۰

شجاعت مردم و هوشمندی روحانیت تلاش انگلیس را برای استعمار ایران بی ثمر گذاشت

کارشناس مسائل سیاسی گفت : انگلستان هیچ گاه نتوانست ایران را به مستعمره تبدیل کند و تمامی تلاش های انگلستان برای مستعمره کردن ایران با شجاعت مردم و همچنین هوشمندی روحانیت بی ثمر ماند .
شجاعت مردم و هوشمندی روحانیت تلاش انگلیس را برای استعمار ایران بی ثمر گذاشت
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، جعفر قنادباشی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی آرمان کرمان با اشاره به 12 شهریور روز مبارزه با استعمار انگلیس اظهار داشت : انگلستان با توجه به سوابق جنایتکارانه وظالمانه ای که در بسیاری از نقاط جهان از خود باقی گذاشته است، در واقع محور اصلی با سابقه ترین و فراگیرترین جریان های استعماری بوده و در عرصه به بند کشیدن ملت های جهان در مقایسه با دیگر کشورهای استعمارگر غربی، دست برتر را داشته است.
وی گفت : انگلستان در اِعمال انواع فشارهای سیاسی و نظامی علیه ملت ها و قلع و قمع آزادی خواهان ، اقدامات گسترده ای را انجام داده است و از این لحاظ، پرونده انگلستان در ظلم و جور به ملت ها ، سرکوب نهضت ها و حرکت های آزادی بخش و استقلال طلبانه و همچنین اعدام و شکنجه آزادی خواهان از پرونده دیگر قدرت های استعماری، سیاه تر و قطور تر است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد : چنانچه ما به فهرست اسامی کشورهای جهان مراجعه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که بیشترین کشورهایی که به مستعمره تبدیل شده اند ، تحت سیطره و فشارحاکمان انگلیسی قرار داشته و مقدرات و امور سیاسی و اقتصادی این کشورها برای مدت های طولانی در دست و در اختیار حکومت لندن بوده است .

قنادباشی در رابطه با اقداماتی که انگلستان در خصوص ایران انجام داده است ، عنوان کرد : البته انگلستان هیچ گاه نتوانست ایران را به مستعمره تبدیل کند و تمامی تلاش های انگلستان برای مستعمره کردن ایران با شجاعت مردم و همچنین هوشمندی روحانیت بی ثمر ماند .

وی افزود : انگلستان بر بسیاری از کشورهای دنیا از جمله عراق ، هند و پاکستان تسلط پیدا کرد ولی در خصوص ایران تلاش های استعماری انگلستان با شکست روبرو شد و همانطور که اشاره شد، دلیل این امر وجود نهاد مستقل روحانیت شیعه و عدم وابستگی آن به حکومت ها بوده است ؛ روحانیتی که مشی و راهبرد ائمه را در برخورد با قدرت های ظالم در پیش گرفته وسرمشق خود قرار داده بود .

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این که روحانیت با پیروی از ائمه و دستورات قرآنی و الهام گرفتن از آن چه در صدر اسلام بوده است، هرگز اجازه نداده که قدرت های استعماری بر ایران تسلط پیدا کنند ، ابراز داشت : روحانیت در مقابله با استعمار انگلیس یکی از این عوامل است و در کنار این عامل، شجاعت و هوشیاری مردم ایران هم به عنوان عاملی سرنوشت ساز باعث ایستادگی در برابر استعمار شده است .

قنادباشی ادامه داد : در زمان «رئیسعلی دلواری» و نهضتی که در تنگستان بوشهر علیه انگلستان آغاز شد نیز، این دو عامل را در کنار هم می بینیم؛ زیرا دلواری از افراد شجاع ایرانی بود که در برابر استعمار مستقیم انگلستان و در برابر نیروهای نظامی که آن زمان وارد بندر بوشهر شده بودند ایستادگی کرد و در واقع شجاعتش را به اجرا گذاشت و از سوی دیگر دلواری از جمله افرادی بود که از علماء تبعیت می کرد و معتقد به پیروی از علما و روحانیت بود.

وی تشریح کرد : لذا این دو عامل در نهضت دلیران تنگستان و دلواری روی هم جمع شدند تا انگلیسی ها در عرصه نظامی با شکست روبرو شوند ؛ طبیعتا اگر دلواری شجاع نبود و از روحانیت شیعه الهام نمی گرفت ما نیز اکنون همچون کشور هند تسلیم آن ها شده بودیم و زبانمان هم به انگلیسی تغییر کرده بود .

این کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با نقش انگلستان در سال های بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد : در سال های بعد از انقلاب اسلامی باز همین دو عامل سبب شدند که ما آمریکاها را از ایران بیرون برانیم و در واقع به روابط استعماری با انگلیس، پایان دهیم.

قنادباشی اظهار داشت : در انقلاب اسلامی از یک طرف مردم شجاع و مقاوم و از سوی دیگر هم روحانیتی که فرامین اسلامی و خط مش ائمه را در دستور کار خود قرار داده است اصلی ترین عامل پیروزی بر رژیم وابسته شاه بودند لذا انقلاب اسلامی موفق می شود تا حدود 60 هزارآمریکایی را نیز از ایران بیرون کند و آن ها همراه با شاه از ایران فرار کردند و از سوی دیگر هم، انگلیس ها به این نتیجه رسیدند که دیگر نمی توانند آن روابط استعماری گذشته را با ایران داشته باشند.

وی در پایان گفت : این روز ، روز بسیار مبارکی است و روز مردم و روحانیت محسوب می شود ؛ 12 اردیبهشت روز شجاعت و مقاومت و پیروی از اسلام در راه استقلال و آزادگی ایران اسلامی است .
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 441141
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *