۱
اکسیر جاودانی در قله قاف؛

"کفیر"؛ پروبیوتیکی قوی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی

مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی با اشاره به اینکه کفیر یک پروبیوتیک قوی است که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی موثر است، گفت: در مقدار مصرف این نوشیدنی قطعا نباید افراط کرد.
"کفیر"؛ پروبیوتیکی قوی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی
به گزارش تفتان ما به نقل از عصرهامون، کفیر یک نوشیدنی تخمیری، حاصل از شیر و دانه‌های کفیر است که خاستگاه آن به کوه‌های قفقاز در روسیه برمی‌گردد و دارای عطر و طعم دلپذیری است.

کفیر اولین بار توسط چوپانان عشایر قفقازی کشف شد؛ شیر تازه‌ای که در ظرف چرمی خود حمل می‌کردند، بعد از مدتی خود به خود تخمیر شده بود و نوعی نوشیدنی خوش‌طعم به‌وجود آورده بود، از کفیر نوعی دوغ تهیه می‌شود که برای تقویت سیستم ایمنی و سیستم گوارشی بسیار مفید است.

در مراتع زمردین قرقیزستان، این ضرب‌المثل رایج است که "وقتی زمین از علف پر می‌شود، پستان‌های حیوانات از شیر منفجر می‌شود" و به حق هم که این ضرب‌المثل گویای طبیعت زنده این منطقه است؛ اما داستان کوه‌های قفقاز در قرقیزستان فقط داستان دام و مواد لبنی نیست، داستان این کوه‌ها داستان کفیر (Kefir)، نوشیدنی گازدار و متفاوتی است که عمر طولانی مردم این منطقه را به آن نسبت می‌دهند به گونه ای که افسانه‌های آن منطقه همه حکایت از قدمت دیرینه این نوشیدنی اسرارآمیز دارند.

 مسعود فیروزکوهی، مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه کفیر یک پروبیوتیک قوی است که در بهبود عملکرد سیستم ایمنی و به‌ طور کلی سلامت گوارش بسیار مفید است، بیان کرد: معده اصلی‌ترین قسمت دستگاه گوارش است، باکتری‌های مفید موجود در نوشیدنی کفیر بر روی غذایی که وارد معده می‌شود، تاثیر می‌گذارند و به هضم غذا کمک می‌کنند.

وی در خصوص اینکه آیا نوشیدن روزانه کفیر می تواند جایگزین نوشیدن شیر شود، افزود: اگر سهم روزانه لبنیات طبق هرم غذایی، یعنی ۳-۲ سهم در روز از ماست و دوغ( ساده یا کفیر) و کشک تامین شود، کاهش مصرف شیر مشکلی ندارد.

مشاور تغذیه و رژیم های غذایی با بیان اینکه می توان از شیر در وعده صبحانه استفاده کرد، گفت: در عین حال بهترین زمان برای نوشیدن دوغ یا ماست کفیر هم در میان وعده ها است.

به گفته وی؛ معمولا مصرف دوغ کفیر رایج هست که هر دو لیوان آن یک سهم لبنیات محسوب می شود.

فیروزکوهی ادامه داد: از آنجایی که متخصصان تغذیه نظرشان بر این است که همراه وعده های غذایی مایعات مصرف نشود و یا فعالان طب سنتی معتقدند که لبنیات همراه غذاهای اصلی مصرف نشود، بنابراین مصرف لبنیات، از جمله ماست و دوغ کفیر در میان وعده ها ارجح است.

مشاور تغذیه و رژیم های غذایی در خصوص مقدار مجاز نوشیدن کفیر در هر روز، افزود: در مورد مقدار مصرف، قطعا افراط نباید کرد و می توان گفت ۲ تا ۳ لیوان در روز در کنار سایر لبنیات، کفایت می کند.

انتهای پیام/
يکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 452251
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *