۱
۲

سایه روشن تصمیمات شورای فنی تیم‌های ملی کشتی/ از قلم افتاده‌ها

شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی ترکیب تیم‌های اعزامی به مسابقات قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی را مشخص کرد.
سایه روشن تصمیمات شورای فنی تیم‌های ملی کشتی/ از قلم افتاده‌ها
به گزارش سرویس ورزشي تفتان ما،جلسه شورای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی در حالی روز گذشته برگزار شد که حاوی پیام‌های مهمی بود. به نظر می‌رسد در کشتی آزاد اعضای شورای فنی با توجه به انسجام این تیم در سال‌های گذشته کار چندان سختی برای اعلام ترکیب دو تیم به منظور حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و بازی‌های کشورهای اسلامی نداشته باشد.
این دو مسابقه به فاصله 3 روز از یکدیگر برگزار می‌شود که همین موضوع مستلزم نگاه دقیق‌تری برای انتخاب نفرات ملی‌پوش است تا از اعزام کشتی‌گیرانی که توانایی حضور در هر دو رویداد را ندارند، جلوگیری شود.
شاید اعضای شورای فنی کشتی آزاد تنها در یکی دو وزن در انتخاب خود دچار چالش بودند و در بیشتر اوزان انتخاب‌ها خیلی سخت به نظر نمی رسید، اما در کشتی فرنگی تصمیمات متفاوت‌تر از آنچه بود که شاید انتظار می‌رفت.
با توجه به کناره‌گیری فرنگی‌کاران المپیکی تصمیم‌گیری کمی سخت‌تر بود هر چند با این وجود هم تصمیماتی گرفته شد که در برخی اوزان جای تعجب داشت. به عنوان مثال در وزن 59 کیلوگرم در حالی اثری از محسن حاجی‌پور نیست که او در مسابقات اخیر کارنامه قابل قبولی داشته و از سوی دیگر در 75 کیلوگرم شورای فنی از نام سعید عبدولی عبور کرد.
البته ترکیب اعلام شده در کشتی فرنگی برای حضور در این 2 رویداد پیش رو بیشتر بر اساس ترکیبی است که چندی پیش در جام جهانی کشتی فرنگی به میدان رفته است.
در زیر نگاهی به تصمیمات شورای فنی کشتی آزاد به تفکیک اوزان خواهیم داشت.
در وزن 57 کیلوگرم بهترین تصمیم گرفته شد و از بین گزینه‌های موجود شورای فنی بعد از حسن رحیمی به عنوان گزینه اصلی، به دو جوان به نام‌های اطری و سرمستی میدان داد تا یکی از آنها در قهرمانی آسیا کشتی بگیرد و دیگری در کنار رحیمی شانسش را برای حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی آزمایش کند. سرمستی در کنار رحیمی گزینه حضور در آذربایجان هستند.
در وزن 61 کیلوگرم از بین دو گزینه موجود احسان‌پور با توجه به امتیازاتی که در سیدبندی اتحادیه جهانی دارد، برای قرار گرفتن در شرایط بهتر در مسابقات جهانی به رقابت‌های قهرمانی آسیا اعزام خواهد شد که همین موضوع به صورت اتوماتیک شانس این کشتی‌گیر را برای حضور در یک میدان جهانی دیگر افزایش می‌دهد.
احسان‌پور با توجه به 32 امتیازی که در سیدبندی اتحادیه جهانی دارد، اکنون در رده پنجم قرار گرفته که در صورت عملکرد موفق و جمع‌آوری امتیازات لازم در مسابقات قهرمانی آسیا این شانس را دارد که در بین 4 آزادکار برتر این وزن قرار گیرد تا قرعه راحت‌تری در مسابقات جهانی نصیبش شود.
مسعود اسماعیل‌پور نیز به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام می‌شود تا از گردونه رقابت خارج نشود و همچنان در کورس بماند.

در وزن 65 کیلوگرم میثم نصیری که در المپیک عملکرد ضعیف و دور از انتظاری داشت و نتوانست امتیازی برای حضور در سیدبندی اتحادیه جهانی جمع‌آوری کند، گزینه اصلی حضور در هر دو رویداد است. یگانه‌جعفری در کنار نصیری گزینه‌های حضور در قهرمانی آسیا هستند و به نظر می‌رسد حضور نصیری به تنهایی در بازی‌های کشورهای اسلامی قطعی باشد.
در 70 کیلوگرم شاید اگر بخواهیم بر اساس رنکینگ و سیدبندی اتحادیه جهانی کشتی تصمیم‌گیری کنیم، بهتر بود حسین‌خانی به قهرمانی آسیا اعزام می‌شد. با توجه به اینکه این کشتی‌گیر در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی عنوان سوم را به دست آورده و در حال حاضر هم در رنکینگ و سیدبندی اتحادیه جهانی کشتی در رده سوم وزن 70 کیلوگرم قرار دارد، شانس بالایی برای قرار گرفتن در بین 4 نفر برتر این وزن در سیدبندی مورد نظر برای حضور در مسابقات جهانی 2017 پاریس داشته باشد.
از طرفی رقبای حسین‌خانی فاصله نزدیکی با او که 43 امتیاز دارد، دارند. 2 نفر از آنها که ازبکستانی و ژاپنی هستند در قاره آسیا کشتی می‌گیرند که هر دو 38 امتیاز دارند که در صورت حضور و کسب نتیجه در مسابقات قهرمانی آسیا شانس عبور از حسین‌خانی را برای داشتن قرعه مناسب‌تر در مسابقات جهانی خواهند داشت، اما به نظر می‌رسد کسب نتیجه در بازی‌های کشورهای اسلامی اهمیت بیشتری برای فدراسیون کشتی و کادر فنی تیم ملی دارد که تصمیم گرفتند کشتی‌گیر شاخص خود را در این وزن به این مسابقات اعزام کنند و حامد رشیدی را به قهرمانی آسیا بفرستند.
در وزن 74 کیلوگرم فرقی نمی‌کند کدام کشتی‌گیر به کدام رقابت اعزام شود. بعد از تغییر وزن حسن یزدانی و حضورش در یک وزن بالاتر کشورمان نماینده‌ای در جمع نفرات و سیدبندی برتر این وزن ندارد. شورای فنی هم از بین گزینه‌های موجود تصمیم گرفت تیموری عازم مسابقات قهرمانی جهان شود و یاراحمدی باتجربه‌تر در بازی‌های کشورهای اسلامی کشتی بگیرد.
در وزن 86 کیلوگرم علیرضا کریمی با 27 امتیاز در رده هفتم سیدبندی اتحادیه جهانی کشتی قرار دارد و این شانس را دارد که در صورت کسب نتیجه در مسابقات قهرمانی آسیا و حداقل حضور در فینال 10 یا 12 امتیاز به داشته‌هایش اضافه کند و در صورت کاهلی رقبای بالاتر از خودش در بین 4 نفر برتر این وزن قرار گیرد تا قرعه آسان‌تری در صورت انتخاب برای حضور در مسابقات جهانی داشته باشد.
به همین دلیل کادر فنی کریمی را برای حضور در قهرمانی آسیا انتخاب کرد و حسن یزدانی را که به تازگی و بعد از المپیک به 86 کیلو آمده را عازم بازی‌های کشورهای اسلامی خواهد کرد تا محکی جدی بخورد. در همین وزن هم شاید کریمی و یزدانی تنها و بهترین گزینه‌های موجود بودند که انتخاب شدند. 
در وزن 97 کیلوگرم با توجه به شرایط رضا یزدانی و قطعی بودن عدم حضور در مسابقات جهانی امسال، تصمیم گرفته شد حسین شهبازی جوان به قهرمانی آسیا اعزام شود و امیر محمدی که کمی باتجربه‌تر است عازم بازی‌های کشورهای اسلامی شود. نتایج این دو نفر تا حدود زیادی می‌تواند در ملی‌پوش شدن آنها در رقابت‌های جهانی مؤثر باشد.
در 125 کیلوگرم هم کمیل قاسمی به عنوان نفر اول و گزینه اصلی، کاندیدای حضور در هر دو میدان است. در کنار او کادر فنی یدالله محبی را برای هر دو مسابقه در نظر دارد، اما به نظر می‌رسد با توجه به تجربه بالای قاسمی و عدم نیاز او به وزن کم کردن، وی در هر دو رویداد به میدان برود مگر اینکه کادر فنی نظر دیگری داشته باشد.

در کشتی فرنگی شرایط متفاوت‌تر از کشتی آزاد است و در برخی اوزان شاهد تصمیماتی هستیم که شاید می‌توانست بهتر باشد؛ البته در ترکیب تیم‌های اعزامی سعی شده بیشتر همان نفراتی که در جام جهانی 2017 در آبادان حضور داشتند و به میدان رفتند، استفاده شود، اما شاید کنار گذاشتن سعید عبدولی و گذشتن از نفر سوم المپیک همچنین محسن حاجی‌پور به عنوان یکی از مدعیان وزن اول و نادیده گرفتن امیر قاسمی منجزی از نکات مبهم این انتخاب باشد.
در وزن 59 کیلوگرم سامان عبدولی برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا و محمد نوربخش برای بازی‌های کشورهای اسلامی انتخاب شدند که شاید موضوع مورد بحث همین جا باشد؛ انتخاب محمد نوربخش به عنوان گزینه حضور در آذربایجان؛ تصمیمی که شاید می‌توانست بهتر از این باشد.
البته ما از شرایط کشتی‌گیران در اردوها خبر نداریم که بدانیم شرایط حاجی‌پور به عنوان یکی از مدعیان وزن اول چگونه است، اما با توجه به حضور مستمر این کشتی‌گیر در مسابقات سال قبل و حضورش در جام جهانی (با توجه به خط خوردن نوربخش) می‌شد این شانس را برای حاجی‌پور در نظر گرفت که در یکی از این دو رویداد به میدان برود.
در وزن 66 کیلوگرم می‌شد پیش‌بینی کرد که همان نفراتی که در جام جهانی روی تشک رفتند گزینه‌های اصلی کادر فنی باشند. به همین منظور علی ارسلان برای حضور در قهرمانی آسیا و مهدی زیدوند برای بازی‌های کشورهای اسلامی انتخاب شدند. 
در وزن 71 کیلوگرم تقریبا شرایط به همین گونه بود و افشین بیابانگرد در کنار فرشاد بلفکه گزینه‌های حضور در قهرمانی آسیا هستند و محمدعلی گرایی نیز در بازی‌های کشورهای اسلامی به میدان خواهد رفت.

در وزن 75 کیلوگرم کادر فنی با توجه به عدم حضور عبدولی در اردوهای اخیر این تیم و شاید عدم آمادگی‌اش از نام او گذشت و پژمان پشتام را برای قهرمانی‌ آسیا و رسول گرمسیری را برای بازی‌های کشورهای اسلامی انتخاب کرد.
عبدولی که در المپیک ریو مدال برنز گرفت، تنها المپیکی باقیمانده کشتی فرنگی بود که با کسب عنوان سوم امتیاز خوبی در سیدبندی اتحادیه جهانی داشت و در صورت کسب عنوان قهرمانی در آسیا می‌توانست شانس و قرعه خوبی در صورت انتخاب برای حضور در مسابقات جهانی داشته باشد، اما این شانس را با بی‌نظمی‌هایش از دست داد.
اسماعیل‌نژاد مربی تیم ملی مدعی شده بود عبدولی به کادر فنی اعلام کرده قصد حضور در بازی‌های کشورهای اسلامی را دارد، اما خوش گفته است که چنین موضوعی را مطرح نکرده که نشان از همین سردرگمی دارد.
شاید کنار گذاشتن سعید عبدولی از بین گزینه‌های 75 کیلو تا حدود زیادی تعجب‌برانگیز باشد، اما این اتفاق افتاد و شورای فنی و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی از دارنده مدال برنز المپیک که اتفاقا بهترین فرنگی‌کار کشتی ایران در سیدبندی اتحادیه جهانی بود، عبور کردند.
البته در این وزن می شد این شانس را برای اسماعیلی جوان نیز قائل شد تا در بین گزینه‌ها قرار داشته باشد. 
در وزن 80 کیلو رامین طاهری و یوسف قادریان گزینه‌های ثابت کادر فنی هستند که قرار است طاهری به قهرمانی آسیا و قادریان به آذربایجان اعزام شود؛ همان کشتی‌گیرانی که در جام جهانی آبادان هم روی تشک رفتند.
در 85 کیلوگرم حسین نوری و قهرمانی آسیا و مهدی فلاح به بازی‌های کشورهای اسلامی اعزام خواهند شد که برای فلاح که یک وزن بالاتر آمده است می‌تواند تجربه‌ای جدید و محکی جدید باشد. این دو کشتی‌گیر در جام جهانی حضور داشتند.
در 98 کیلوگرم گزینه‌های اصلی کادر فنی بعد از کناره‌گیری قاسم رضایی نفر سوم المپیک ریو، همچنان صالحی‌زاده و مهدی علیاری هستند که قرار است اولی به قهرمانی آسیا و دومی به آذربایجان اعزام شوند. این دو کشتی‌گیر هم به نوعی بهترین و تنها گزینه‌های کادر فنی بودند. 
در سنگین‌وزن شاید شاهد یک تصمم عجیب دیگر باشیم. شهاب قوره‌جیلی جوان قرار است به قهرمانی آسیا اعزام شود و بهنام مهدی‌زاده باتجربه که طلای آسیا را دارد در بازی‌های کشورهای اسلامی کشتی بگیرد. شاید مورد عجیب این وزن هم عدم حضور امیر قاسمی منجزی به عنوان یکی از مدعیان باشد که در جام جهانی هم کشتی گرفت. البته قاسمی پیش از جام جهانی دچار مصدومیت شد و شاید این موضوع و دور شدنش از شرایط آمادگی شانس حضورش را در این رقابت‌ها کم کرده باشد.
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 437780
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


مشاهده نظرات کاربران
سامان مقدم
Iran, Islamic Republic of
دمتان گرم حرف دلمان را زدید سعی کنید این طنز ها را ادامه دهید.
سامان مقدم
Iran, Islamic Republic of
دمتان گرم.حرف دل ما را زدید لطفا ادامه دهید.