دیگر اخبار درگیری و نقض گسترده آتش بس در برخی رسانه ها منتشر شده است که گفته می شد این بار درگیری ها از ساقط شدن یک فروند بالگرد نظامی آذربایجان در منطقه فضولی توسط ارامنه شدت گرفته است اما ساعاتی پیش خبرگزاری آینس جمهوری آذربایجان اعلام کرد که خبر کذب بوده و برای بالگرد آذری اتفاقی نیافتاده است.برخی رسانه های روس هم خبر از کشته شدن یک کودک 12 ساله ی آذری می دادند که این خبر تا این لحظه از طرف آذری ها تایید نشده است.
در درگیری هایی که طی سال های گذشته در منطقه روی می داد همیشه رسانه های آذری به گستردگی به موضوع می پرداختند و حتی اخبار مجروحیت سربازان را در کوچکترین ابعاد گزارش لحظه ای می دادند.برخی از رسانه های روسی در طی درگیری های روزهای گذشته به شدت سعی کرده اند تا اوضاع منطقه را وخیم و غیر قابل کنترل جلوه دهند اما رسانه های آذری که ظاهرا به این تبادل آتش بین دو طرف عادت کرده اند،با آرامش همیشگی خبر از برخی درگیری های در جبهه ها داده اند و حتی موردی از مجروحیت و شهادت هم مخابره نشده است.
 
نقش روسیه در متشنج جلوه دادن اوضاع قره باغ
دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین در صحبت های امروز صبح خود مدعی شد که پوتین از طرف های درگیر می خواهد تا به تنش ها پایان دهند.بنظر می رسد این ادعای سخنگوی کرملین فقط گامی در جهت متشنج جلوه دادن منطقه بود و نه بیشتر!چرا که اگر واقعا وضعیت جبهه ها تا این حد وخیم می بود،طبیعتا الهام علی اف می بایست سفر خود به آمریکا را نیمه تمام گذارده و به کشورش باز می گشت و این در حالی ست که این اتفاق نیافتاده است و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان به سفر و دیدارهای خود در ایالات متحده ادامه می دهد و در آخرین مورد نیز با معاون وزارت خارجه آمریکا دیدار داشت.
 
حقیقت میدانی امروز در جبهه های قره باغ
البته تمام این ها نه به این معنی است که وضعیت در جبهه های قره باغ عادی می باشد.واقعیت آن است که از روزهای گذشته برخی رسانه های گفته اند که سربازان ارمنی در منطقه فضولی و ترتر برخی اقدامات تحریک آمیز انجام داده اند و بعضا نیز درگیری هایی صورت گرفته است و حتی این احتمال نیز وجود دارد تا این درگیری ها مانند موارد مشابه سال های گذشته، تا چند روز نیز ادامه داشته باشد اما آنچه جای بررسی بیشتر دارد تلاش جمعی رسانه های روسی و ارمنی برای متشنج نشان دادن اوضاع منطقه می باشد.
 
جنگ روانی رسانه های روس و ارمنی در منطقه
 تلاش رسانه های روسی و ارمنی در بحرانی نشان دادن اوضاع منطقه تا جایی ادامه داشت که چند ساعت پیش اخبار ضد و نقیضی از تخلیه برخی روستاهای نزدیک به مناطق درگیری منتشر شد و بالافاصله مردم محلی ساکن در منطقه این اخبار را دروغ و خیانت اعلام کردند.
به نظر می رسد روسیه با توجه به احتمال میانجیگیری اوباما در موضوع قره باغ به شدت نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است و سعی دارد تا اینگونه القاء کند که هر اتفاقی در منطقه، باید با توجه و حضور مسکو باشد و در غیر اینصورت منجر به شکست خواهد بود.
پیش از این اعلام شده بود احتمال دارد روسای جمهور دو کشور آذربایجان و ارمنستان که برای شرکت در کنفرانس امنیت هسته ای در واشنگتن حضور دارند، با میانجیگری اوباما به مذاکره بپردازند ولی مسئولین آذربایجانی بعد از تهدیدهای ضمنی مسکو اعلام کرده بودند که احتمالا این دیدار انجام نشود. ظاهرا مسکو که احتمالا از دیدارهای پشت پرده خبر داشته است ،منطقه را متشنج کرده است تا هیچ اتفاق مثبت سیاسی مربوط به منطقه، بدون حضور نمایندگان روسیه عملی نشود.
لازم به توضیح است که دقایقی بعد از اتمام تهیه این گزارش اعلام شد که الهام علی اف و سرژ سرکسیان در واشنگتن و با حضور اوباما دیدار کرده اند.
موضوع نقض آتش بس گسترده در خطوط جبهه قره باغ از شب گذشته در حالی ادامه دارد که روسای جمهور دو کشور ساعاتی پیش به میانجی گری اوباما در واشنگتن دیدار کرده اند اما همچنان اخبار ضد و نقیضی از خطوط جبهه منتشر می شود.
 
سقوط بالگرد؛ادعایی که زود تکذیب شد
خبرگزاری های ارمنی از صبح امروز مدعی بودند که موفق شده اند تا یک فروند بالگرد نظامی آذربایجان را در خطوط جبهه سرنگون کنند.خبری که خیلی زود توسط گزارشی که وزارت دفاع آذربایجان به خبرگزاری آینس این کشور داد تکذیب شد.در گزارش وزارت دفاع آمده بود که رسانه های ارمنی با هدف جنگ روانی و با کمک روس ها این اخبار را منتشر کرده اند تا روحیه سربازان آذربایجان در دفاع از وطن را تخریب کنند.
 برخی خبرگزاری های ارمنی همچنین نوشتند که سه تانک آذربایجان را منهدم کرده اند و یک کودک 12 ساله آذری نیز در درگیری ها کشته شده است . وزارت دفاع آذربایجان هنوز در این موارد اظهار نظر نکرده است.
 
اردوغان تسلیت گفت/علی اف دلداری داد
طی ساعات گذشته برخی رسانه های آذری نظیر "آپا" و "گون" اعلام کرده اند که سربازان مسلمان و دلاور آذربایجان بیش از صدها نفر از سربازان و متجاوزین ارمنی را به درک واصل کرده اند اما همچنان گزارش دادند که 12 نفر از سربازان آذری نیزمتاسفانه در درگیری ها شهید شده اند.بر همین اساس اردوغان طی تماس تلفنی با همتای آذری خود نسبت به این موضوع اظهار تاسف کرده و شهادت سربازان آذری را به وی تسلیت گفته است.الهام علی اف نیز که همچنان در آمریکا بسر می برد خانواده های سربازان شهید را دلداری داده و طی پیامی اعلام کرده است که مردم آذربایجان نگران نباشید که جواب در خور متجاوزان به آن ها داده شده است.
به گزارش ارس تبار،درگیری شدید بین نیروهای نظامی ارتش آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ همچنان ادامه دارد.
هم اکنون صداهای شلیک توپخانه ها و خمپاره ها از سوی هر دو طرف شنیده می شود.
ارتش آذربایجان چندین کاتیوشا و تانک های خود را در حوالی "حورادیز" و "کریم بیلی" این کشور مستقر کرده و به مواضع نظامیان ارمنی شلیک می کنند.
منطقه مورد مناقشه قره باغ که از بامداد دیروز و شب گذشته به صحنه تنش نیروهای آذربایجانی و ارمنستانی در آمده است هر یک دیگری را به نقض آتش بس متهم می کند.
خبرگزاری ترند آذربایجان گزارش داد که وزارت دفاع این کشور در بیانیه‌ای از کسب پیروزی‌های جدیدی در خطوط نبرد با ارتش ارمنستان و تسلط بر ارتفاعات و مناطق مسکونی راهبردی خبر داد.
وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود آورده است که ۶ تانک ارمنستان، ۱۵ مسلسل و سنگر مستحکم منهدم شده و بیش از ۱۰۰ نیروی نظامی ارمنستانی طی درگیری‌ها کشته و زخمی شده‌اند. همچنین ۱۲ نظامی آذربایجانی کشته شده، یک فروند بالگرد میل-۲۴ ارتش آذربایجان سرنگون شده و یک تانک این کشور بر اثر مین منهدم شده است.
همچنین ارتش آذربایجان به منظور حفاظت از شهر حورادیز، ارتفاع «لاله تپه» را به کنترل خود درآورده است که به آن اجازه می‌دهد بر منطقه وسیعی نظارت داشته باشد.
دولت ارمنستان نیز می‌گوید درگیری‌های اخیر در منطقه قره باغ به کشته و زخمی شدن بیش از ۵۰ نظامی ارمنی منجر شده است. «سرژ سرکیسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان روز شنبه اعلام کرد که در جریان درگیری‌های ۲۴ ساعت گذشته در قره باغ دستکم ۱۸ نظامی ارمنی کشته شده‌اند. به گفته وی، ۳۵ نظامی ارمنی هم بر اثر حملات ارتش آذربایجان به منطقه «ناگورنو-قره باغ» زخمی شده‌اند.
پس از تجزیه شوروی در سال 1991 جنگ برای تصاحب منطقه ناگورنو- قره باغ بین کشورهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شد که این جنگ پس از به جای گذاشتن 30 هزار کشته، در سال 1994 و پس از برقراری آتش بس به پایان رسید. این منطقه در حال حاضر با حمایت مالی و اقتصادی ارمنستان به دست اکثریت ارمنی آن اداره می شود.
بر اثر درگیری شدید بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره باغ روز شنبه سه فروند بالگرد نظامی جمهوری آذربایجان که بر فراز شهر هورادیز این کشور در حال گشت زنی بودند یکی از آنها هدف نیروهای ارمنستانی قرارگرفته و منهدم شد.
هم اکنون درگیری نظامیان ارمنستان و آذربایجان ادامه داشته و صداهای مهیب ناشی از شلیک آتش توپ ها و خمپاره ها نیز باعث لرزش ساختمان های ساکنان شهر اصلاندوز شده است.
این درحالیست که شبه‌نظامیان موسوم به «ناگورنی» امروز اعلام کردند که یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را ساقط کرده‌اند و منابع خبری وابسته به ارمنستان هم مدعی شده‌اند که حملات آذربایجان به کشته شدن یک کودک 12 ساله منجر شده است.
باکو ادعای شبه‌نظامیان مستقر در قره باغ مبنی بر ساقط شدن یک فروند بالگرد Mi-24 ارتش آذربایجان را تائید کرده است. آذربایجان می‌گوید این بالگرد بر فراز قره باغ هدف حمله ارتش ارمنستان قرار گرفته است.
ارمنستان هم اعلام کرده است که طرف آذری با استفاده از تانک، جنگنده و بالگرد اقدام به حمله به مرز این کشور کرده است.
خبرگزاری ارمنستان امروز نوشت که سه تانک و دو پهپاد نظامی ارتش جمهوری آذربایجان نیز در درگیری های امروز نابود شده است.
جمهوری آذربایجان نیز اعلام کرد که نیروهای ارمنستانی در 24 ساعت گذشته 127بار در طول مرز بین دو طرف آتش گشوده اند.
در بیانیه وزارت دفاع جمهوری آذربایجان آمده است که طرف ارمنستانی از سلاح سنگین و خمپاره استفاده کرده است.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 429923
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *