۰
حاشیه های نمایشگاه کتاب گلستان :

خودکشی اداری خواندن برپایی نمایشگاه تا کم لطفی برخی دستگاهها / ضعف های نمایشگاه بین المللی گرگان بعد از 17 سال مرتفع نشده !!!

واکنش مدیران ارشاد گلستان به هزینه های کمرشکن برپایی نمایشگاه و کم لطفی برخی ادارات ، ضعف های نمایشگاه چون نداشتن سرویس بهداشتی و آب مناسب در کنار گرم بودن سالن و گرفتن حق پارکینگ از حاشیه های نمایشگاه کتاب می باشد.
خودکشی اداری خواندن برپایی نمایشگاه تا کم لطفی برخی دستگاهها / ضعف های نمایشگاه بین المللی گرگان بعد از 17 سال مرتفع نشده !!!
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،دهمین دوره نمایشگاه کتاب گلستان در حالی کار خود را آغاز کرد که حاشیه های مختلفی نیز با خود به همراه دارد .
** این نمایشگاه از 4 آبان ماه در مکان نمایشگاه های بین المللی گرگان در جاده آق قلا کار خود را شروع کرد و ساعات بازدید علاقه مندان به فرهنگ کتابخوانی نیز صبح از ساعت 9 تا 12 و عصرها نیز از ساعت 15:30 تا 21 می باشد .
13950805101218866208643
** واکنش مدیران ارشاد به هزینه های نمایشگاه
شاید مهمترین نکته نمایشگاه هزینه های سنگین برپایی آن است که گویا کمرشکن و پر هزینه بوده تا جایی که واکنش معاون اداری مالی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان را در پی داشته است .
محمد عارف رشنوادی گفت : این اداره کل گلستان به تنهایی بار دهمین نمایشگاه کتاب را به عنوان بزرگترین رخداد فرهنگی استان به دوش کشید و علی رغم عدم حمایت و بی مهری سایر دستگاه های دولتی، این اداره کل به تنهایی نمایشگاه کتاب را در استان برگزار کرد.
نامه نگاری استانداری و کم لطفی دستگاه ها : رشنوادی گفت :این اداره کل برای جذب همکاری ادارات ذیربط استان به ویژه استانداری به عنوان ریاست ستاد نمایشگاه های کتاب تمام نامه نگاری های لازم را انجام داد اما متاسفانه با کم لطفی برخی از دستگاه های استانی مواجه شد و در صورت عدم همکاری دستگاه ها و نهادهای استانی چه به لحاظ مادی یا معنوی با این اداره کل، امکان برگزاری نمایشگاه کتاب استان در سال آینده بعید به نظر می رسد.
هزینه های سنگین و کمرشکن : معاون اداری مالی فرهنگ و ارشاد گلستان در خصوص هزینه برپایی دهمین نمایشگاه کتاب گلستان اضافه کرد: مرحله اول قرارداد با احتساب ارزش افزوده ٦٦ میلیون تومان بوده که با افزایش ساعت بازدید ١٦ میلیون و ٦٠٠ هزار تومان متمم به مبلغ قرارداد اضافه شد.
رشنوادی با تأکید بر اینکه از مجموع این مبلغ، ٤٥ میلیون تومان آن پرداخت شده است، گفت: نمایشگاه کتاب یک حرکت فرهنگی است که انتظار می‌رود همه دستگاه‌ها پای کار باشند و تنها ارشاد وظیفه توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی را بر عهده ندارد و بخش خصوصی هم نگاه تجاری به مقوله کتابخوانی را تغییر دهد .
251537 888
** برگزاری نمایشگاه کتاب خودکشی اداری است
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز پیشتر در جمع خبرنگاران برگزاری نمایشگاه کتاب در این شرایط سخت و دشوار و تنگناهای مالی را خودکشی اداری تعبیر کرد.
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر فضیلت اظهار کرد: مشکلات مالی باعث شده تا امسال بن رایگان کتاب نداشته باشیم و در شرایطی اقدام به برگزاری نمایشگاه کردیم که دو میلیارد ریال اعتبار نیاز است اما خودکشی اداری کردیم و معتقدیم که جای دوری نمی رود .
 ** کمبود امکانات و ضعف نمایشگاهی :
یکی دیگر از حاشیه های دهمین نمایشگاه کتاب گلستان ضعف هایی است که بعد از حدود 17 سال از راه اندازی نمایشگاه کتاب گلستان همچنان بجا مانده و علیرغم شناسایی آن در طول سالیان گذشته در خلال جشنواره اقوام ایران زمین و نمایشگاه کتاب ، هنوز مدیران این مجموعه در صدد رفع آن بر نیامدند .
کمبود سرویس بهداشتی و گرم بودن سالن در شبهای گذشته ناشران و بازدیدکنندگان علاقه مند را کلافه کرده است و از طرفی هزینه 700 تومانی پارکینک علیرغم اینکه نمایشگاه کتاب در اجاره 82 میلیونی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد ، مورد انتقاد شدید مردم واقع شده است .
مردم بعد از سالها حداقل انتظار داشتند که جاده نمایشگاه منتهی به درب اصلی آن آسفالت شود تا در ایام بارندگی برای مردم مشکلاتی ایجاد نشود اما مدیران نمایشگاه علیرغم اینکه پول زیادی هم می گیرند اما از ابتدایی ترین کارهای زیباسازی نظیر آسفالت و ساخت سرویس بهداشتی و لوله کشی آب شرب امتناع می کنند .
13950805101207322208643
** انتقادات و سخنان برخی مدیران در بازدید از نمایشگاه
مدیر کل امور اجتماعی استانداری گلستان گفت : متاسفانه جایگاه واقعی نمایشگاه کتاب و کتاب‌خوانی در بین خانواده‌ها جایگاه مناسبی ندارد.
عبدالرضا چراغعلی گفت : به نظر من این گلایه بر اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی وارد است زیرا در گام نخست، مدیریت اطلاع‌رسانی در برگزاری نمایشگاه و جذب حمایت دستگاه‌ها از این نمایشگاه باید با محوریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان انجام می‌شد.
فرمانده سپاه گرگان نیز در بازدید از نمایشگاه گفت : ساعت نمایشگاه کتاب گلستان نباید منقطع باشد و این مساله در روند بازدیدکنندگان تاثر منفی دارد.
سید علی مهاجر با بیان این که امکانات رفاهی بخصوص محل مناسب برای نشستن در نمایشگاه وجود ندارد، گفت: انتشارات مختلف، سال به سال از کیفیت خود می کاهند و باعث می شوند فضاهای مجازی جای بیشتری بگیرند و در محتوای نمایشگاه بهتر است کتاب های برگزیده بیشتر معرفی شوند و محدود به یک یا دو کتاب نباشد.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان نیز اظهار کرد : در استان 45 ناشر دارای مجوز هستند که بخش عمده ای از این ناشران در حال فعالیت هستند و تنها 4 انتشاراتی غیرفعال است و در سال گذشته 241 عنوان کتاب در شمارگان 219 هزار نسخه در استان چاپ شد.
قدرت دائمی با بیان اینکه در شش ماهه نخست امسال هم 106 عنوان کتاب در استان به چاپ رسیده است، یادآور شد: عمده این کتاب ها با موضوع ادبیات، آموزشی، دینی، هنر و فلسفه است و به رغم توسعه فضای مجازی اما هنوز هم علاقه مندان زیادی به حوزه کتاب های چاپی وجود دارند که باید نیازها و سلیقه آنان برای نوشتن کتاب ها مورد توجه قرار بگیرد و  اگر مخاطب دسترسی به کتاب های خوبی داشته باشد، به طور قطع کمتر به سمت مطالعه در فضای مجازی می رود.
نکات بیشتر
** با انعقاد تفاهم نامه ای با شهرداری گرگان هزینه پنج دستگاه اتوبوس به کار گرفته شده برای تسهیل در رفت و آمد علاقه مندان به نمایشگاه کتاب به شهرداری پرداخت شده است.
**  تا سقف ١٥میلیارد ریال نمایشگاه کتاب استان بیمه است که دو میلیارد ریال آن در بخش سرمایه گذاری و تجهیزات بیمه می باشد.
**  ٥٠ نفر نیز بدون نام بیمه حوادث در نمایشگاه شده اند.
** پنج میلیارد ریال بن کتاب برای خرید شهروندان از دهمین نمایشگاه سراسری کتاب گلستان تخصیص یافته است.
** در این نمایشگاه 500 ناشر کشوری افزون بر 55 هزار عنوان کتاب و تازه های نشر خود را در موضوعات مختلف ارائه کرده اند.
انتهای پیام /گلستان ما
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۳
کد مطلب: 435109
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *