۰

گاهی اوقات هیچ اثری از اعتقادات در میان مسئولان سیاسی دیده نمی‌شود

وقتی حامیان داعشی های ناموس فروش، دست دوستی با سیاستمداران ما می دهند و آنها نه تنها خم به ابرو نمی آورند، بلکه بر عرض و طول لبخندهایشان هم افزوده می شود، چطور میتوان جوانان را به عفاف و حجاب و ناموس پرستی تشویق کرد؟
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ پنجمین مراسم گرامیداشت یادواره شهدای گمنام دانشگاه فردوسی مشهد، شب گذشته با حضور جمع انبوهی از دانشجویان دانشگاه های سراسر مشهد در محل مسجد حضرت زهرا (س) این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم، پیکرهای مطهر شهید مصطفی عارفی ـ ابوطاها ـ و شهید سید مهدی موسوی، دو تن از شهدای مشهدی مدافع حرم اهل بیت (ع) که به تازگی در سوریه به شهادت رسیده بودند، بر روی دوش دانشجویان تشییع شد.

در ادامه، حجت الاسلام پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در سخنرانی خود، با اشاره به جنبه هایی از عقل و بینش متعالی شهدا گفت: اشتباه بزرگ ما آن جاست که شهدا را عاشق می خوانیم و نه عاقل. وقتی عاشق بودن را صفت شهدا و دلیل شهادتشان می دانیم، بعضی ها می توانند با گستاخی تمام جار بزنند که ما عاشق نیستیم و با این بهانه، از جهاد و شهادت فاصله بیشتری بگیرند.

وی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم، هرگاه که دم از برتری آخرت بر دنیا می زند و توجیهی برای شهادت طلبان فراهم می کند، عقل را در کنار این مفاهیم می آورد؛ این موضوع بیش از ۵۰ بار در قرآن کریم رخ داده است، اما بازهم ما ایثارگری و عاشق بودن را صفت شهدا می خوانیم و حرفی از سطح عقل و شعور متعالی آن ها نمی زنیم.

پناهیان با بیان آن که «شهدا آنهایی بودند که احمقانه زندگی نکردند»، خاطرنشان کرد: در آیه ۳۲ سوره انعام خداوند می فرماید «وَ مَا الحَیوهُ الدُّنیا اِلّا لَعِبٌ و لَهوٌ وَ لَلدارُ الآخِرَهُ خَیرٌ لِلَّذینَ یَتَّقونَ اَفَلا تَعقِلون» و می بینید که چگونه رابطه مستقیم و آشکار عقل را با شهادت طلبی بیان می کند. آیا این سؤال به ذهن کسی متبادر نمی شود که چرا اکثر شهدای مدافع حرم ما از دانشگاهیان بوده اند؟ پاسخ مشخص است چون اهل دانشگاه به عقل نزدیک ترند.

وی اظهارداشت: چرا دین را این قدر بد به ما معرفی کرده اند؟ عده ای ۱۴۰۰ سال قبل، پیامبر اسلام (ص) را دیوانه و خود را عاقل می خواندند. امروزه نیز عده‎ای به بچه حزب اللهی‎های اهل شهادت ما “ارزشی” می‎گویند و خود را واقع بین می‎دانند. این ارزشی خواندن حُسن نیست؛ آن‎ها با این صفت، شما را احساسی و فاقد توانایی‎های لازم برای استفاده از عقل و منطق معرفی و خود را عاقل و منطقی می‎شمارند.


این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به حدیثی از حضرت علی (ع) گفت: چرا پی نبرده ایم آن‎ها که جان خود را تاجرانه، هوشمندانه و درنهایت منطق و حساب، در معامله ای سراسر سود به حضرت حق فروختند، عاقل بودند و آن کس که فراری از شهادت و گفتمان شهادت طلبی است، احمق و احساسی است؟ امیرمؤمنان چه زیبا فرمود که «جهاد نکردن و به جبهه ها نشتافتن، مرگ هیچکس را به تعویق نخواهد انداخت؛ بدانید که اگر شهید نشوید، می میرید، پس چه بهتر که جان را به خدا بفروشید و آخرت را در ازای آن بستانید.»


وی تاکید کرد: امام بزرگوار ما در سال ۶۲ ملت، مسئولان و رسانه ها را توصیه کرد که شهدا را ایثارگر نخوانند؛ چرا که جان امانتی از جانب خداست و هیچکس نمی تواند امانت را ببخشد، بلکه ارجاع دهندگان امانت هستند و تنها مزیتشان با افراد معمولی آن است که با تکیه بر عقل، فهم و بینش متعالی دریافتند امانتی که روزی بالاخره پس گرفته خواهد شد، بهتر است داوطلبانه و در راه گسترش دین خدا به پروردگار برگردانده شود. از این رو، لازم است بارها بگوییم که شهدا تا چه حد عاقل بودند تا به این وسیله، شاید احمق های گریزان از شهادت بترسند و به خود بیایند.

حجت الاسلام پناهیان با تکیه بر گفته های قبلی خود پرسید: شهدا بهترین های جامعه ما هستند و همگان به این نکته اذعان دارند. وصیت نامه ها، گفته های دوستان و اطرافیان و زندگی نامه های شهدا متفق القول بر این نکته دلالت دارند که شهدا بهترین های جامعه ما هستند. اما سؤال اصلی اینجاست که چرا ما در اوج حماقت، بهترین های خود را به جای کرسی های تصمیم گیر، تصمیم ساز و مناصب مدیریتی، جلوی گلوله می فرستیم؟ چرا بهترین های ما همیشه برای امنیت ما جان می دهند و برای تأمین آن به قتلگاه شتافته و اقتصاد ما، فرهنگ ما، سیاست و رسانه ما از این گونه افراد بی بهره می مانند؟

وی ادامه داد:چرا احمق های جامعه پشت میز ریاست می روند و عاقل ترین هایمان در تابوت هستند؟ چرا روز به روز فضای سیاسی ما با احمق ها و تابوت هایمان با عاقل ها پر می شوند؟ ملتی که چنین شهدایی دارند، باید عاقل تر از اینها را بعنوان سیاست مدارانشان داشته باشند. اگر غیر اینجور است، غلط می کند هرکسی که عهده دار مسئولیتی می‎شود.

پناهیان شهید ابراهیم هادی را الگویی برای سیاستمداران دانست و اظهار کرد: زندگی شهید ابراهیم هادی را اکثراً خوانده اید؛ این شهید بزرگوار قهرمان کشتی استان تهران بود و در زندگینامه اش گفته شده که قبل از رویایی با کشتی گیران دیگر، درباره نقطه ضعف آن‎ها می پرسید و بعد در میدان مسابقه، ـ در اوج جوانمردی و مردانگی ـ کاری با نقطه ضعف حریف نداشت و از نقاط قوت او برای زمین زدنش استفاده می کرد.

وی تصریح کرد: حتی مقایسه این سیره رفتاری با آنچه که سیاستمداران ما در میادین مبارزات انتخاباتی و سیاسی از خود نشان می دهند، مضحک است. آیا میتوان امروز از سیاستمدارانمان انتظار داشته باشیم که کاری با نقاط ضعف کاندیدای رقیب نداشته باشند؟ در فضای سیاسی امروز ما، همین که یک چهره سیاسی به کسی تهمت نزده و درباره خود با دروغ و غلو حرف نزند، بسیار جانب اخلاق را رعایت کرده و بسیار مورد تقدیر قرار می‎گیرد و هیچکس حتی فکر پیاده کردن راه و سیره شهدا را در این عرصه نمی کند.
 
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه هنر تهران، در سخنانی متفاوت به انتقاد از تناقضات رفتاری بعضی از مسئولان پرداخت و بیان کرد: مردم ما مقید به اصول و مبانی ای هستند که گاهی اوقات، هیچ اثری از آن اعتقادات در میان مسئولان سیاسی ما یافت نمی شود. من هیچگاه در سخنرانی هایم نمی توانم مردم را از تجاوز به نوامیس دیگران باز بدارم؛ چرا که مردم به صورت عقلانی و اخلاقی عامل به این کار نیستند اما در این میان، با سیاسیّونی که ناموس ملت را به حراج گذاشته اند، چه میتوان کرد؟ وقتی حامیان داعشی های ناموس فروش، دست دوستی با سیاستمداران ما می دهند و آنها نه تنها خم به ابرو نمی آورند، بلکه بر عرض و طول لبخندهایشان هم افزوده می شود، چطور میتوان جوانان را به عفاف و حجاب و ناموس پرستی تشویق کرد؟ وقتی بعضی از مسئولان، با سودهای بانکداری بیمار ما روز به روز چاق تر می شوند، چطور میتوان جوانان را به تحمل فقر، جهاد علمی و مبارزه برای تحقق اقتصاد مقاومتی در عرصه های جنگ نرم دعوت کرد؟

وی در انتها تصریح کرد: بنا به فرموده امیر مؤمنان، مردم یک جامعه را باید با سیاست مدارانشان شناخت نه با پدران و مادرانشان. تنها باید از خود بپرسیم که امروزه میتوان گفت سیاستمداران ما از شهدا بهترند؟ با کاستن از توقعات، آیا میتوان گفت که سیاستمداران ما همانند شهدای ما هستند؟ با کاستن مجدد از توقعات، آیا میتوان گفت که سیاستمداران ما درراه شهدا حرکت می‎کنند؟ امیدوارم خداوند گوشه ای عقلانیت و فهم و بینش شهدا را به ما عنایت بفرماید و توفیق شناخت آن‎ها را شامل حال ما بگرداند.

شایان ذکر است در ابتدای این مراسم، در برابر انبوه دانشجویان حاضر در برنامه که به احترام خانواده های شهدا به صورت دسته جمعی قیام کرده بودند، از خانواده های جمعی از شهدای مدافع حرم از جمله خانواده شهید ابوحامد(توسلی)، شهید تارتار، شهید اسماعیلی، شهید بخشی و شهید شجاعی تجلیل شد.

انتهای پیام/
سه شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۱۶
کد مطلب: 432480
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *