۰

افتتاح نمایشی تخت‌های بیمارستانی/ افزایش سرمایه مدیران میلیاردی پس از طرح تحول سلامت

رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح تحول، مزیت‌هایی را برای عده خاصی ایجاد کرد، برای مدیران میلیاردی که بیمارستان‌های آن‌ها توسعه پیدا کرد و از یک بیمارستان به سه بیمارستان خصوصی تبدیل شد.
افتتاح نمایشی تخت‌های بیمارستانی/ افزایش سرمایه مدیران میلیاردی پس از طرح تحول سلامت
به گزارش سرویس بهداشت و سلامت تفتان ما،احمد اسفندیاری رئیس سابق سازمان بهزیستی کشور در نشست خبری که در خبرگزاری فارس برگزار شد، گفت: مولفه‌های اجتماعی همچون شغل،‌ مسکن،‌ تحصیل و ازدواج بر موضوع سلامت بسیار اثرگذار است. مثلا کسی که مسکن و تحصیلات ندارد بحث بهداشت و سلامت نیز برایش از اهمیت چندانی برخوردار نیست.
وی افزود: طبق گفته معاون وزیر بهداشت میزان افسردگی در کشور رو به افزایش است و این به دلیل آسیب‌های مختلف اجتماعی است که در کشور وجود دارد.
اسفندیاری اضافه کرد: ظلم بزرگی در حق خانواده سلامت و جامعه پزشکی در این دولت اتفاق افتاد که در هیچ دوره‌ای سابقه نداشت. در این دولت، مدیران ارشد وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها که کمتر از یک درصد هستند درآمدهای نجومی پیدا کرده و به اعتماد مردم و جامعه پزشکی ضربه زدند.
رئیس سابق سازمان امداد و نجات، مزیت طرح تحول سلامت را افزایش اعتبارات بخش بهداشت مخصوصا در قسمت بیمارستان‌های دولتی و بخش بستری دانست و گفت: اما متاسفانه 80 درصد مراجعات در بخش درمان کشور در درمانگاه و مطب‌ها صورت می‌گیرد که عمدتا نیز از جیب مردم پرداخت می‌شود.

وی در ادامه گفت: این طرح فاصله طبقاتی را در درون جامعه پزشکی بسیار افزایش داد. یکی از مشکلات بسیار بزرگ این است که این طرح در اسناد بالادستی وجود ندارد و تنها در برنامه چهارم و پنجم به دو مورد سیستم ارجاع و پزشک خانواده اشاره شده که این دو مورد در دولت قبل به صورت پایلوت اجرا شده بود و طبق قانون این دولت موظف به اجرای این برنامه‌ها بود که آنها را کنار گذاشت.
اسفندیاری افزود: طرح تحول یک طرح جامعی نیست در این طرح، بخش بهداشت،‌آموزش و پژوهش کشور دچار مشکل شد.
رئیس سابق سازمان بهزیستی گفت: پرداختی از جیب مردم در بخش بستری و بیمارستان‌ها کم شد اما برای کسانی که به صورت سرپایی به بخش درمان مراجعه می‌کردند تدبیری اندیشیده نشد.
وی افزود: هر طرح مهمی باید ابتدا به صورت پایلوت اجرا شود و بعدا توسعه یابد اما این کار در طرح تحول انجام نشد. طبق گفته نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس قرار بود در این طرح به بخش محروم جامعه سرویس‌دهی شود که این اتفاق نیفتاد.
اسفندیاری گفت: یکی از خطراتی که هم اکنون این طرح را تهدید می‌کند این است که اگر منابع طرح تامین نشود مجددا زیرمیزی افزایش پیدا می‌کند.
رئیس سابق سازمان بهزیستی در ادامه گفت: در طرح تحول، واردات دارویی و غیر ضروری افزایش یافت یکی از سوالات ما این است که مسئولین وزارت بهداشت که آمار می‌دهند برای 60 میلیون ایرانی پرونده الکترونیک درست کرده‌اند پس چرا این پرونده وجود ندارد و سوابق پزشکی افراد ثبت نیست.
وی گفت: طرح تحول بدهی 20 هزار میلیاردی را به دولت تحمیل کرد و سبب ورشکستگی بیمه‌ها شد، اینکه می‌گویند قبل از طرح تحول نخ اتاق عمل در بیمارستان وجود نداشت و یا بیماران در کف خیابان زایمان می‌کردند سخنان درستی نیست. این طرح مزیت‌هایی را برای عده خاصی ایجاد کرد برای مدیران میلیاردی که بیمارستان‌های آنها توسعه پیدا کرد و به سه بیمارستان خصوصی تبدیل شد.
اسفندیاری گفت: اینکه می‌گویند 11 میلیون دفترچه بیمه صادر کرده‌ایم باید گفت این دفترچه‌ها چه ارزشی دارد وقتی که در بیمارستان از پذیرش دفترچه تامین اجتماعی خودداری می‌شود.
وی گفت: طرح تحول بحث درمان را اهمیت داد و پررنگ کرد اما معلولینی که لزوما بستری نمی‌شوند و هزینه‌های آنها بالا رفته، مغفول ماندند. تحول یعنی دگرگونی بنیادین در همه حوزه‌ها از صفر تا 100 پس نمی‌شود اسم این طرح را تحول سلامت گذاشت.
اسفندیاری راجع‌ به افزایش افتتاح تخت‌های بیمارستانی در این دولت گفت: خیلی از این بیمارستان‌ها ساخت و افتتاح آنها از سال‌های گذشته شروع شده بود مثلاً بیمارستان امام (ره) تهران، فاز جدید آن مدت زیادی است که شروع شده و یا در بسیاری از شهرستان‌ها بیمارستان‌هایی است که پیشرفت فیزیکی آنها مدت‌هاست آغاز شده و حتی در ابتدای این دولت، 80 یا 90 درصد پیشرفت داشته‌اند و افتتاح آن‌ها تنها به صورت نمایشی صورت می‌گیرد.
رئیس سابق سازمان بهزیستی درخصوص واردات بی‌رویه دستگاه‌‌ها و تجهیزات پزشکی همچون سی‌تی‌اسکن در این دولت گفت: مافیای واردات دارو و تجهیزات پزشکی سبب شده که واردات غیرضروری در حوزه پزشکی اتفاق افتد و هزینه آن روی دوش مردم افتاد.
وی گفت: هم اکنون اگر کسی یک مشکل درمانی داشته باشد و به بیمارستان فوق تخصصی مراجعه کند سریعاً از بیمار ام‌آر‌آی و سی‌تی‌اسکن می‌گیرند و هزینه غیرضروری را روی دوش بیمه و بیمار می‌اندازند.
اسفندیاری گفت: شرکت‌هایی در داخل وجود دارد که تجهیزات پزشکی تولید می‌کنند و کیفیت آنها در حدی است که به کشورهای اروپایی صادر می‌شود اما با این حال مشاهده می‌کنیم که واردات بی‌رویه این دستگاه‌ها همچنان ادامه دارد یا مثلا در بحث دارو اگر اعتقاد داریم که 90 درصد داروها در داخل تولید می‌شود پس این واردات گسترده برای چیست.
انتهای پیام/
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب: 438553
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *