۰
علماء و امامان جمعه اهل سنت شهرستان خاش؛

در روئیت هلال ماه رمضان و شوال اهل سنت با اهل تشیع اتحاد دارند/ اعلان مقام معظم رهبري، ملاک اهل سنت در خصوص عيد سعيد فطر

علماء و امامان جمعه اهل سنت شهرستان خاش بر وحدت رویه اهل تشيع و تسنن و تبعیت از دفتر رهبر معظم انقلاب در امر استهلال و اعلام عيد سعيد فطر تاكيد كردند.
در روئیت هلال ماه رمضان و شوال اهل سنت با اهل تشیع اتحاد دارند/ اعلان مقام معظم رهبري، ملاک اهل سنت در خصوص عيد سعيد فطر
به گزارش تفتان ما، برای مردم همواره جای سوال بوده که با وجود پیشرفت های غیرقابل انکار علم و فناوری و قوی ترین تلسکوپ ها و نرم افزارهای محاسباتی، چرا هر سال در آغاز و پایان ماه رمضان موضوع رصد هلال ماه های رمضان و شوال به بحث روز تبدیل می شود؟
 
رصد ماه در اولین روز از ماه شوال و موضوع اعلام عید سعید فطر یکی از مهمترین موضوعاتی است که مراجع تقلید را همواره درگیر خود کرده است، چرا که ماه هر 29.5 روز یک بار به دور زمین می چرخد و همین موضوع محاسبه دقیق برای آن را سخت کرده است.
 
مهم ترین موضوع در رصد هلال ماه این است که، اشتباه در تعیین روز اول ماه شوال ممکن است منجر به انجام کار حرام شود، چرا که نیت برای گرفتن روزه در روز اول ماه شوال که مطابق با عید سعید فطر است، حرام بوده و رویت هلال ماه رکن مهم و وظیفه ای سنگین بر دوش رصدگران است، در نتیجه این موضوع اهمیت رویت هلال ماه رمضان را که فراتر از تقویم است، نشان می دهد.
 
در همین راستا خبرنگار ما از علماي شهرستان خاش در اين خصوص نظرات و ديدگاه هاي آن ها را سوال كرده است.
 
* در روئیت هلال ماه رمضان و شوال اهل سنت با اهل تشیع اتحاد دارند
امام جمعه اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه امر به استهلال ماه ريشه در آيات و روايات قرآن و سنت پيامبرمكرم اسلام(ص) دارد، اظهار كرد: ایران اسلامی از حاکمی مشروع و توانمند و آگاه بر مسائل در رصد و استهلال ماه عيد سعيد فطر بهره می برد.
 
مولوي محمدعلي شهنوازي تصريح كرد: عيد فطر در كشور ايران اسلامي روزي واحد و خاصي است كه شيعه و سني با اتحاد و وحدت آن را با مهرباني جشن ميگيرند و به نماز مي روند.
 
وي بيان كرد: در اسلام موضوع شروع ماه مبارک رمضان و پایان آن یعنی عید کردن وابسته به روئین هلال ماه هست و بر همین مبنا گروههای استهلال ماه در نقاط مختلف مستقر می شوند که پس از انجام تلاش ها و رصد چند ساعته ماه نظریات خود را به مراجع و بزرگان اهل فتوا و مجتهدین اعلام می کنند که در ایران اسلامی مقام معظم رهبری تصمیم گیرنده و اعلام کننده شروع ماه مبارک رمضان و عید فطر هستند.
 
مولوي شهنوازي گفت: در مبحث روئیت هلال ماه شیعه و اهل سنت با هم اتحاد داشته و اختلافی ندارند، لذا هر دو گروه و یا گروههای مشترکی برای رصد هلال ماه در نقاط مختلف کشور مستقر می شوند و اقدامات لازم را برای روئیت هلال ماه انجام می دهند.
 

 
وي خاطرنشان كرد: شیعیان و اهل سنت در ایران در این موضوع از مقام معظم رهبری فتوا دریافت می کنند و بر همین اساس است که شروع و پایان ماه مبارک رمضان در کشور ما مطابق با حکومت اسلامی اعلام می شود.
 
وی اظهار کرد: در کشور ما سامانه ها و تجهیزات و امکانات و علوم روز و پیشرفته ای وجود دارد که برای رصد کردن دقیق ماه دارای اعتبار هستند و کمترین اشتباه را برای روئیت هلال ماه دارند.
 
* در اعلان عيد فطر تابع حكم رهبر معظم هستيم
رابط نهاد نمايندگي ولي فقيه در امور اهل سنت شهرستان خاش در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما تعیین وقت از مهمترین احكام و شرعيات اسلامي و يكي از ابزارهاي مهم تعيين وقت استهلال ماه است، اظهار كرد: اعلام رويت هلال ماه و عيد فطر منوط به ديده شدن ماه در ايران و نيز اعلام رسمي از سوي رهبر معظم اتقلاب است و مردم بايد منتظر صدور بيانيه از سوي دفتر رهبري باشند.
 
مولوي يعقوب حسين بر ادامه داد: در صورت تاييد مقام معظم رهبري، عيد سعيد فطر خواهد بود و نماز عيد نيز صبح اقامه خواهد شد.
 

 
وي با بيان اينكه همچون سالهاي اخير براي عيدسعيد فطر و هلال ماه تابع ولي فقيه هستيم، گفت: در زمينه رصد و استهلال ماه هيچگونه اختلافي بين اهل تشيع و تسنن نيست و همه مانند هميشه تابع فرمان رهبر معظم انقلاب هستيم.
 
مولوي حسين بر اظهار كرد: رصد و رويت ماه و برگزاري همزمان نماز عيد در سراسر كشور باعث تقويت اتحاد، يكپارچگي و وحدت اسلامي مي شود و مانع سوء استفاده دشمنان از فضاي جامعه و خصوصاً اين استان خواهد شد و خاري بر چشم دشمناني است كه نميتوانند اين وحدت را ببينند.
 
انتهاي پيام/
سه شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۴۷
کد مطلب: 433856
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *