۰

گفتنی های مجاز رسانه‌ها

بشر در زندگی خود همواره تحت تأثیر اطلاعات بوده و از طریق آن در مورد حضور و نقش خود در آینده تصمیم می‌گرفته و آگاهی و معرفت خود را افزایش می‌داده است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از رهیاب نیوز: از وظایف مهم مطبوعات، اطلاع رسانی مفید و دقیق به جامعه است که از این طریق مردم را از تحوّلات و تغییرات دنیای اطراف آگاه می‌سازند و با تحلیل اوضاعِ ملّی و بین المللی، زمینه‌های قضاوت درست و تصمیم سنجیده را برای افراد فراهم می‌آورند. بشر در زندگی خود همواره تحت تأثیر اطلاعات بوده و از طریق آن در مورد حضور و نقش خود در آینده تصمیم می‌گرفته و آگاهی و معرفت خود را افزایش می‌داده است.
سیزدهم اردیبهشت‌ هرسال توسط یونسکو به عنوان روز جهانی آزادی مطبوعات نامگذاری شده است؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۲۰ دسامبر ۱۹۹۳ میلادی در چهل و هشتمین اجلاس خود در مصوبه‌ای روز سوم ماه مه هر سال را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرد. این موضوع از قطعنامه مصوب همایش عمومی یونسکو در سال ۱۹۹۱ میلادی تحت عنوان «ارتقای آزادی مطبوعات در دنیا» که جراید آزاد، فراگیر، و مستقل را به عنوان یکی از اجزای ضروری جامعه دموکراتیک تلقی کرده، نشأت گرفت.
در نگاه کلی، مطبوعات هم نقش آموزشی و هم نقش تبلیغی دارند. امّا وظیفه مطبوعات آزاد و مستقل این است که از وارد شدن به عرصه تبلیغاتِ جهت دار قومی، گروهی و جناحی، پرهیز کنند چرا که پرداختن به این گونه مسائل، مطبوعات را از رسالت اصلیشان باز می‌دارد. مطبوعات باید بی‌طرفانه دیدگاه‌ها و گرایش‌های گوناگون را منعکس کنند و منصفانه به نقد و بررسی آن‌ها بپردازند.
دولت‌ها باید از آزادی مطبوعات حمایت کنند و وضعیتی فراهم آورند که اتحادیه‌های صنفی روزنامه نگاران تشکیل شود تا روزنامه نگاران با خیال راحت به فعالیت‌ها و وظایف خودشان بپردازند. دولت‌ها مسئولیت دارند که مقدّمات و امکانات آموزش در دانشگاه‌ها و مدارس حرفه‌ای را به وجود آورند و از کار‌ها و تصمیم گیری‌هایی که ممکن است به آزادی مطبوعات لطمه بزند، جلوگیری کنند. کمک‌های دولت، باید از روی دل سوزی و ادای مسئولیت، و هم بی‌طرفانه و بدون تبعیض باشد و روزنامه‌ای بر روزنامه دیگر، از این جهت ترجیح نداشته باشد.
مدیران ارشد دولت یازدهم وجود رسانه‌های منتقد را فرصتی برای اصلاح نمی‌دانستند برای همین بود که رئیس جمهور در جلسات مختلف منتقدان دولت را بزدل‌، بی‌سواد، بی‌شناسنامه‌ و تازه به دوران رسیده خطاب کرد که باید بروند به جهنم.
این نگاه رئیس جمهور به وزارت ارشاد هم سرایت کرد و به همین دلیل بود که رویه دیگری برای برگزاری نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در پیش گرفت. این نمایشگاه پس از یک سال وقفه سال گذشته قرار بود برگزار شود که ۱۰ رسانه و خبرگزاری مطرح کشور از حضور در آن امتناع کردند. این رسانه‌ها ۱۰ دلیل برای حضور نیافتن در این نمایشگاه را مطرح کردند که می‌توان به نگاه تبعیض آمیز هیئت نظارت بر مطبوعات در برخورد با رسانه‌ها اشاره کرد.
نویسندگان و روزنامه نگاران نیز باید تعهد و التزام خود را به اسلام، انقلاب و مردم همواره مورد توجّه قرار بدهند. عنان قلم را به دست طبع سرکش و هوای نفس ندهند. روزنامه نگاران باید به حکم وظیفه‌ای که دارند درچارچوب معیارهای دینی و باورهای ملّی جامعه قلم بزنند و برای توسعه همه جانبه کشور و ترقی و تعالی ایران و تحکیم پایه‌های اسلام، تلاش کنند.
روزنامه نگاران باید در سرنوشت مردم حضور فعّال و مؤثری داشته باشند و از حقوق و آزادی‌های مشروع مردم دفاع کنند. از تعدّی به حقوق فرد و اجتماع بپرهیزند و در انتخاب مطلب و کلمات، دقت و مواظبت داشته باشند.
البته برخی از رسانه‌ها و روزنامه نگاران آزادی بیان را در توهین به مردم و ضدیت با انقلاب و آرمان‌های مردم می‌دانند به همین دلیل از ابتدای کار خود بنا را به مخالفت و ضدیت می‌گذارند.
امام خمینی (ره) در این باره می‌فرمایند: مطبوعات... باید روی موازین مطبوعاتی و خدمت به ملّت رفتار کنند. آزادی قلم و آزادی بیان معنایش این نیست که کسی برضد مصلحت کشور، قلمش آزاد است که بنویسد؛ بر خلاف انقلابی که مردم خون پایش داده‌اند بنویسد. چنین آزادی‌ای صحیح نیست. قلم آزاد است که مسائل را بنویسد، لیکن نه اینکه توطئه برضدانقلاب بکند.
امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره آزادی بیان معتقدند: ما به آزادی بیان و آزادی فعالیت‌های اجتماعی معتقدیم... امّا این آزادی محدود است. حدّ این آزادی کجا است؟ حدّش عبارت است از آن حدودی که اسلام تعیین کرده است... اگر کسانی قرار شد بنشینند، توطئه کنند و این توطئه را به شکلی در یک نوشته منعکس کنند، این آزادی، توطئه است؛ این آزادی مردود است؛ اگر مطبوعات آن طوری که در قانون اساسی هست، مایه روشنگری باشد، مصالح کشور را رعایت کنند، به نفع مردم قلم بزنند؛ به نفع دین قلم بزنند؛ این مطبوعات هرچه بیشتر باشد، بهتر است. امّا امروز مطبوعاتی پیدا می‌شوند که همه همتشان، تشویش افکار عمومی و ایجاد اختلاف و ایجاد بدبینی در مردم و خوانندگان نسبت به نظام است.
انتهای خبر/
چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب: 431999
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *