۰
تفتان ما از شیب تند آسیب های اجتماعی در آشفته‌بازار فضای مجازی گزارش مي دهد؛

شبکه های اجتماعي؛ سوغات مخرب غرب برای تغيير سبك زندگي ايراني اسلامي/ سلامت فضاي مجازي با راه اندازي شبكه ملي اطلاعات امكان پذير است

تلگرام، واتس آپ، وایبر، تانگو، وی چت، لاین، فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس،یوتیوب، اینستاگرام و ساير شبكه هاي اجتماعي غربي و اسرائيلي از مهمترين ابزارهای جاسوسی هستند که به عنوان سوغات غرب، امروز به هر خانه و تلفن همراهی در ایران نفوذ كردند.
شبکه های اجتماعي؛ سوغات مخرب غرب برای تغيير سبك زندگي ايراني اسلامي/ سلامت فضاي مجازي با راه اندازي شبكه ملي اطلاعات امكان پذير است
به گزارش تفتان ما، امروزه استفاده از شبکه های مجازی بخش مهمی از وقت و ساعات زندگی خانواده ها و جوانان و حتی کودکان را به خود اختصاص داده به طوریکه افراد برخلاف گذشته به جای تلاش برای برقراری ارتباط و پایبندی به ارتباطات خانوادگی، جذب گشت و گذار در گروه‌ها و سایتهای مختلف می شوند.
 
براي اين گزارش بهتر از با دو سوال آغاز كنيم؛ با گسترده شدن استفاده از ظرفیت رسانه ای و فضای مجازی؛ ابزارهای ارتباطی ایرانی چقدر مورد استقبال مردم بوده و در جامعه کشورمان رواج دارند؟
 
فضای مجازی متشکل از بخش های مختلف از جمله واتساپ، وایبر، تلگرام، اینستاگرام و غیره که اینک جامعه ما را به تسخیر درآورده و بیشتر اعضای خانواده ها را به خود مشغول کرده اند، آیا فرصت و یا تهدید محسوب می شوند؟
 
در تمام لحظات شبانه روز فضای مجازی به یک رقیب جدی در زندگی فردی و اجتماعی شهروندان و خانوارها جا خوش کرده و وقت و فکر و اندیشه همگان را به تصرف در آورده است.
 
فضای مجازی اینک بسیاری از افراد جامعه را حتی از خوردن، آشامیدن، خواب به موقع و کار و زندگی واداشته بطوریکه جدا شدن از آن برای بسیاری دشوار شده و در واقع به اعتیادی همه گیر تبدیل شده است.
 
واتس آپ، وایبر، تلگرام، تانگو، وی چت، لاین، فیس بوک، توئیتر، گوگل پلاس،یوتیوب، اینستاگرام و غيره امروز مشهورترین و محبوب ترین شبکه های اجتماعی و ارتباطی فضای مجازی هستند که میلیون ها کاربر را در دنیا و کشورمان به خود جذب کرده اند و همه گیر شدن تلفن های همراه هوشمند و دسترسی آسان همه به اینترنت، این نگرانی را برای برخی ها به وجود آورده که روابط مجازی قرار است به تدریج جایگزین روابط انسانی در دنیای واقعی شود.
 

 
اما در همين رابطه جولیان آسانژ موسس وب سایت ویکی لیکس درباره یکی از معروف ترین شبکه های اجتماعی می گوید: «فیس بوک تنفرآمیزترین ابزار جاسوسی است که تا کنون خلق شده است. هرکس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیس بوک اضافه می کند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاه های اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل می کند.
 
پس باید توجه داشت که چه اطلاعاتی در این گونه شبکه ها با سایر کاربران که بعضا با نام های جعلی و مستعار در شبکه ها حضور دارند رد و بدل می شود.
 
بسیاری از افراد پیر و جوان و زنان و مردان، پسران و دختران در دام فضای مجازی گرفتار شده اند و هم اینک فضای مجازی یک بخش مهم و جدا نشدنی از زندگی افراد به شمار می آید.
 
فضای مجازی و فناوری های جدید انقلابی شگرف در زندگی شهروندان پدید آورده و زندگی را برای افراد اجتماع ناممکن ساخته و امروزه اطلاعات و فناوری های نوین به مانند باکتری بیماری ها بر روان آدمی تاثیر گذاشته و اگر از این ظرفیت و فرصت بزرگ بخوبی مراقب نکنیم، به عاملی جدی برای آسیب و تهدید مبدل می شود.
 
شماری از دلسوزان و برخی کارشناسان از گرایش روزافزون افراد جامعه و بویژه جوانان به فضای مجازی، ابراز نگرانی کرده اند و خواستار محدود شدن دسترسی به اینترنت پرسرعت و شبکه های اجتماعی شده اند اما دولتمردان و در راس آن شخص حسن روحاني رییس جمهور دولت كليد ساز خواهان آزادی بیشتر جوانان در دسترسی به اینترنت و فضای مجازی هستند.
 

 
آسیب شناسان از وضعیت فعلی استفاده از فضای مجازی ابراز نگرانی کرده اند و معتقدند تغییرات تکنولوژیکی، ارزش ها و هنجارهای اجتماعی را تحت تأثیر خود قرار داده و بروز آسيب های نوپديد در این زمینه می تواند زمينه ساز آسيب های اجتماعی، فرهنگی و روانی باشد به همین دلیل برنامه ريزی برای پيشگيری و كاهش آسيب های فضای مجازی ضروری است.
 
باید مقامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش کنند نسلهای سوم و چهارم را راه اندازی شوند و پهنای باند نه تنها برای منازل و تجارتخانه ها بلکه برای موبایل ها  وسیع تر شود.
 
شماری از شهروندان خاش در گفت وگو با خبرنگار تفتان ما به بیان دیدگاههای خود پرداختند.
 
* دشمن از راه نفوذ در فضای مجازی و رسانه ای اهداف نرم خود را دنبال می کند
محمدامین میربلوچزهی از فعالان عرصه رسانه فضای مجازی با بیان اینکه دشمن از راه نفوذ در فضای مجازی و رسانه ای اهداف نرم خود را دنبال می کند، گفت: تهدیدهای جدی برای خانوده ها و جامعه از راه نفوذ فضای مجازی وجود دارد که نیاز است در این مورد با تدبیر بیشتری عمل شود.
 
وی افزود: من همیشه و در اکثر اوقات شبانه روز بصورت آنلاین در گروههای مختلف مجازی سیر می کنم.
 
وی اظهار كرد: افراد عضو در گروههای مجازی هر کدام شان برنامه های خاص و مدنظر خودشان را پیگیری و دنبال می کنند.
 
به گفته این شهروند خاشی که معتقد است مدیریت چند گروه را نیز عهده دار است؛ افراد حاضر در گروههای مجازی به راحتی قابل کنترل هستند و با پذیرش تذکرات لازم در جهت اهداف گروهها حرکت می کنند.
 
وی افزود: من بارها افرادی را مشاهده کرده ام که در گروههای غیراخلاقی فعالیت داشته اند اما به محض ورود در گروههای اخلاقی و دارای چارت مدیریتی و اهداف مشخص با سایر اعضاء همسان شده اند و بعضاً در به اشتراک گذاشتن مطالب بسیار عالی و با کیفیت، اخلاقی و اثرگذار گوی سبقت را از افرادی با چهره های متشخص ربوده اند.
 
وی بیان کرد: فضای مجازی با آمدن امکانات به روز و پیشرفته هر لحظه به جذابیتهای خاص خودش هدایت می شود و وجود تنوع در امکانات افراد فعال و حاضر در این محیط را به سمت تازه ها می کشاند.
 
وی ادامه داد: فضای مجازی و امکانات به روز آن رقیبی جدی برای صدا و سیما و سایر رسانه ها شده اند اما به واسطه پخش و انتشار اخبار کذب و بعضا تائید نشده کاربران را به سمت استفاده از تولیدات خبرگزاری ها هدایت کرده و در لحظات مختلف شاهد به اشتراک گذاشتن خبرها و رویدادهای انتشار یافته در خبرگزاری ها و رسانه های هستیم.
 

 
وی خاطرنشان كرد: سانسور کردن مطالب و مباحث و بعضاً اجتناب از انتشار اخباری که شهروندان پیگیر و جویای آن هستند افراد را از پیگیری تولیدات خبری در رسانه های منتسب و وابسته به دولت دلسرد و نا امید می کند زیرا همگان بوضوح می بینیم با آمدن این فضای مجازی در زندگی فردی و اجتماعی، هرکدام از افراد بعنوان شهروند خبرنگار مطالب و تصاویر رویدادها را قبل از انتشار در مبادی رسمی در فضای مجازی منتشر می سازند.
 
به گفته این فعال رسانه ای خاش کشورهای توسعه یافته از ابزارهای نوین بهترین بهره را می برند اما در کشور ما به این موضوع کمتر اهمیت داده می شود، در کشور ما زمینه برای استفاده از ظرفیتهای رسانه ای و توان بومی وجود دارد.
 
وی افزود: باید فرهنگ سازی، الگوسازی و اعتمادسازی لازم صورت بگیرد تا مردم ما بتوانند از ابزارها و تولیدات داخلی کشورمان بهره ببرند.
 
* راه اندازي شبكه ملي اينترنت در ايران ضرورتي مهم است
وی با بيان اينكه شبكه ملي اينترنت بايد در كشور ايران اسلامي راه اندازي شود؛ اظهار كرد: در شبکه ملی اطلاعات برای تمام طرح‌ها پیوست فرهنگی وجود دارد و شاخصه بعدی این است که در شبکه ملی اطلاعات هر شرکتی که قصد ارائه خدمات در ایران را دارد، باید با کشور ما قرار بسته و مالیات پرداخت کند.
 
* بايد در فضاي مجازي آداب و رسوم و فرهنگها هدفمند دنبال شود
شهروند دیگر خاشی نیز به خبرنگار ما گفت: معرفی آداب و رسوم، فرهنگ ها، هویت و زبان و بسیاری از توانمندی ها در حوزه های مختلف، انتشار اخبار و رویدادها بصورت جامع و هدفمند باید دنبال شود.
 
محمدعلي مرادی افزود: فضای مجازی بعنوان عضوی از افراد و خانواده و جامعه و ضرورتی غیر قابل اجتناب بر افراد و اجتماع مدیریت می کند لذا بهتر این است که از ظرفیتهای آن برای ترویج دین و فرهنگ های ناب و غنی اسلامی و ملی و گسترش اخلاق بهره ببریم.
 

 
وي با بیان این که اگر نتوانیم استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی را کنترل کنیم باعث وارد کردن آسیب هایی بر روح و جسم ما خواهد شد اظهار کرد: اگر جوانان حضورشان را در اینترنت و شبکه های اجتماعی کنترل نکنند مطمئنا از ناحیه تحصیلی و درسی آسیب خواهند خورد.
 
* مسئولان به فكر راه اندازي شبكه ملي اطلاعات و اينترنت باشند
وی تاكيد کرد: از مسئولین می خواهیم پیگیر باشند تا شبکه ملی اطلاعات تاسیس شود تا فضای اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را خود نیروهای بومی مدیریت و سازماندهی کنند.
 
* دولت بايد نسبت به فيلتر كردن اين شبكه هاي اجتماعي استكبار جهاني اهتمام ورزد
يكي از اساتيد دانشگاه و کارشناس مباحث اجتماعی در خاش نیز اظهار كرد: ماهواره، اینترنت، تلفنهای همراه و فضای مجازی بعنوان فرصتی ارزشمند برای بروز افکار و ایده های نو هستند و باید برای تقویت استفاده های نوین آن برنامه ریزی شود.
 
محمدرضا رخشانی افزود: ابراز نگرانی مستمر، بدون هیچ اقدام، برنامه و سازوکاری به رفع مشکلات و معضلات هیچ گونه کمکی نمی کند و بايد دولت در اين راستا نسبت به فيلتر كردن اين شبكه هاي اجتماعي استكبار جهاني اهتمام ورزد.
 
وی در مورد راهکارهای جبران مضرات فضاهای مجازی نیز گفت: باید برای جبران مشکلات و آسیب‌های ناشی از فضای مجازی، برنامه‌ریزی بلندمدتی با همکاری دستگاه‌های بین بخشی انجام شود که باید این برنامه‌ها کاملاً فرهنگی باشد و در درازمدت جواب می‌دهد؛ به طوری که برنامه‌هایی در جهت شاد کردن جوانان و تفریح آنها در تلویزیون‌های خودمان و یا در سطح شهر انجام دهیم تا دیگر آنها نخواهند به فضای مجازی و شبکه‌ها برای سرگرمی روی بیاورند.
 
این استاد دانشگاه بیان کرد: هر لحظه شاهد زایش یک فناوری نوین و گرایش افراد جامعه به سمت آنها هستیم، لذا بايد هرچه سريعتر اين فضا را به فضاي امن و قابل اعتماد تبديل كنيم.
 
وي با اذعان به اینکه فضای مجازی آسیبهای خاص خودش را دارد، افزود: هم اینک بخش زیادی از افراد و گروههای مختلف جامعه با کاربردهای آن تا حدودی آشنایی دارند و افراد با تشخیص آسیبها بخوبی توانسته اند براین فضا احاطه داشته باشند.
 
* از نرم افزارهاي ايراني همچون "سلام" بجاي نرم افزار هاي اسرائيل استفاده كنيم
وي با بيان اينكه بايد از  نرم افزارهاي ايراني همچون نرم افزار شبكه اجتماعي "سلام" بجاي نرم افزار هاي اسرائيل استفاده كنيم، اذعان كرد: بسیاری از افراد در گروههای خانوادگی، طنز، اخبار و مباحث فرهنگی و اجتماعی، مدیریتی، ورزشی، اقتصادی و غیره عضویت دارند و هر کدام اهداف مدنظر خودشان را دنبال می کنند.
 
وي با تاكيد بر استفاده از شبكه ملي اينترنت ايران، گفت: اينترنت ملی زمانی اتفاق می‌افتد که ISP‌ها با یکدیگر ابر اطلاعات تشکیل دهند و اطلاعات را از سایت‌های خارجی دریافت و در سرورهای خود ذخیره کنند. به این ترتیب کاربر ایرانی ۱۰۰درصد اطلاعات را مستقیم از سرور خارجی دریافت نمی‌کند.
 

 
رخشاني به بیان شاخصه‌های اینترنت ملی پرداخت و گفت: در شبکه ملی اطلاعات نباید برای آپلود پول بگیرند. همچنین هزینه دانلود باید به یک دهم کاهش یابد. موتور جستجوی ملی باید سرعت بیشتری نسبت به موتور جستجوی گوگل داشته باشد چون سرور در داخل کشور است و سرعت اطلاعات قطعا بیشتر خواهد بود.
 
وی ادامه داد: بالا رفتن دانش و هدفمند کردن برنامه ها با حضور افراد فعال و متخصص در گروهها بسیاری از آسیبها را کاهش داده است.
 
اين استاد دانشگاه گفت: افرادی که از مهارت های ارتباطی ضعیف تری نسبت به سایر افراد جامعه برخوردار هستند بطور یقین از فضای مجازی نمی توانند بهره برداری مطلوبی داشته باشند و در معرض آسیب پذیری از این فضا قرار می گیرند.
 
رخشاني اظهار كرد: تهدیدهای فضای مجازی با اتخاذ تدابیر هوشمندانه تبدیل به فرصت می شوند.
 
* استفاده از شبکه های مجازی برای گسترش فرهنگ دیني باشد
امام جمعه و رييس شوراي فرهنگي شهرستان خاش نيز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با تاكيد بر استفاده از شبکه های مجازی برای گسترش فرهنگ دیني، اظهار كرد: در حوزه شبکه های اجتماعی مبتنی بر تلفن همراه باید سیاست واحدی را متناسب با سیاست های کشوری دنبال کنیم .
 
وي با بيان اينكه باید برای این فضاهای مجازی سیاست واحدی داشته باشیم، گفت: با سياست واحد مي توانیم از این شبکه ها و تکنولوژی روز برای گسترش فرهنگ دینی و اسلامی و انقلاب استفاده کنیم.
 
حجت الاسلام ميري اذعان كرد: با توجه به افزایش و رشد روزافزون آسیب‌های اجتماعی در جامعه و استان به ویژه در سال‌های اخیر، این کارگاه آموزشی به منظور استفاده از توان روحانیون و معلمان به عنوان اقشار تأثیرگذار جامعه برپا شد.
 
وی همچنین فضای مجازی، امکانات الکترونیکی، برخی محاورات و گفت‌وگوها، خبرها و شبکه‌های اجتماعی که در اختیار جوانان قرارگرفته را یکی از علل و عوامل این موضوع و سبب تلخی‌های زندگی می‌داند و می‌گوید: فضای مجازی و فنّاوری در رشد خودکشی‌ها بی‌تأثیر نیست.
 

 
وی گفت: وسایل ارتباط جمعی و در حال حاضر نیز فضای مجازی با هدف غربی کردن فرهنگ و هویت مردم کشورهای مختلف و از بین بردن ارزش‌ها، هنجارها، اعتقادات، باورها و ... در حال گسترش است که تمامی اینها می‌تواند فرهنگ غرب را منتقل کند.
 
رييس شوراي فرهنگي شهرستان خاش با اشاره به اینکه افزایش فضای مجازی باعث شده اعتیاد، طلاق و ... افزایش پیدا کند، اظهار كرد: هرچه در کشوری محدودیت و محرومیت بیشتر باشد، آن کشور بیشتر تحت تاثیر اهداف غرب قرار می گیرد و در کشور ما چون شرایط برای شادی و تفریح جوانان به طور کامل مهیا نیست، این قشر به دنبال استفاده از این شبکه‌ها می‌روند.
 
به گزارش خبرنگار تفتان ما؛ با پشت سر گذاشتن اعصار اطلاعات و ارتباطات و ورود به عصر پردازش اطلاعات با رشد فناوری های نوین ارتباطی و رشد شتاب گونه رسانه های اجتماعی تنها رسانه هایی موفق و پیشتاز هستند که اطلاعات متعدد را به خوبی پردازش و به درستی انتقال دهند.
 
در عصر کنونی که افراد جامعه با داشتن یک دستگاه تلفن همراه به ویژه در مواقع بروز حوادث به خبرنگار تبدیل می شوند و به سرعت خبر و عکس را بدون بررسی علل واقعی حادثه و تجزیه و تحلیل آن در فضای مجازی منتشر می کنند و افکار عمومی را دچار تشویش مي سازند، رسانه های رسمی چون خبرگزاریها و نشریات، صدا و سیما و پایگاههای اطلاع رسانی مجاز، وظایف بس سنگینی برعهده دارند.
 
این نوع رسانه ها پس از پخش شایعات و مطالب غیر واقعی باید ضمن متعادل ساختن افکار و اذهان عمومی، افراد توانمند و علاقه مند به فعالیت در حوزه رسانه و اطلاع رسانی را با ارائه آموزشهای لازم به خبرنگار واقعی تبدیل کنند تا جامعه نیز از آرامش لازم برخوردار شود.
 
در هر حال به دلیل حجم بالای اطلاعات در فضای مجازی و استفاده زیاد مخاطبان که عمده آنها را جوانان تشکیل می دهد جا دارد که مسئولان تا بحرانی نشدن آسیبهای ناشی از فضای مجازی و برای بهبود وضعیت خانواده ها از هم اکنون برنامه ریزی گسترده ای انجام دهند.
 
فضای مجازی هم فرصت است و هم تهدید و به مانند چاقوي دولبه عمل ميكند و باید از نقاط قوت و فرصت آن به خوبی بهره گرفت و تهدید آن را نیز به فرصت تبدیل کرد.
 
انتهاي پيام/
پنجشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 433277
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *