۰
ابطحی

انفعال مقابل مصادره 13 میلیون دلار اموال ایران توسط کانادا مصیبتی بالاتر از تحریم‌ها است/ وزارت خارجه با صراحت مخالفت کند

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس تصریح کرد کشورهایی همچون کانادا از نظر روابط و تعهدات متقابل تابع قواعد و قوانین بین‌المللی نیستند و تابع قاعده الحق‌ و لمن‌ غلب هستند یعنی هر کسی غلبه کند حق اوست.
انفعال مقابل مصادره 13 میلیون دلار اموال ایران توسط کانادا مصیبتی بالاتر از تحریم‌ها است/ وزارت خارجه با صراحت مخالفت کند
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، سیدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت : با اشاره به غارت 13 میلیون دلاری اموال ایران از سوی کانادا، اظهار داشت: متاسفانه انفعال در برابر زیاده‌خواهی‌های استکبار جهانی و کشورهایی مانند کانادا، فرانسه و انگلستان سبب شده است که هر لحظه یک سناریوی جدید را رقم زده و تحت عناوین مختلفی حق مسلم ایران را تضییع کنند.
وی افزود: درباره این مصادره،‌ در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی نمایندگان تلویحا به وزیر امور خارجه نکاتی را ارائه کردند. نکته مهم در این میان این است که توقیف اموال غیردولتی صورت گرفته است یعنی اگر دارایی اشخاص و شهروندان عادی ما را در کشورهای مختلف بلوکه کنند دیگر هر کشوری می‌تواند با دارایی‌های اتباع ایرانی بازی کند و این مصیبتی بالاتر از تحریم‌ها است.
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: ما در بحث تحریم‌ها بعضا تحریم‌ها را دور می‌زدیم مانند برخی از اشخاص؛ اما اکنون اینها همه دارایی افراد ایرانی را توقیف می‌کنند و به گونه‌ای باب صادرات، واردات و معاملات خارجی را می‌بندند.
وی بر همین اساس اضافه کرد: البته باید این مدنظر قرار بگیرد که نباید سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر صورت بگیرد چرا که اینها از جمله حقوق بین‌الملل است که رعایت نمی‌شود. در جریان پس گرفتن اسم عربستان از لیست ناقضین حقوق بشر دیدیم که اینها پایبند به حقوق بین‌الملل نیستند. در بحث برجام نیز ما این مسئله را داشتیم.
ابطحی یکی از قواعد مسلم حقوقی را داشتن ضمانت اجرای قاعده‌های حقوقی دانست و ادامه داد: در روابط بین‌الملل ضمانت اجرا بحث نزاکت بین‌المللی است که اینها اصلا این نزاکت را رعایت نمی‌کنند. کشورهایی نظیر کانادا تابع قاعده الحق‌ولمن‌غلب هستند. یعنی هر کسی که غلبه کند حق اوست و اصلا آنها از نظر روابط و تعهدات کشورهای متقابل تابع قواعد و قوانین بین‌المللی نیستند. بنابراین اینها چنین کارهایی را انجام می‌دهند و توجیه هم دارند چرا که سازمان‌های بین‌المللی دست اینهاست.
نماینده مردم خمینی شهر در ادامه خاطرنشان کرد: کوتاهی در برابر پاسخ‌گویی به این زیاده‌خواهی‌ها باعث می‌شود حتی کشورهایی مانند کره جنوبی و آرژانتین یاد بگیرند بنابراین وزارت خارجه باید با تمام اقتدار ایستادگی و مجلس نیز کمک کند و در قالب فشار بر وزارت خارجه از مسئولان ذی ربط بخواهند که نسبت به این موضوع تمکین نکنند چرا که اگر دولتی در خصوص طرحی سکوت کرد به معنی رضایت تمام می‌شود و این قاعده بین‌المللی درست می‌کند؛ بنابراین باید  جلوی تشکیل این قاعده را گرفت و آن این است که به صورت صریح و محکم مخالفت کنند.
وی در پایان گفت: من تعجب می‌‌کنم چرا سخنگوی وزارت خارجه در ایران تاکنون اقدامی انجام نداده است و در این باره مجلس نیز قطعا اقداماتی انجام خواهد داد.
انتهای پیام/ فارس
دوشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 433096
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *