۱
سخنگوی وزارت خارجه:

ایران در تحقق حقابه هیرمند به‌صورت جدی پیگیر است

سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تحقق حقابه رودخانه هیرمند به‌طورجدی پیگیر موضوع است و جزو موضوعات ثابت گفتگوهای ما با طرف‌های افغانستانی است.
ایران در تحقق حقابه هیرمند به‌صورت جدی پیگیر است
 به گزارش پایگاه خبری تفتان ما به نقل از عصرهامون، ناصر کنعانی در نشست خبری در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در مورد پیگیری حقابه هیرمند بیان کرد: این موضوع جزو مطالبات ملت ایران از دولت و دستگاه دیپلماسی و دستگاه‌های دست‌اندرکار است. حقابه ایران از رودخانه‌های مشترک به‌صورت عام موردتوجه و اهتمام دولت و دستگاه دیپلماسی است و  رئیس‌جمهور بر ضرورت پیگیری حقابه ایران از رودخانه‌های مرزی تأکید دارد. حقابه نه فقط در بحث افغانستان بلکه در مذاکرات با دیگر همسایگان و مشخصاً ترکیه، عراق و ترکمنستان جزو موضوعات در دستور کار دائمی ما در گفت‌وگوهای دوجانبه و چندجانبه است.
 
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و تحقق حقابه رودخانه هیرمند به‌طورجدی پیگیر موضوع است و جزو موضوعات ثابت گفتگوهای ما با طرفهای افغانستانی است. به گفتگوهای اخیر وزیر امور خارجه با سرپرست وزارت خارجه هیئت حاکمه موقت افغانستان اشاره کرده‌اید.
 
وی بیان کرد: امیر عبداللهیان حداقل سه دور در مذاکرات با سرپرست وزارت خارجه افغانستان این موضوع را مورد پیگیری قرارداد و جزو موضوعات دائمی گفتگوهای هیئت‌های مشترک جمهوری اسلامی ایران و افغانستان است. همان‌طور که اطلاع دادید وزارت نیرو به‌عنوان دستگاه اجرایی نیز این موضوع را در دست پیگیری دارد و مذاکرات تخصصی در این زمینه هم انجام داده است و این موضوع را موردتوجه پیگیری‌های خودمان قرار دادیم.
 
کنعانی تأکید کرد: همچنین اطلاع دارید که ما قبلاً با توافقی که با طرف افغانستانی داشتیم، وزیر نیرو به افغانستان هم به آنجا سفر کرد و از وضعیت سد و تأسیساتی که در آنجا وجود دارد بازدید کردند. طرف افغانستانی در روند مذاکرات خوشبختانه به اصل حقابه جمهوری اسلامی ایران اعتراف و اقرار دارد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار کرد: علاوه بر دستگاه دیپلماسی در حال حاضر نماینده ویژه رئیس‌جمهور در افغانستان هم‌زمان سرپرست سفارت در کابل است و این موضوع جزو موضوعات پیگیری آقای کاظمی قمی است.
 
وی با بیان اینکه از پیگیری حقابه ایران در هیرمند به‌هیچ‌وجه کوتاه نیامدیم و به‌صورت جدی در دستور کار مذاکرات داریم گفت: بخش قابل‌توجهی از دیپلماسی آب ایران است و همان‌طور که آیت‌الله رئیسی بر این موضوع تأکید ویژه داشتند، امیدوار هستیم طرف افغانستانی هم به‌عنوان اولاً نشانه التزام به یک قرارداد بین‌المللی و همچنین به‌عنوان نشانه حسن‌نیت خود و پایبندی خود به حسن همسایگی در مراودات و مناسبات خود با کشور مهم منطقه جمهوری اسلامی ایران در انجام این تعهد خود کوتاهی نکند و نسبت به اعطای کامل اقدامات لازم را انجام بدهد به‌عنوان نکته پایانی باتوجه‌به اینکه طرف‌های افغانستانی بعضی موضوعات فنی از جمله در سازه سد به‌عنوان مانع مطرح می‌کنند، ایران باتوجه‌به توانمندی که در حوزه سدسازی دارد به‌طرف افغانستانی پیشنهاد داد که آماده هستیم تا مشکلات فنی برطرف شود و هیئت فنی مشورتی ایران برای کار تعیین شود.


انتهای خبر/
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب: 452943
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *