۰

ایران به دنبال ایجاد فضای تنفسی برای برجام از طریق اتحادیه اروپاست/ اتحادیه اروپا در بزنگاه‌ها میان ایران و آمریکا، آمریکا را انتخاب می کند

یک کارشناس مسائل سیاسی گفت: دولت ها هم به منافع خود می اندیشند که بر اساس این منافع، دولت های کشورهای اروپایی باتوجه به حجم مبادلات خود با آمریکا، پیوندهای نظامی و امنیتی در قالب ناتو با این کشور و همچنین آنچه که در ارتباط با حجم مبادلات تجاری، بازرگانی و پولی آنها وجود دارد، نمی توانند در بزنگاه های تاریخ بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب کنند.
ایران به دنبال ایجاد فضای تنفسی برای برجام از طریق اتحادیه اروپاست/ اتحادیه اروپا در بزنگاه‌ها میان ایران و آمریکا، آمریکا را انتخاب می کند
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما،مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل سیاسی در خصوص گرایش دولتمردان به اتحادیه اروپا بعد از کارشکنی های آمریکا در روند اجرای برجام اظهار داشت: اتحادیه اروپا در کنار ایالات متحده آمریکا جغرافیای غرب را تشکیل می دهند که در قالب یک اتحاد نوشته شده به نام ناتو و اتحادهای نانوشته بسیاری که در ارتباط با روابط دو یا چندگانه این کشورها هستند.
وی با اشاره به سه کشور کلاسیک اروپا یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان گفت: این سه کشور با ایالت متحده آمریکا ارتباط تنگاتنگی دارند که با توجه به این موضوع باید گفت شرایط اتحادیه اروپا به این صورت نیست که رقابت و همکاری را توأم با یکدیگر پیش ببرند.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه گفت: در عین حالی که آنها همکار یکدیگر هستند در چارچوب پذیرفته شده رقابت با یکدیگر رقابت دارند و ایران تلاش می کند در چارچوب مسائل مطرح شده و کارشکنی های آمریکا در برجام به سمت اتحادیه اروپا رفته و از آن سو برخی از مشکلات را حل کند.
مطهرنیا ضمن بیان اینکه ایران به دنبال رخنه های موجود در اتحادیه اروپا است گفت: در حال حاضر اختلاف نظرهایی میان ترامپ و اتحادیه اروپا وجود دارد که ایران به دنبال پیگیری برجام از طریق این اختلاف نظرهاست تا از این طریق یک فضای تنفسی برای برجام به وجود آورد.
وی افزود: نباید فراموش کنیم حجم مبادلات تجاری اتحادیه اروپا با ایالات متحده آمریکا بسیار بیشتر از ارتباطات هر کدام از آن کشور ها با ایران است و از آنجایی که اقتصاد در دنیا یک اقتصاد آزاد است، صدر اعظم ها و روسای جمهور کشور ها و ملتهای اتحادیه اروپا می توانند به عنوان قدرت سیاسی حاکم بر کشورهای خود وارد عمل شده و بر اقتصاد تاثیر بگذارند.
این کارشناس مسائل سیاسی همچنین گفت: این اقتصاد آزاد با اقتصاد جهانی که آمریکا به عنوان ستون فقرات آن است بسیار مرتبط بوده و از همین رو بسیاری از شرکت های اروپایی علی رغم اراده دولت های خود در خصوص ایجاد مبادلات تجاری با ایران، قدرت تقابل با ایالت متحده آمریکا را ندارند.
مطهرنیا در ادامه افزود: از طرف دیگر دولت ها هم به منافع خود می اندیشند که بر اساس این منافع، دولت های کشورهای اروپایی باتوجه به حجم مبادلات خود با آمریکا، پیوندهای نظامی و امنیتی در قالب ناتو با این کشور و همچنین آنچه که در ارتباط با حجم مبادلات تجاری، بازرگانی و پولی آنها وجود دارد، نمی توانند در بزنگاه های تاریخ بین ایران و آمریکا، ایران را انتخاب کنند.
وی خاطرنشان کرد: ایران باید با استفاده از این رخنه های به وجود آمده میان آمریکا و اتحادیه اروپا، باید به گونه ای عمل کند که در کنار بهره بردن از این رخنه ها به گونه ای عمل کند که وابسته به این رخنه ها نباشد، چراکه در نهایت این اتحادیه اروپا و آمریکا هستند که با همکاری بیشتر با یکدیگر سعی در محدود کردن ایران دارند.
این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: پرونده های سه گانه ای که من آنها را با عنوان سه قلوهای افسانه ای میشناسم یعنی پرونده موشکی ایران، پرونده مربوط به حمایت ایران از تروریسم در منطقه به زعم غرب و پرونده حقوق بشر به سرعت بعد از مذاکرات هسته ای برای ایران روی کار آمده و فعال شده است.
مطهرنیا در پایان تصریح کرد: پرداختن اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا به پرونده های سه گانه ای که نام برده شد بعد از مذاکرات هسته ای قطعاً مانع از رسیدن یک توافق با غرب می شود.
انتهای پیام/
دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 442268
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *