۰

در بین دولت ها، دولت یازدهم کمترین ارتباط را با مجلس و نمایندگان داشت/ آقای روحانی حتی تقاضای ملاقات نمایندگان مجلس را بی جواب گذاشت

وعده مجلسی آقای روحانی در سال ۹۲ قبل از انتخابات ریاست جمهوری این بود که ” رئیس جمهور باید رابطه نزدیک با مجلس داشته باشد و از نظرات مجلس استفاده کند، باید رابطه نزدیک و روانی بین دولت و مجلس برقرار باشد.”برای بررسی این مسئله که آقای روحانی در طول این ۴ سال توانست رابطه ای را که قبل زا انتخابات به ان معتقد بود را با مجلس داشته باشد یا خیر، به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم و نظر آن ها را جویا شدیم که در ادامه به آن ها اشاره می شود.
در بین دولت ها، دولت یازدهم کمترین ارتباط را با مجلس و نمایندگان داشت/ آقای روحانی حتی تقاضای ملاقات نمایندگان مجلس را بی جواب گذاشت
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،به نقل از آرمان کرمان  برگزاری انتخابات در کشور از افتخارات جمهوری اسلامی است که در حال حاضر کمتر از ۱۷ روز به دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوی ایران زمان مانده است و همه مردم  در حال بررسی کارنامه عملکردی هر کدام از ۸ نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.
اما نکته ای که در باب انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد این است که مردم به فکر شناخت اصلح باشند؛ چرا که مسأله انتخابات، مسأله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است و سرنوشت مسائل اقتصادى، مسائل فرهنگى، روابط خارجى و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادى به این قضیه وابسته است، لذا می طلبد یک انتخاب آگاهانه و از روی فکر داشته باشیم.
از آنجایی که مجلس شورای اسلامی متشکل از نمایندگان مستقیم مردم می باشد ضروری است که به این نکته توجه باشیم که رئیس جمهور آینده چه میزان به تعامل با نمایندگان مجلس اعتقاد دارد و مصوبات آن ها را به عنوان قانون گذاران اصلی این سرزمین اجرایی می کند.
حسن روحانی قبل از برگزیده شدن به عنوان رئیس دولت یازدهم بیش از ۱۰۰ وعده سیاسی به مردم داد، که یکی از آن ها تعامل با مجلس بود ؛ حال اینکه رئیس جمهور توانسته و یا خواسته به وعده هایی که به مردم داده عمل کند، مسئله ای است که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.
وعده مجلسی آقای روحانی در سال ۹۲ قبل از انتخابات ریاست جمهوری این بود که ” رئیس جمهور باید رابطه نزدیک با مجلس داشته باشد و از نظرات مجلس استفاده کند، باید رابطه نزدیک و روانی بین دولت و مجلس برقرار باشد.”
برای بررسی این مسئله که آقای روحانی در طول این ۴ سال توانست رابطه ای را که قبل زا انتخابات به ان معتقد بود را با مجلس داشته باشد یا خیر، به سراغ نمایندگان مجلس رفتیم و نظر آن ها را جویا شدیم که در ادامه به آن ها اشاره می شود.
 
در بین دولت ها، دولت یازدهم کمترین ارتباط را با مجلس و نمایندگان داشت
 
نصرالله پژمان فر رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت و گو با خبرنگار ما در رابطه با تعامل دولت یازدهم با مجلس های نهم و دهم گفت: در مدتی که آقای روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم فعالیت کرد هیچ کدام از مجامع استانی نمایندگان، نتوانستند یک جلسه ای با ایشان داشته باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: اگر بخواهیم در بین دولت ها بررسی کنیم کمترین ارتباط را دولت یازدهم با مجلس و نمایندگان مجلس داشت و متاسفانه آقای روحانی با رویکرد اینکه خودشان باید هم قانون گذاری  و هم اجرا کنند همیشه در موضع فرار از همراهی با مجلس بود.
 
آقای روحانی مجلس را یک تهدید برای خود می دانست نه فرصت!
 
پژمان فر تاکید کرد:  هم آقای روحانی و هم عموم افراد دولت یازدهم کمترین ارتباط را با مجلس برقرار کردند البته برخی از اعضای دولت هم که بر خلاف نظر آقای روحانی مبنی بر کمترین ارتباط با مجلس، این ارتباط را برقرار کردند اما خود روحانی به عنوان سیاست گذارترین و ریل گذار اصلی دولت یازدهم کمترین ارتباط را با مجلس داشت.
وی با بیان اینکه نگاه روحانی به مجلس نگاه تهدید بود نه یک نگاه فرصتی، عنوان کرد: تفکر آقای روحانی این بود که به تنهایی می تواند کشور را اداره کند و حال اینکه این نگاه بر خلاف قانون اساسی است چرا که بر طبق قانونی اساسی استقلال قوا و تفکیک قوا مد نظر قرار گرفته و برای این مسئله تعیین کرده است.
 
دولت یازدهم از سال دوم مسئولیت خود ارتباطش را با مجلس قطع کرد
 
نادر قاضی پور نیز در همین رابطه به خبرنگار آرمان کرمان  گفت: در سال اول، دولت یازدهم تعامل اندکی با مجلس داشت ولی در سال های بعد همین تعامل اندک هم نبود.
نماینده مردم ارومیه در دوره های نهم و دهم مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل همین تعامل اندک دولت با مجلس، وعده هایی که در رابطه با اشتغال و تولید داده بودند عملی نشد و همه زندگی مردم را بیش از ۳ سال به برجام و ورادات بی رویه گره زده بودند.
 
روحانی با تعامل با مجلس می توانست بسیاری از مشکلات مردم را حل کند
 
قاضی پور تصریح کرد:  از جمله وارداتی که توسط دولت یازدهم صورت گرفت می توان به وزارت راه که بیل از چین  ترکیه وارد می کرد و یا زنگنه وزیر نفت که لوله ها را از خارج وارد کرد می توان اشاره کرد.
وی تاکید کرد: آقای روحانی قبل زا انتخابات سال ۹۲قول داده بود که رابطه تنگاتنگی با مجلس داشته باشد ولی این اتفاق نیفتاد در حالی که میتوانست با هماهنگی با کمیسیون های مختلف مجلس بسیاری از مشکلات مردم را حل کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان خاطر نشان کرد: ما هر چه به دولت نزدیک تر شدیم دیدم که دولت فقط ابزاری کار می کند و مجبور شدیم از باب استیضاح و سوال و .. آن ها را به مجلس بکشانیم تا پاسخگو باشند و گرنه در غیر این صورت ارتباط خاصی با مجلس نداشتند.
 
آقای روحانی حتی تقاضای ملاقات نمایندگان مجلس را بی جواب گذاشت!
سید جواد حسینی کیا نیز در همین رابطه  در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: مجلس ظرفیت خدمت را بالا می برد و در خصوص گره هایی که در دولت وجود دارد و راهکار آن وضع قوانین است، مجلس می تواند راهگشا برای دولت باشد، لذا تعامل دولت با مجلس می توانست تعامل سازنده و خوبی باشد.
 
گره های کور حوزه اجرایی دولت به دلیل عدم تعامل با مجلس است
 
دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم افزود: متاسفانه در دوران مجلس دهم این رابطه تنگاتنگی که باید بین رئیس جمهور و مجلس باشد نبود و درخواست های نمایندگانی که تقاضای ملاقات با آقای روحانی را داشتند محقق نشده است .
حسینی کیا بیان کرد: وقتی که دولت با مجلس تعامل نداشته باشد گره های کوری در حوزه اجرایی وجود دارد که این ها لا ینحل می ماند و برخی از این ها مانع تولید و اشتغال و مسائلی از این دست خواهد شد.
 
قانون تسهیل ازدواج که نیاز اصلی جوانان است در دولت یازدهم اجرا نشد
 
محمد اسماعیل سعیدی نیز در گفت و گو با  آرمان کرمان بیان کرد: برای بیان میزان تعامل دولت با مجلس به ارائه نمونه ای بسنده می کنم و آن  قانون تسهیل ازدواج جوانان است که در سال ۸۴ ابلاغ شد .
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: دولت گزارشی  را ارائه دهد که آیا این قانون را اجرا کرده است یا نه، چرا که یکی از مشکلات اصلی کشور به جوانان و نیازهای اصلی آنان یعنی اشتغال، ازدواج، تحصیل و مسکن مربوط می شود .
سعیدی ازدواج را یکی از چهار پایه اصلی نیازهای جوانان بر شمرد و تصریح کرد: جالب است که بخش قابل توجهی از  قانون تسهیل ازدواج در این دولت اصلا اجرا نشد و مورد غفلت قرار گرفت.
 
اقدام بی سابقه دولت در تاریخ پس از انقلاب؛ می خواستند کشور را بدون برنامه اداره کنند
 
وی در ادامه مطرح کرد: نکته دیگر اینکه برای اولین بار در طول تاریخ بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دولت یازدهم  بر خلاف انتظار مردم و مجلس که بایستی لایحه برنامه ششم را به مجلس می آورد نیاورد و عملا گفت که در این کشور برنامه نیاز نداریم.
نماینده مردم تبریز، آذر شهرو اسکو در مجلس افزود: این یک اقدام بی سابقه بود که اگر یک دولت دیگری این حرف را می زد این مسئله یک جنجال می شد که مگر می شود کشور را بدون برنامه اداره نمود ولی در این دولت این اتفاق افتاد و مسکوت ماند و کسی هم هیاهویی نکرد.
 
دولت یازدهم قوانینی که باب طبع آن ها نبود اجرا نمی کرد
 
سعیدی خاطر نشان کرد: متاسفانه آقای روحانی بعضی از قوانینی که باب طبع دولت نبود به نوعی دور می زدند و تنها قوانینی که باب طبع بود اجرا می کردند در حالی که دولت باید کاملا با مجلس هماهنگ باشد.
وی تاکید کرد: وقتی می گوئیم مجلس در راس امور است یعنی کلیه مصوباتی که مجلس دارد دولت باید اجرا کند و اگر هم مصوبات در  جایی نقص دارد بعد از اجرا به مجلس ارجاع دهد تا اشکالات آن برطرف شود، نه اینکه ان ها را اجرا نکند و نسبت به مجلس بی تفاوت باشد.
این نماینده مجلس در پایان خاطر نشان کرد:  مجلس باید بُعد  نظارتی خود را تقویت کند تا جاهائی که دولت از مقوله اجرا فرار می کند بتواند جلوی آن را بگیرد.
 
انتهای پیام/فارس
چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 438175
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *