۰
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری:

یک‌سوم سپاه امام حسین در کربلا زنان بودند/ حضرت زینب(س) عامل پیروزی نهضت عاشورا محسوب می‌شود

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: تقریباً یک‌سوم سپاه امام حسین علیه‌السلام را زنان تشکیل می‌دادند و پیامبر(ص) نیز منادی و مأمور این باور نو بودند که زنان مانند مردان موظف هستند مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر عهده‌دار شوند.
یک‌سوم سپاه امام حسین در کربلا زنان بودند/ حضرت زینب(س) عامل پیروزی نهضت عاشورا محسوب می‌شود
به گزارش سرویس مذهبي تفتان ما،شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در برنامه سوگواره‌ای برای خورشید شام با ابراز خرسندی از موضوع مورد بحث عنوان کرد: زینب سلام‌الله‌علیها دست‌پروده و دست‌آموخته مکتب امیرالمؤمنین علیه‌السلام است و در دامن فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، و در کنار امام حسین علیه‌السلام پرورش یافته و تربیت شده است؛ پس انتظاری که ما از این بانوی بزرگوار داریم، جز آن نقشی که در تاریخ اسلام و جهان ایفا کردند، نمی‌تواند باشد.
وی افزود:کم‌ توجهی به نقش زنان در واقعه عاشورا باعث تاسف است و این در حالی است که زنان چه قبل از واقعه عاشورا و چه در روز عاشورا و مهم‌تر از همه بعد از واقعه، نقش بسیار مهمی را ایفا کردند و به نوعی اگر این واقعه و نهضت زنده است، سهم بزرگی از آن متعلق به زنانی است که تاریخ مانند آن‌ها را کمتر به خود دیده است.
مولاوردی ادامه داد: این حضور در سایه عظمت و شگفتی‌هایی که حضرت زینب خلق کردند، بسیار کم‌رنگ دیده می‌شود، اما با مراجعه به منابع دست اول می‌توان به این نام‌ها دست یافت که هر یک الگویی برای ما هستند ما در واقعه عاشورا با زنی مواجه می‌شویم که همسر خود را برای همراهی امام تشویق می‌کند؛ زنی که به سفیر امام پناه می‌دهد؛ زنی که فرزندش را با دستان خود روانه سپاه حقیقت می‌کند و ... این‌ها زنانی هستند که در سایه شأن و جایگاه حضرت زینب کمتر به سراغ آن‌ها رفته‌ایم.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار داشت: تقریباً یک‌سوم سپاه امام حسین علیه‌السلام را زنان تشکیل می‌دادند و پیامبر(ص) نیز منادی و مأمور این باور نو بودند که زنان مانند مردان موظف هستند مسئولیت امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح لازم در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را عهده‌دار شوند.
وی گفت: برخلاف آن‌چه که تبلیغ می‌شود و زنان را به خانه‌نشینی و دوری‌گزینی از حوادث مهم و فعل و انفعالات مهم اجتماعی دعوت می‌کند، زینب کبری سلام‌الله‌علیها زنی در متن حوادث تاریخی است. زنی مانند حضرت زینب سلام‌الله‌علیها به نوعی عامل پیروزی نهضت قلمداد می‌شود و چون با شهادت امام حسین علیه‌السلام و یارانشان به ظاهر نیروهای حق شکست می‌خورند و نهضت به نظر به اتمام می‌رسد و این نقش حضرت زینب سلام‌الله‌علیها است که در تداوم و پیروزی قطعی نهضت نقش‌آفرینی می‌کند.
مولاوردی تصریح کرد: اگر ما مدیریت بحران را فرآیند پیش‌بینی و پیش‌گیری از وقوع بحران و مداخله در بحران و آرامش و سالم‌سازی بعد از وقوع آن تعبیر کنیم، به نظر می‌رسد که حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در مدیریت پیام‌رسانی بحران بسیار موفق عمل کرده و در برون‌رفت از این وضعیت بحرانی، با مدیریتی که داشتند نقش مهمی را ایفاکردند.
معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری یادآور شد: آن‌که سرنوشت واقعه کربلا به دست یک زن سپرده شده است درسی برای ماست و هم مایه خوشبختی است که چنین مسئولیت مهمی در تاریخ اسلام به دست یک زن سپرده شده است؛ هرچند حضرت زینبی که بعدها به ما شناسانده‌اند کمتر به این درک و برداشت ما را می‌رساند، اما این موضوع به سهم خود، به فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی زنان مشروعیت می‌دهد و ما از این بابت هم مدیون حضرت ایشان و تاریخ اسلام هستیم.
وی مطرح کرد:  این برخوردها به ما نشان می‌دهد که حق گرفتنی است و برای گرفتن حق باید ایستادگی کرد و اگر رویه‌ای خلاف عدالت است باید آن را به نقد کشید، ولو آن‌که در مقابل عالی‌ترین سطوح حاکمیتی باشد. به ما می‌آموزد که نقد عملکرد حاکمان امری عجیب نیست و موجب سلامت حاکمان می‌شود و باید مستمر انجام بگیرد تا فریضه امر به معروف و نصحیت به ائمه مسلمین در جامعه اجرایی شود. همین درس کوتاه، ولی بنیادین به تمام تلاشگران و کوشندگان به حقوق انسان‌ها، ولو اعتقاد جدی به این راه نداشته باشند، بسیار آموزنده است. به انسان‌ها می‌آموزد که در هیچ زمانی و به هیچ قیمتی تسلیم ظلم و تحقیر و ذلت نشوند.
انتهای پیام زنان خبر
يکشنبه ۹ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۶
کد مطلب: 435114
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *