۰
وبلاگ "ناصح امین" نوشت:

محرم نامحرم از نگاه اسلام بخش

در دین مقدس اسلام، روابط زن و مرد، داراى شرائط و احکام مخصوصى است که هر مسلمانى باید آن را بداند و رعایت کند، در جوامع امروز بشرى بخاطر بى بند و بارى و عدم رعایت نکات اخلاقى لازم، زن و مرد، بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقى، با هم ارتباط برقرار مى کنند
محرم نامحرم از نگاه اسلام بخش
در دین مقدس اسلام، روابط زن و مرد، داراى شرائط و احکام مخصوصى است که هر مسلمانى باید آن را بداند و رعایت کند، در جوامع امروز بشرى بخاطر بى بند و بارى و عدم رعایت نکات اخلاقى لازم، زن و مرد، بدون در نظر گرفتن مسائل اخلاقى، با هم ارتباط برقرار مى کنند، و دچار ده ها مفسده اجتماعى شده و خود و اجتماع را به هلاکت مى کشانند.
اسلام روابط زن و مرد را بسیار حساس و دقیق معرفى مى کند، و جوامع بشرى را از ارتباط نا سالم میان زن و مرد بر حذر مى دارد. غریزه جنسى بعنوان یک غریزه فطرى احتیاج به کنترل و تعدیل دارد، و مى باید از راههاى مشروع به آن پاسخ داد و نیاز جنسى را تامین نمود، وگرنه تامین بى قید و شرط مسائل شهوى و مثل سایر عرائز، نه تنها سودمند نیست، بلکه موجب هلاکت خواهد بود. به همین جهت است که در اسلام، عده اى از افراد براى زن یا مرد بعنوان محرم و نامحرم، مطرح شده اند اختلاط زن و مرد نامحرم موجب تحریک غریزه جنسى و زمینه فعالیت شیطان براى ایجاد فساد در جامعه خواهد بود. به همین نظر اسلام هرگز اختلاط زن ومرد را نیکو نشمرده است، و به زن و مرد در مورد خطر اینگونه محافل هشدار داده است، مخصوصا اختلاط پسرو دختر جوان در مجالس خلوت یا بى بند و بار. برای خواندن متن کامل ادامه مطلب را کلیک کنید.
 
در میان بنى اسرائیل زن بد کاره اى بود که بسیارى از جوانان را شیفته خود کرده بود، روزى در نزد وى جوانى گفت: اگر آن عابد مشهور هم این زن را ببیند شیفته وى مى شود، زن با شنیدن این سخن سوگند خود که به خانه نمى روم تا عابد را منحرف کنم، همان شب به طرف خانه عابد آمد، در زد و گفت: اى عابد امشب مرا پناه ده که در خانه تو شب را صبح کنم، عابد امتناع نمود، زن گفت: بعضى از جوانان قصد تجاوز به من را دارند، از ایشان گریخته ام اگر در را باز نکنى، کارى زشت صورت مى گیرد، عابد با شنیدن این سخن در را باز کرد. زن چون وارد خانه شد، براى فریب عابد لباسهاى خود را افکند، همین که نگاه عابد به زیبائى و جمال زن افتاد عنان شهوت از دست داد، وقتى به خود آمد که دست خود را بر بدن آن زن دید در همان ساعت بخود آمد، دست بر داشت، در آن طرف ظرفى بر آتش بود دست خود را بر روى آتش نهاد، زن گفت چه مى کنى؟ گفت: دست خود را به آتش دنیا مى سوزانم شاید از آتش آخرت نجات یابم، زن به عجله بیرون شتافت و فریاد زن عابد را دریابید که دست خود را سوزاند.وقتى مردم رسیدند دیدند دستش سوخته است.(1)
نصیحت شیطان
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: ابلیس به حضرت موسى گفت: اى موسى با زن نامحرم تنها مباش که هرگاه مردى با زن نامحرم خلوت کند من خودم حاضر مى شوم (براى گمراهى) نه یاورانم (شدیدا در معرض گمراهى خواهد بود).(2)
نفس انسان بهانه جوست
«النظره بعد النظره تزرع فى القلب الشهوه و کفى بها لصاحبها فتنه»
امام صادق علیه السلام فرمود: نگاه بعد از نگاه (به حرام یا به امور بیهوده) شهوت را در دل مى رویاند و همین براى هلاک صاحب آن کافى است (نگاه هاى بیهوده به اشیاء و افراد موجب پراکندگى ذهن و بهانه جوئى و هوسبازى روح انسان است تا چه رسد به نگاه حرام یعنى روح بسیارى مانند اطفال تا وقتى ندیده در خواست ندارد همین که دید با سر سختى بهانه جوئى مى کند).(3)
اثر چشم پوشى
«غضوا ابصار کم ترون العجائب.»
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: چشمهاى خویش را بر هم نهید تا عجائب ببینید (تا دیده ما متوجه امور مادى است دل هم از دیدن معنویات غافل است، همینکه دیده بسته شد دل از سرگرمى دنیا جدا شده به کلمات نظر مى کند).(4)
نگاه دوم ممنوع
«لکم اول نظره الى المراه فلا تتبعوها نظره اخرى و احذروا الفتنه»
امیرالمؤ منین علیه السلام فرمود: نگاه اول که به نامحرم افتاد مال شما، دنبال آن دیگر نگاه کنید و بترسید از هلاکت.(5)
پاداش چشم پوشى
امام صادق علیه السلام فرمود: هر که نگاهش به زنى افتد و چشم خویش را به آسمان برگرداند و یا چشم را ببندد، پلک چشم او باز نشود مگر اینکه خداوند از زنان بهشتى بدو تزویج کند.(6)
منبع: 1-بحار ج 14 ص 492  2- بحار ح 101 ص 48. 3- وسائل ج 14 ص 139
4- بحار ج 101 ص 41  5-وسائل ج 14 ص 141 و 139  6-وسائل ج 14 ص 141 و 139
  انتهای پیام/ناصح امین
چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 435244
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *