۰

«شکلاتی» کپی از هالیوود نیست/ سینماگران سینمای کودک را جدی نمی‌گیرند/ انجام ۶۰۰ تست گریم از کودکان

تهیه‌کننده فیلم «شکلاتی» گفت: متأسفانه در ساختار فرهنگ و هنر کشور مسأله کودک و نوجوان کنار رفته و کنج اتاق فرهنگ و هنر رفته است. تنها چیزی از سینمای کودک باقی مانده، همین جشنواره است.
«شکلاتی» کپی از هالیوود نیست/ سینماگران سینمای کودک را جدی نمی‌گیرند/ انجام ۶۰۰ تست گریم از کودکان
به گزارش سرویس فرهنگي تفتان ما،اعزامی به جشنواره فیلم کودکان و نوجوان در اصفهان،، نشست خبری فیلم «شکلاتی» با حضور بازیگران شبنم مقدمی و محمدرضا شیرخانلو، ایرج محمدی تهیه‌کننده، سهیل موفق کارگردان، حمزه صالحی فیلمنامه‌نویس، مجتبی اشکانی مجری طرح برگزار شد.
در ابتدا ایرج محمدی با اشاره به اینکه رگه‌های خوب داستانی برایم در این کار جاذبه داشت، افزود: پایه اصلی کارخانه شکلات‌سازی بوده، ما برای بچه‌ها فیلم می‌سازیم، متأسفانه در ساختار فرهنگ و هنر کشور مسأله کودک و نوجوان کنار رفته و کنج اتاق فرهنگ و هنر رفته است، همیشه ناامیدواریم تنها چیزی از سینمای کودک باقی مانده، همین جشنواره است.
محمدی با بیان اینکه جوانان اصل کار هستند و این برای ما خیلی خوب است که فیلمسازان جوان داریم، گفت: ما از ابتدا که پروانه ساخت گرفتیم، برخی از ما ایراد گرفتند که ما کپی‌کاری می‌کنیم، در حالی که اینطور نبود، بر اساس کارخانه شکلات‌سازی نوشته شده، ما یک محتوا مدنظرمان بود که کل مسئولان و همه درباره تعطیلی و بیکاری صحبت می‌کنند، یکی از مسایل مهم آشنایی با فرهنگ کار برای کودکان و نوجوان خیلی جذاب بود.
وی تأکید کرد: هیچ نهاد دولتی به جز بنیاد فارابی به ما کمک نکرد، ما در یک نقطه ناامید شدیم و خودمان رفتیم صحبت کردیم که حمایت کارخانه شکلات‌سازی جذب کنیم.
وی درباره مسایل مالی گفت: کسانی وارد حوزه کودک می‌شوند، فکر و ذکرشان کودک باشد، هزینه فیلم تقریباً یک میلیارد و 150 میلیون تومان شد، ما یک طورهایی جیب خالی پز عالی شدیم، اگر نیت ما پول درآوردن است اینجا فایده ندارد، باید ارزش‌هایی هم برایمان مهم باشد تا صنعت سینما پا بگیرد. درد این است که خود سینماگران به بخش کودک اهمیت نمی‌د‌هند، انتقاد من این است.
محمدی ابراز داشت: متأسفانه در سینما کسی حاضر نیست، زکات کار خود را بدهد.
حمزه صالحی فیلمنامه‌نویس با اشاره به سابقه کارش در شبکه دو گفت: چهار سال پیش درباره این فیلمنامه صحبت کردیم، مخاطب کودک خیلی مهم است، در تمام این سال‌ها ورودی و خروجی‌اش را دیده‌ایم، اگر رسالت دادن اطلاعات باشد با دست پر وارد جامعه می‌شود، اگرنه از جای نامناسب اطلاعات می‌گیرد، بر همین اصل امیدوارم جشنواره کودک جدی گرفته و فضایی ایجاد که به دوران طلایی خود در دهه شصت و هفتاد برسیم.
وی درباره هیجان کارخانه شکلات برای بچه‌ها گفت: برای بررسی سینمای کودک به سطح بچه‌ها توجه کنیم، تلاش می‌کنیم نقطه‌گذاری‌های درست دهه شصت و هفتاد را پیدا کنیم تا در آن طراز قرار بگیریم.
مجتبی اشکانی مجری طرح نیز گفت: از آنجایی که در همه به ویژه خانواده‌ها بچه‌ها عنصر مهمی هستند، ما هم سعی کردیم هم محتوایی و هم ایجاد لوکیشن‌ها برای حظ بصری بچه‌ها و خانواده‌ها تلاش کنیم.
محمدرضا شیرخانلو بازیگر نوجوان گفت که تاکنون 36 کار داشته است، وی درباره این سؤال که تفاوت نقش جدی و طنز چیست، خندید و گفت: نمی‌دانم باید چه چیز جواب بدهم.
شبنم مقدمی نیز با اشاره به جذابیت دنیای کودکان گفت: شاید کودک درون من خیلی زنده است، سعی می‌کنم آن را زنده نگه دارم و خیلی هم با آن خوشحالم، دنیای بچه‌ها پاکی خاصی دارد که حال روح مرا بهتر می‌کند، همین طور ما همه دوست داریم، روزهای طلایی فیلم کودک برگردد، پس باید کار و هزینه کنیم، هر کس در جایگاه خودش.
وی یادآور شد: ما خیلی وقت است که مختص کودک فیلم موفق نداشتیم، بچه‌ها فیلم می‌بینند که مناسب سنشان نیست این خوب نیست من سعی می‌کنم بازم کار کودک کنم و فقط شعار نیست.
مقدمی با بیان اینکه شاید جای دیگر پول بیشتری در بیاورید، گفت: اما اگر شعار کم کاری می‌دهیم، بدون عمل فایده ندارد.
سهیل موفق نیز گفت: سال 72 با کار کودک سریال بازی کرده و علایق شخصی داشته کار کودک را ادامه داده و در این مسیر جز بازیگری دغدغه فیلمسازی دارد گفت: این فیلمنامه دو سه سال در دستم بود و پتانسیلش را داشت که بهترین شود تصمیم گرفتم ادای دین به این سینما کنم. من در سبد اکران خیلی با سینما کودک مشکل دارم، اگر فیلم روی پرده نرود چه فایده‌ای دارد.
موفق خاطرنشان کرد: من با احترام به فیلم‌های دهه شصت سعی کردم، برای بچه‌های امروز فیلم بسازم، من هر چقدر هم کودک درونم زنده باشد، کودک امروز نیستم، پس برای بچه‌ها در کار چالش درست می‌کردم تا علایقشان را بشناسم، پس تمام سعی‌ام را کردم که کار خوبی شود، بالغ بر 600 تست گرفتیم و در همان تست‌ها هم کار یاد می‌گرفتم.
وی در پایان گفت: من فیلم کودک ساختم چون عاشق بچه‌ها هستم تا همه بچه‌ها و دختر هجده ماهه خودم به سینما بروند و کیف کنند و لذت ببرند.
انتهای پیام/
شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۲۳
کد مطلب: 439902
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *