۰
کارشناس برجسته آلمانی در گفتگو با تسنیم:

جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس همچنان ادامه دارد/ لزوم قطع همکاری‌های اطلاعاتی با واشنگتن

یک کارشناس برجسته آلمانی پاسخ ندادن به دولت آلمان درباره جاسوسی‌های گسترده از طرف آمریکا را از نظر دیپلماتیک وقاحت و پررویی دانسته و خواستار قطع همکاری‌های اطلاعاتی با آمریکا شد.
 جاسوسی‌های آمریکا و انگلیس همچنان ادامه دارد/ لزوم قطع همکاری‌های اطلاعاتی با واشنگتن
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، مدتی است که مسئله جاسوسی‌های گسترده سازمان های اطلاعاتی غربی و همکاری این سازمان ها برای شنود شهروندان در رسانه های اروپایی به حاشیه رانده شده و دیگر سخنی از آن به میان نمی آید.
حدود سه سال است که از افشاگری های "ادوارد اسنودن"، کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا درباره جاسوسی های گسترده این کشور می گذرد و در طول این سال ها ابعاد گسترده تری از جاسوسی سازمان های اطلاعاتی غربی از شهروندان و مقامات اروپایی و همکاری های جاسوسی این سازمان های اطلاعاتی در این راستا منتشر شده است.
بسیاری از مقامات آلمانی و اروپایی در طول این سال ها و در سایه خشم شهروندان و سازمان های حقوق بشری از افشای این جاسوسی ها، وعده های زیادی برای اصلاح سازمان های اطلاعاتی و تعیین حد و مرز برای این گونه اقدامات و لزوم شفاف سازی درباره جاسوسی های گسترده آمریکا دادند که البته مشخص نیست تا چه حد به این وعده ها عمل شده است.
بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران بر این باورند که دولت آلمان اقدامات کافی را برای شفاف سازی در این راستا انجام نداده و به جای آن بر روابط خود با متحد جاسوس خود آمریکا تاکید دارد.
خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در همین راستا گفتگویی را با "راینر رهاک" از اعضای هیئت مدیره انجمن دانشمندان انفورماتیک برای صلح و مسئولیت اجتماعی آلمان (FIFF)  و کارشناسان برجسته حفاظت از داده ها در آلمان انجام داده است.
انگلیس و آمریکا سرسختانه به جاسوسی‌های خود ادامه می‌دهند
وی در پاسخ به این پرسش که پرونده جاسوسی های گسترده غرب از شهروندان و متحدان به کجا رسیده و آیا شهروندان حدود سه سال بعد از افشاگری های اسنودن از جاسوسی های سازمان های اطلاعاتی در امان هستند گفت: در مشکل اساسی متاسفانه هنوز تغییری ایجاد نشده است. آژانس امنیت ملی آمریکا  NSA و سازمان مرکزی ارتباطات دولت انگلیس GCHQ)) همچنان سرسختانه به جاسوسی های خود ادامه می دهند و در آلمان نیز اصلاح سازمان اطلاعات امنیت که امکان همکاری ها با این سازمان های جاسوسی را محدود می کند به دوردست ها رفته است. البته برخی دادگاه ها حکم هایی را در انگلیس داده اند که برخی اقدامات جاسوسی را غیر قانونی می داند اما عملا هنوز تغییراتی ایجاد نشده است.

با این حال باید گفت که بحث ها درباره سازمان های اطلاعاتی هم در عرصه سیاست و هم در جامعه نفوذ کرده است. در این باره شدیدا در روزنامه ها، پارلمان و محافل آکادمیک بحث می شود.
وی درباره تغییراتی که بعد از افشای جاسوسی های گسترده غرب و به ویژه آمریکا در آلمان ایجاد شده نیز گفت: کمیسیون بررسی و تحقیقات درباره جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا در پارلمان این کشور تاسیس شده که کارهای خیلی خوبی انجام داده است و از طریق گفتگو و سوال و جواب از خلبانان، تکنسین ها، سیاستمداران، کارکنان سازمان های اطلاعاتی و اندیشمندان اطلاعات خوبی به دست آورده است.
متاسفانه این یافته ها عملا هنوز تاثیری نگذاشته است. با وجود اینکه بحث ها در این باره همواره فشرده تر شده و اصلاح سازمان های اطلاعاتی روی میز قرار دارد اما این اصلاحات هنوز انجام نشده است.
خواستار پایان همکاری‌ها با سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا هستیم
رهاک در ادامه در پاسخ به این پرسش که شما چه درخواستی از دولت آلمان  در این باره دارید گفت: ما پایان همکاری با سازمان های اطلاعاتی آمریکا را درخواست می کنیم تا وضع موجود جاسوسی های آمریکا مشخص شده و قانونی بودن آن بر اساس قانون اساسی آلمان و قوانین حقوق بشری مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این هر گونه همکاری باید متوقف شود که بر اساس آن داده های ارسالی توسط آلمان برای کشتارها با هواپیماهای بدون سرنشین به کار برده می شود.
پررویی آمریکا در برابر آلمان در مسئله جاسوسی‌ها
این کارشناس برجسته آلمانی در پاسخ به این پرسش که گفتگوها درباره قرداد تجارت آزاد اروپا با آمریکا موسوم به تی تی آی پی با وجود مسئله جاسوسی همچنان ادامه دارد و نظر شما در این باره چیست؟ گفت: اروپا باید با توجه به مسئله جاسوسی ها با اعتماد به نفس بیشتری در این مذاکرات حاضر شود. اما این توافق به دلیل عدم شفافیت و مزایای مشکوک و سوال برانگیز آن بالکل مردود است.
وی در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا آمریکا درباره مسئله جاسوسی ها و نکات فوری درباره اتهامات وارده به این کشور پاسخی داده است گفت: آمریکا تا به حال به طور رسمی و به هیچ عنوان در این باره توضیحی به دولت آلمان نداده است که این رفتار از نظر دیپلماتیک وقاحت و پررویی است.
گفتگو: زکیه شریعتمدار طهرانی
انتهای پیام/تسنیم
دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 433472
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *