۲
گزارش تفتان ما از خرابي و قطعي مداوم تصاویر تلویزیونی در جنوب شرق كشور؛

سیگنال وجود ندارد؛ خداحافظ دیجیتال/ عدم دريافت شبكه هاي"تماشا"، "اميد" و "شما" در شهرستان خاش

شبکه های دیجیتال تلویزیونی خاش به علت کیفیت نامناسب، قطع وصل شدن های مکرر و عدم دريافت شبكه هاي"تماشا"، "اميد" و "شما" تنها با اعصاب شهروندان بازی می کند و "سیگنال وجود ندارد"؛ جمله ای که روزانه بر گیرنده های تلویزیونی اين شهروندان نقش می بندد و آنها را كلافه كرده است.
سیگنال وجود ندارد؛ خداحافظ دیجیتال/ عدم دريافت شبكه هاي"تماشا"، "اميد" و "شما" در شهرستان خاش
به گزارش  تفتان ما، بي ترديد تلويزيون در عصر حاضر يكي از مهمترين و اساسي ترين نيازهاي هر خانواده به شمار مي رود و هر قشر از جامعه حداقل يك گيرنده تلويزيوني در گوشه اي از منزل خود دارد.

در واقع شبكه هاي ديجيتال يكياز دستاوردهاي مهم نظام است كه در چندسال اخير در سراسر كشور جهت پوشش همگاني راه اندازي شده است و شهرستان خاش نيز از اين مسئله مستثني نبوده و اين سيستم ديجيتالي در 5 سال اخير در شهرستان خاش راه اندازي شده است و در اين مدت شبکه‌های آنالوگ کم‌کم جای خود را به دیجیتال داد و مردم به فکر خرید دستگاه دیجیتال و دریافت تصاویر باکیفیت بودند، غافل از اینکه روزی می‌رسد که می‌گوییم صد رحمت به شبکه‌های آنالوگ و این روزها گلایه های زیادی از شهروندان این شهرستان در خصوص قطعی شبکه های دیجیتال به گوش می رسد و این قطعی شبکه ها رفته رفته به یک معضل بسیار بزرگ تبدیل شده است.

علي اي حال اختلال و قطعی مکرر شبکه های دیجیتال در شهرستان خاش به علت عدم پوشش 100درصدی و آماده نبودن زیر ساخت های اساسی شبکه دیجیتال در این شهرستان است، مهمتر آنکه اگر برق قطع شود و یا باران و باد در شهرستان خاش نازل شود که همه چیز بدتر و خراب تر از قبل می شود و قهر باران و باد با دیجیتال مشکل همیشگی تلویزیون‌های این شهرستان است و به محض نزول رحمت الهی دیگر صفحه تلویزیون تصویری را به نمایش می‌گذارد؛ « سیگنال وجود ندارد» و باید برای چندین ساعت با دیجیتال خداحافظی کرد و تنها یادگار سیستم دیجیتال با آغاز بارندگی است و يا با كوچترين قطعی برق و هرگونه شرایط جوی دیگر10شبکه از 19 شبكه گیرنده های دیجیتال در این شهرستان نیز قطع می شود و گاهی اوقات هم اگر شبکه‌های دیجیتال میلشان می‌کشید با هم قطع می‌شدند تا مردم راحت‌تر استراحت کنند و این امر باعث  نارضایتی همه مردم شهرستان شده است به طوری که بعضی ها گیرنده دیجیتال خودشان را قطع کرده و به تلویزیون آنالوگ روی آورده اند و عطای دیدن تصاویر دیجیتالی و به ظاهر با کیفیت بالا را به لقایش بخشيدند.

نصب دكل صدا و سیما در روستاهاي شهرستان خاش ضروري است
رسول ریگی يكي از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه نصب دکل صدا و سیما برای پوشش برنامه های تلویزیونی در مناطق جوژک، خان بی بی، شوگه، تلگزی، کروجی، شوراپ و غیره ضروری است.
 

 
وي معتقد است كه مسئولان شهرستان خاش بايد حداقل كيفيت گيرنده هاي ديجيتال را افزايش دهند، تا مردم از خطرات استفاده از برنامه های ضد فرهنگي و ناپسند شبکه های ماهواره ای غربي فاصله و دوري كنند.
 
این مشکلات در چند ماهه گذشته بسیار بیشتر شده و پرش، اعوجاج و نویز در تصاویر دریافتی و شطرنجی شدن (پیکسل پیکسل شدن) تصاویر نیز به مشکلات قطعی های مکرر اضافه شده است که اعتراض شدید بسیاری از خانواده های استفاده کننده از شبکه های دیجیتال را در پی داشته است.

مسئولان در دولت و صدا و سیما می خواهم به نیازهای ما پاسخ بدهند
محمد اسدی يكي ديگر از شهروندان خاشي در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با انتقاد بسيار شديد از وضعيت گيرنده هاي ديجيتال در اين شهرستان، گفته است كه به عنوان یک شهروند و از قشر جوان شهرستان خاش از مسئولان در دولت و صدا و سیما می خواهم به نیازهای ما پاسخ بدهند.

به گفته وي، علاقه زیادی به مشاهده برنامه های ورزشی و برنامه های ویژه جوانان دارم و خانواده من نیز از برنامه های جذاب و پرمخاطب استقبال می کنند اما برخی کانال ها در شبکه دیجیتال صدا و سیما قابل دریافت نیستند.

در حال حاضر 19 شبکه قابل دریافت است و مردم شهرستان مرزی خاش با اظهار گلایه مندی از پخش ناقص برنامه ها و اینکه از مشاهده برنامه های جذاب و پربیینده محروم مانده اند و خواهان راه اندازی شبکه تماشا، امید و شما در اين شهرستان هستند هستند.

شهر خاش مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی خانواده نداردناصر محمودزهي يكي ديگر از شهروندان خاشي عنوان كرده است كه شهر خاش مکان مناسبی برای تفریح و سرگرمی خانواده ندارد و لذا اگر شبکه تماشا و امید و شما در دیجیتال اضافه شوند بسیاری از مردم خاش می توانند اوقات خوشی را در کنار همسر و فرزندان و کانون گرم خانواده سپری کنند.
 

 
وي گفته است كه در اين چندسال كه از افتتاح و راه اندازي گيرنده هاي ديجيتال در اين شهرستان مي گذرد اما در اين مدت جزء قطعی شبکه و کلافه شدن چیزی دستگير ما نشده است.

وي معتقد است كه هر بار که میخواهیم برنامه های ورزشی و یا سریال های تلویزیونی را ببینیم با کیفیت بد و صدای خش خش تلویزیون مواجه می شویم بطوری که عطای دیدن این برنامه ها را به لقایش می بخشیم.

 تراژدي پايان ناپذير اختلال و قطع شبكه هاي آنالوگ و ديجيتال در شهرستان خاش شايد موضوعي تكراري براي مسئولان صداوسيماي سيستان و بلوچستان باشد چرا كه علي رغم پيگيري هاي مسئولان شهرستاني هنوز كه هنوز است پابرجاست و مردم خاش از کیفیت بد شبکه های صداوسیما رنج می بردند و قطعی مکرر و صدای ناهنجار، ناشی از قطعی این شبکه ها روحشان را سوهان داد.

برای پیشگیری از گرایش مردم به برنامه های ماهواره ای بايد به مشکلات ديجيتال رسیدگی شود
محمدامین قلندرزهی شهروند ديگر خاشي نيز به خبرنگار تفتان ما گفته است كه شبکه های دیجیتال صدا و سیما فرصتی خوب برای جمع شدن خانوارها و برنامه های دورهمی هستند اما نیاز است برنامه های پربیننده و با نشاط در کانال های دیجیتال افزوده شوند.

به گفته وي، در بسیاری از نقاط روستایی خاش مردم از مشاهده برنامه های صدا و سیما در بخش های آنالوگ و دیجیتال محروم هستند که نیاز است برای پیشگیری از گرایش مردم به برنامه های ماهواره ای و گسترده تر کردن پوشش تولیدات داخلی به مشکلات آنها رسیدگی شود.
 

 
نقش سازنده شبكه هاي ديجيتال در جلوگيري از هجوم قارچ گونه ماهواره ها نقشي سازنده و بازدارنده است كه در سايه غفلت مسئولان صداوسيما و دستگاه هاي فرهنگي در حال رشد سريع است و خرابي چنديدن روزه و شايد بهتر بگويم ماهيانه گيرنده هاي ديجيتال در شهرستان خاش باعث گرايش و ميل مردم به سمت و سوي استفاده از ماهواره شده است.

طی گزارش های میدانی خبرنگار تفتان ما از از سطح شهر نیز شهروندان زیادی از پاسخگو نبودن مسوولان مربوطه در زمینه قطعی مکرر گیرنده های دیجیتال ناراضی بوده و خواستار برطرف کردن این مشکل هستند.

مشكل قطعي ديجيتال به زودي حل مي شود
فرماندار شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما گفته است كه پوشش صدا و سیما در شهرستان خاش در حد خوبی هست اما باید گسترده تر باشد تا رضایت مردمی جلب بشود و مردم بتوانند از تولیدات داخلی استفاده کنند.

محمداکبر چاکرزهی با بيان اينكه   این مسئله را به صورت جدی پیگیری خواهم کرد و به زودی حل می شود، عنوان كرده است كه در برخی نقاط مرزی و روستاهای همجوار خاش مشکلات عدم پوشش صدا و سیما وجود دارد که امیدواریم حل شوند.

وي معتقد است كه متاسفانه سيستم هاي  فرستنده ديجيتل در شهرستان خاش مسئول و متولي ندارد و در زمانی که شبکه های دیجیتال قطع می شود باید مستقیماً با صدا و سیما استان تماس بگیریم.
 

 
به گفته چاكرزهي، بارها این مورد را به اداره کل صدا و سیما استان در میان گذاشتیم و قرار بود که مسئولی برای این کار تعیین شود اما با توجه به پیگیری های مکرر هنوز نتیجه حاصل نشده است.

به گزارش تفتان ما، مشکل قطع و وصل شبکه های دیجیتال و پرش سیگنال در بخش ها و روستاهای شهرستان خاش نیز وجود دارد و مردم با تلفن های مکرر به پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما خواستار پیگیری این مشکل هستند و قریب به ۷۰ درصد روستاهای این شهرستان به طور کل از این نعمت (دریافت شبکه‌های دیجیتال) محروم هستند.
 
به نظر می رسد خیلی از مشکلات اینچنینی تنها با یک تماس از طرف فرمانداری با صدا و سیما به سرعت قابل حل است. اما همین تماس آنقدر طول میکشد و گاه هرگز اتفاق نمی افتد که شهروندان خود می بایست دست به کار شوند.
 
حال باید دید که پاسخ مسئولان استانی و شهرستانی به درخواست های مردم چه بوده و برای رفع این مشکل چه تدابیر و اقداماتی را انجام خواهند داد.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 451445
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *