۰
درس‌ها و عبرت های تسخیر لانه جاسوسی

سفارتخانه‌هایی که همچنان جاده صاف‌کن نفوذ‌ی‌ها هستند!

با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه سرنخ این فتنه در دست خارجی ها و همین انگلیس و آمریکا است؛ سفارت خانه انگلیس که محل جاسوسی بیگانگان در کشور بود، اکنون بازگشایی شده است و دو روز گذشته هم سفیر انگلیس استوارنامه خود را بدون اینکه هیچ گونه عذرخواهی بابت اعمال گذشته خود در ایران، به خصوص در جریان فتنه داشته باشد، به ریاست جمهوری ما تحویل داد!
سفارتخانه‌هایی که همچنان جاده صاف‌کن نفوذ‌ی‌ها هستند!
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما بعد از گذشت سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هرچه بیشتر به مطالعه و تحلیل رویدادهای تاریخی آن می پردازیم، ابعاد مهم تری از سرنوشت ایران برایمان آشکار می شود؛ به طوریکه مرور این وقایع در شناسایی نحوه عملکرد چهره های مشهور تاریخی موثر بوده و پیش بینی واکنش های دشمنان را برایمان آسان تر می کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، سیزدهم آبان هم از آن دسته روزهای پر از واقعه تاریخی است که در سه سال مختلف، اتفاقات مختلفی را تجربه کرده است. با این حال نقطه مشترک هرسه واقعه تاریخی کلیدواژه ”استکبارستیزی” است. جالب اینکه هر سه واقعه تاریخی در دوران حکومت پهلوی رخ داده است و تحلیل ها نشان میدهند که عملکرد رژیم طاغوتی پهلوی، هم زمان با حضور علمایی چون امام خمینی (ره) بستر مناسبی را برای روحیه ظلم ستیزی در مردم و بالا رفتن معلومات سیاسی اجتماعی آنان داشته است.
اما این سه واقعه تاریخی کدامند؟ اولین قضیه مربوط به اعتراض امام خمینی (ره) به حکومت پهلوی، مبنی بر پذیرش لایحه کاپیتولاسیون بود. لایحه ای استعماری که بر اساس آن هرگونه محاکمه قضایی اتباع خارجی که در ایران سکنی داشتند باید با قوانین کشور خودشان باشد. در واقع در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور، دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.
چندی بعد این خبر به حضرت امام رسید و ایشان طی نطقی تاریخی به رسوایی این اقدام ننگین پرداختند و اظهار داشتند که دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرده و ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کرده است. پس از این واکنش، حکومت برای مقابله با روشنگری های امام، در سیزدهم آبان سال ۱۳۴۳ ایشان را به ترکیه تبعید کرد تا شروعی بر هجرت چهارده ساله ایشان باشد.
دومین اتفاق در سال ۱۳۵۷ یعنی چهارده سال بعد در بحبوحه اعتراضات انقلابی مردم صورت گرفت. زمانی که آحاد ملت ایران ندای حق خواهی و برچیده شدن بساط طاغوت را داشتند، دانش آموزان با تعطیل کردن مدرسه به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند و در مقابل ماموران مسلح فریاد الله اکبر سردادند. این اقدام خشم عوامل شاه را برانگیخت و منجر به تیراندازی شد و در نهایت ۵۶ دانش آموز به شهادت رسیده و صدها تن مجروح شدند.
سومین و مهمترین رویداد تاریخی مربوط به سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۵۸ بود؛ در این زمان انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسیده و دولت موقت بازرگان مسئولیت اداره امور کشور را برعهده دارد.عده‌ای از دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای تحت فشار قرار دادن آمریکا برای استرداد شاه و اموال کشور به ایران، به سفارت آمریکا حمله کرده و آن جا را به تصرف خود درآوردند. علیرغم مخالفت شدید بازرگان-رئیس دولت وقت- با این حرکت و استعفای وی از سمتش، امام خمینی(ره) این حرکت را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول دانستند.

1
این حرکت دانشجویان باعث قطع کامل روابط ایران و آمریکا شد و تبعات بین المللی زیادی را برای ایران داشت. با این حال امام با اینکه از ابتدا از قضیه تسخیر لانه جاسوسی اطلاعی نداشتند و بعداَ از آن خبردار شدند، بازهم از این اقدام ابراز رضایت کردند. سوال اینجاست که چرا حمله به سفارت ایران انقلاب دوم نامیده شد و چرا بحث نفوذ این سفارتخانه در ایران تا این حد جدی شد؟ آیا هنوز هم نفوذ دشمنان از طریق سفارت خانه ها وجود دارد؟ و در شرایطی که دستگاه های امنیتی به طور مداوم از دستگیری جاسوسان زبده خارجی خبر می دهند، آیا دولت های ایران که بعد از دولت موقت بازرگان، بر سر کار آمدند مراقب نفوذها بوده اند؟ و آخر اینکه آیا نیازی به انقلاب سوم و ریشه کن کردن جریان نفوذ احساس می شود؟
 
از مبارزه با دیکتاتوری داخلی تا مبارزه با استکبار جهانی
دکترمحمدحسن قدیری ابیانه،کارشناس مسائل سیاسی و سفیر سابق ایران در کشورهای مکزیک و استرالیا در این باره اظهار داشت: ما در انقلاب اول حکومت شاه را سرنگون کردیم، اما حقیقت این بود که خود شاه، نوکر و دست نشانده مستکبران آمریکایی بود و می توان گفت که انقلاب اول مبارزه با دیکتاتوری داخلی و انقلاب دوم مبارزه با استکبار جهانیبود. انقلاب دوم به دلایل گستردگی، اهمیت بیشتری نسبت به انقلاب اول دارد.
 
1
 
مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام افزود:پس از انقلاب نیز این کشور دست از دشمنی با ایران دست برنداشت و به کمک جاسوسانش مدام در امور کشور کارشکنی می کرد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران به مدت ده ماه تا آبان ۱۳۵۸ به آمریکایی ها مهلت داد تا رفتار خود در مقابل ایران را تغییر بدهد؛ اما چنین اتفاقی هرگز صورت نگرفت. تسخیر سفارت آمریکا توسط دانشجویان ایرانی این حقیقت را آشکار کرد که این مکان راه نفوذ اطلاعاتی گسترده آمریکا در این کشور بوده است.
 
نفوذ در صدر اسلام هم نقش مهمی داشته است
فاطمه آلیا، کارشناس ارشد علوم سیاسی و نماینده ادوار هفتم تا نهم مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه مسئله نفوذ باید مورد توجه تمام مسئولین کشور باشد،گفت:اگر ناکامی و موفقیت های انقلاب جوامع مختلف در طول تاریخرا بررسی کنیم، متوجهماهیت بسیار جدی و روشن ” مسئله نفوذ” خواهیم شد. نفوذ حتی در صدر اسلام هم نقش مهمی داشته و در جریان شهادت ائمه اطهار(ع) بروز جدی داشته است.
این عضو جبهه پایداری افزود: سناریوهای دشمن در این مقوله در کشور ما ایران، بسیار گسترده تر بوده است؛ مثلاَ در دوران مشروطه تلاش های سفارت خانه های بیگانه برای مداخله در امور سیاست داخلی کشور در تاریخ ثبت شده است. این نقش با گذشت زمان و حتی تغییر حاکمیت در ایران نیز تغییر پیدا نکرد و در فتنه ۱۳۸۸بروز جدی کرد.
 

1
آلیا همچنین گفت:بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکا به یک باره روابط خود را با ایران قطع کرد و متصور بود که ایران بدون آمریکا حتماَ ساقط خواهد شد؛ بر طبق شواهد تاریخی این سیاست ناکام ماند و برجای ماندن حکومت اسلامی در ایران موجب شد تا غرب به عنوان قدم بعدی به فکر اجرای پروژه های نفوذ کوتاه و بلندمدت بیفتد.
 
سفارتخانه‌ها؛ جاده صاف کن کشورهای نفوذ کننده
آلیا با بیان اینکه کشورهای متخاصم با جمهوری اسلامی برای ایجاد خلل در فرهنگ و سیاست کشور، برنامه های پنهانی در سفارت خانه هایشان اجرا می کنند، خاطرنشان کرد:جاسوسان از طریق چند واسطه به فکر، ذهن و منابع اطلاعاتی افراد تصمیم ساز و تصمیم گیر کشور نفوذ می کنند و استقلال کشور را به مخاطره می اندازند.
وی افزود: آن ها در دولت ها نیز عواملی را به کارگیری کرده و سعی می کنند افرادی را در سمت های حساس، چون مشاوره قرار دهند تا برنامه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره مور نظر خود را از طریق آن ها به تایید برسانند. واسطه های نفوذ می توانند در هر سمتی فعالیت کنند، اساتید دانشگاه، روشنفکران و فعالان اجتماعی و سیاسی، حتی عناصر دولت ها هم می توانند مهره های پروژه های نفوذ باشند.
دبیرکل حزب زنان جمهوری اسلامی ایران گفت: در واقعه تاریخی تسخیر لانه جاسوسی هم مشاهده کردیم دولت بازرگان این حرکت را برنتابید و برای مخالفت با آن از سمت خود استعفا داد. با این جال برخی دولت ها هم بودند که هرگز شکافی برای ورود نفوذ نگذاشتند؛ دولت مقام معظم رهبری، مصداق بارز این اقدام بود که نه تنها راه های نفوذ به درون خود را بسته بود، بلکه در نطق خود در سازمان ملل نیز به افشاگری علیه نفوذکنندگان پرداخت.
 
بعضی ها سعی می کنند نفوذ دشمن در کشور را تبرئه کنند
وی با بیان اینکه عده ای از افراد هستند که در دولت فعلی مسئولیت و ارتباط مستقیمی ندارند، اما با فضاسازی سعی دارند که آمریکا و اقمار آن را دوست ایران معرفی کنند، تاکید کرد:پروژه نفوذ در اتاق های فکر دشمنان ساماندهی و برنامه ریزی شده است و در دستگاه های دولتی و اجرایی ریشه دوانده و با یارگیری کردن، زمینه لازم برای پیاده سازی اهدافشان را انجام می دهند.هنوز هم برخی روشنفکرنمایان که به دولت نزدیک هستند، سعی می کنند تا نفوذ دشمن در کشور را تبرئه کنند.
آلیا ابراز تاسف کرد:با وجود تاکید مقام معظم رهبری بر اینکه سرنخ این فتنه در دست خارجی ها و همین انگلیس و آمریکا است؛ سفارت خانه انگلیس که محل جاسوسی بیگانگان در کشور بود، اکنون بازگشایی شده است و دو روز گذشته هم سفیر انگلیس استوارنامه خود را بدون اینکه هیچ گونه عذرخواهی بابت اعمال گذشته خود در ایران، به خصوص در جریان فتنه، به ریاست جمهوری ما تحویل داد.

1
وی در پایان افزود: ما منکر این نیستیم که باید با تمام کشورها البته به غیر از رژیم اشغالگر قدس روابط دیپلماتیک داشته باشیم، اما این روابط باید براساس احترام متقابل و بر اساس سه اصل عزت،حکمت و مصلحت صورت بگیرد.نباید سعی کنیم که دشمن را از خود راضی نگهداریم و بر اساس آیان قرآن، آن ها تا زمانیکه ما را نابود نکنند راضی نمی شوند. مردم باید در شعارهای راهپیمایی ۱۳ آبان امسال، بر این نکته تاکید کنند که آمریکا فرو ریختنی است.
محمدحسنقدیریابیانه نیز ضمن معرفی اشکال نفوذ در کشور گفت:نفوذ انواع و اقسام مختلفی دارد. یکی از مهم ترین نوع آن، نفوذ در ذهن افراد و شکل دادن به آن و استفاده از این ذهنیت ها در مقابل انقلاب است. جریان فتنه مصداق واقعی مسئله نفوذ در کشور بود.
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار طنین یاس که راه شناسایی عوامل نفوذ کدام است، گفت: راه های مختلفی برای شناسایی نفوذ وجود دارد. کسانی که زبان و قلمشان برای دشمن حرکت می کند و عملکردشان مورد تعریف و تمجید دشمن قرار می گیرد در حلقه نفوذ قابل بررسی هستند. متاسفانه رفتار بسیاری از مسئولین دولت های گذشته و به خصوص دولت فعلی مورد تعریف دشمن قرار گرفته است و باید خود را از این حیله دشمن مصون کنند.
نکته قابل توجه درباره مسئله نفوذ این است که شاید برخی ها ناخواسته وارد پروژه نفوذ شوند؛ در چند سال اخیر مقام معظم رهبری بارها و بارها بر مسئله نفوذ تاکید داشته اند و در این باره بیان کرده اند: «...معنای نفوذی این نیست که حتماً رفته باشد پول گرفته باشد برای اینکه بیاید در فلان دستگاه نفوذ کند و خودش هم بداند چه‌کار دارد میکند؛ نه، گاهی نفوذی، نفوذی است، خودش هم نمیداند! امام (رضوان‌الله‌علیه) فرمودند گاهی حرف دشمن با چند واسطه از دهان مردمان موجّه شنیده میشود. امام هوشیار بود، امام مجرّب بود. دشمن یک چیزی میگوید، یک چیزی میخواهد، این را با وسایل گوناگونی، با چند واسطه کاری میکند که از زبان فلان آدم موجّه که نه پولی از دشمن گرفته، نه تعهّدی به دشمن داده، بیرون بیاید. مگر ندیدیم اینها را؟ مگر تجربه نکردیم اینها را؟ در همین مجلس شورای اسلامی مگر ندیدیم که یک نماینده‌ای آمد نظام را متّهم کرد به دروغ‌گویی! گفت ما ده سال است، سیزده سال است داریم به دنیا دروغ میگوییم، در تریبون مجلس شورای اسلامی! در این منبر عمومی! خب، او حرف دشمن را دارد میزند؛ دشمن به ما میگفت شما دروغ میگویید!  حالا یکی از خود ما پیدا میشود میگوید نظام دارد دروغ میگوید! این نفوذی نیست؟ احیاناً خودش هم خبر ندارد و نمیداند....»
در پایان به این کلام مقام معظم رهبری بسنده می کنیم که: «جوانهای عزیز! اسناد لانه‌ی جاسوسی را بگیرید بخوانید، درس‌آموز است. دانشجویانی که سفارت را تسخیر کردند و فهمیدند اینجا لانه‌ی جاسوسی است، با زحمت زیاد این اسناد را -که سعی کرده بودند در کاغذخردکن‌ها آنها را خرد کنند، نابود کنند- به هم چسباندند، با زحمت زیاد اینها را استحصال کردند و منتشر کردند؛ هفتاد، هشتاد جلد کتاب منتشر شده است. اینها نشان میدهد که آمریکایی‌ها چه در هنگامِ اوج نهضت، چه در هنگامی که نهضت و انقلاب پیروز شده است و جمهوری اسلامی تشکیل شده است، دائم در حال توطئه علیه نظام اسلامی بوده‌اند؛ آمریکا این است.»
به قلم: فرشته میرزا
انتهای پیام/یاس
پنجشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 435252
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *