۰
گزارش/

چه کسی تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟

تانک‌ها به خیابان‌های ترکیه آمدند و مهمترین سوالی که می‌توان درباره آن پرسید این است که چه کسی پشت ماجرا قرار دارد.
چه کسی تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، اخبار جمعه شب ترکیه تمامی جهان را بهت‌زده کرد. شاید به این خاطر که هیچ کس گمان نمی‌کرد ارتش ترکیه یا دست کم بخشی از آن قصد براندازی دولت رجب طیب اردوغان - رئیس جمهور این کشور - را داشته باشد.
  نُرک آمریکا نشین، تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟/مقصر اصلی در بیانیه‌ها گم شد!
  رخ دادن چنین اتفاقاتی باعث خواهد شد که موازی پیگیری لحظه به لحظه وضعیت اولین سوالی که مطرح شود این باشد که مقصر کیست و یا ماجرا توسط چه کسی هدایت می شود؟

در ساعات اولیه بکیر بوزداغ، وزیر دادگستری ترکیه در شبکه تلویزیونی خبرترک گفت: بخشی در داخل ارتش ترکیه طغیان کرده اند و با این عده مبارزه خواهد شد و افراد طغیانگر منتسبان جماعت گولن هستند همچنین بیانیه ای که تحت عنوان بیانیه ارتش ترکیه از سوی ستاد ارتش منتشر شده است از سوی این عده منتشر شده و متعلق به تمامی ارتش ترکیه نیست.   وی از مردم ترکیه خواستار پاس داشتن دمکراسی شد.
  نُرک آمریکا نشین، تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟/مقصر اصلی در بیانیه‌ها گم شد!
  در این میان شبکه تلویزیونی ان تی وی ترکیه تصاویری از استقرار تانک ها را در ورودی فرودگاه آتاتورک استانبول نشان داد و همگان همچنان منتظر این بودند که ببینند ماجرا به صورت قطعی از کجا هدایت می شود.


از سوی دیگر با توجه به خالی شدن کاخ ریاست جمهوری ترکیه نگاه ها به دنبال اردوغان بود و خبرهای کذب یکی پس از دیگری می رسید که به طور مثال اردوغان به قطر رفت و یا هواپیمای وی در فرودگاه تهران به زمین نشست! اما اردوغان از یک محل مخفی با گوشی آیفون خود با شبکه سی ان ان مصاحبه و اعلام کرد كودتا را تحمل نمي كنيم. او از معترضان خواست به خيابان ها بيايند.

گفتنی است پس از درخواست رجب طیب اردوغان برای تجمع مردم، جمعیت زیاد وارد خیابان های پایتخت شدند و علیه کودتاگران شعار دادند.


در پیام بعدی اردوغان  در گفت وگو با شبکه تلویزیونی"ان.تی وی" گفت: با این اقدام دیده شد که گروه ضاله ای در درون ارتش و نیروهای مسلح هستند که باید زمینه را برای پاکسازی آنها از ارتش فراهم کرد.
  نُرک آمریکا نشین، تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟/مقصر اصلی در بیانیه‌ها گم شد!
  اما ماجرای انجایی به حساسیت خود رسید که از طرف اصلی ترین مظنون کودتا بیانیه ای عجیب صادر شد؛ فتح‌الله گولن که قبلاً عامل کودتا معرفی شده بود، اقدام ارتش را محکوم کرد. 

این درحالی است که دادستان ترکیه نیز اعلام کرد حکم بازداشت فرماندهان دخیل در کودتا صادر شده است و خبری به میان آمد که 
ژنرال "محرم کوسا" مشاور رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه، فرماندهی کودتا را بر عهده داشته است.

کودتا شدیدا رو به شکست بود و حوالی صبح معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل کشور را در دست دارد.   به گزارش تلویزیون سی ان ان، مهمت سیمسک در مصاحبه تلفنی با این شبکه گفت: کودتا شکست خورده است و دولت کنترل کامل کشور را در دست دارد. البته هنوز هواپیمای شورشیان در آسمان آنکاراست که باید سرنگون شود.    سیمسک گفت: این کودتا کار گروه کوچکی از افسران نسبتاً  پایین رتبه که عمدتاً از  نیروی هوایی هستند، بوده است که می خواستند دموکراسی را از بین ببرند.  آنها می خواستند از هوا به پارلمان حمله کنند، اما الان دولت کنترل اوضاع را به دست دارد. مردم ترکیه در طرفداری از دموکراسی به خیابانها آمده اند. اوضاع الان عادی است و واحدهای  عادی ارتش در این کودتا مشارکت نداشته اند. اوضاع الان نسبتاً تحت کنترل است اما به هرحال حمله ای روی داده است.   وی افزود: الان جایی تحت کنترل کودتاچیان قرار ندارد. بسیاری از کودتاچیان دستگیر شده اند. صد و سیزده سرباز دستگیر شده اند. اما هنوز هواپیمای کودتاچیان در آسمان آنکاراست و به ساختمان پارلمان شلیک کرده است. دستور سرنگونی این هواپیما صادر شده است. الان اکثر فرماندهان زمینی و واحدهای ارتش به حمایت از دولت برخاسته اند. میلیونها نفر از مردم نیز به خیابانها آمده اند.
  نُرک آمریکا نشین، تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟/مقصر اصلی در بیانیه‌ها گم شد!
  با وجود دستگیری تعدادی از  فرماندهان کودتاچی بار دیگر نام گولن به میان آمد،  رئیس جمهور ترکیه با حضور در جمع طرفداران خود در استانبول در فرودگاه آتاترک گفت: تلاش برای کودتا، ملت ترکیه را متحد کرد، تلاش برای کودتا، اقدامی فاشیستی ضد دموکراسی در ترکیه بود. اردوغان تاکید کرد: همه کسانی را که در این کودتا دست داشتند، بازخواست خواهیم کرد، پس از آنچه شب گذشته رخ داد، گروه فتح الله گولن خود را رسوا کردند. 
  اردوغان در ادامه اظهاراتش خواستار بازگشت فتح الله گولن رهبر معنوی گروه موسوم به جنبش خدمت به ترکیه شد.     رئیس جمهور ترکیه گفت: خطاب من به شخصی است که در پنسیلوانیا به سر می‌برد، خیانت به این دولت و به مردم ترکیه کافیست اگر جرات داری به کشورت بازگرد.  شما توان آن را ندارید که از پنسیلوانیا اوضاع را در ترکیه به آشوب بکشید.
  نُرک آمریکا نشین، تانک‌ها را به میدان تقسیم آورد؟/جرات داری به کشورت بازگرد!
با وجود اظهارات اردوغان گولن بار دیگر بیانیه صادر کرد.

رهبر تبعیدی مخالف دولت آنکارا که در حال حاضر در ایالت "پنسیلوانیا" آمریکا ساکن است با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن کودتای نظامی ترکیه، هرگونه دخالت در این واقعه را تکذیب کرد.   در همین راستا، وی گفت: من به شدید ترین لحن ممکن، کودتای ناکام نظامی در ترکیه را محکوم می کنم. دولت باید طی روندی که حاصل انتخابات آزاد و عادلانه است، انتخاب شود و نه به مدد نیروی جبر.  
اکنون این سوال مطرح می شود که اگر هسته ای اولیه فتح الله گولن نیست پس چه کسی پشت پرده قرار دارد، البته شاید گولن عزمش را جزم کرده تا با بیانیه های پشت سر هم اعلام کند که کودتا کار وی نبوده اما اینکه چقدر توان مقاومت در برابر دستگاه های اطلاعاتی ترکیه خواهد داشت همچنان محلی از سوال است چراکه از ساعات اولیه کودتا مقامات ترک از گولن نام برده و او را پشت پرده ماجرا می دانند.


گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/خبرگزاری جوان
يکشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۸
کد مطلب: 434100
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *