۰
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش خبر داد؛

۳۵ هزار کودک زیر ۵ سال خاشي علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند

مدیر شبکه بهداشت و درمان و موسسه آموزش و ارتقای سلامت شهرستان خاش گفت: با اجرای طرح واکسیناسیون فلج اطفال در اين شهرستان، 35 هزار كودك زیر پنج سال در برابر این بیماری واكسينه و ایمن می شوند.
۳۵ هزار کودک زیر ۵ سال خاشي علیه بیماری فلج اطفال واکسینه می‌شوند
محمد رخشاني در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما اظهار كرد: در حال حاضر بيشتركشورهاي جهان و از جمله ايران اسلامي عاري از بيماري فلج اطفال است و تنها سه كشور افغانستان و نيجريه و پاكستان بومي بيماري بوده و تعداد كمي از كشورهاي ديگر نيز به اين بيماري آلوده شده اند.
وي با بيان اينكه مرحله نخست این طرح 25 تا 29 دی و مرحله دوم 29 بهمن تا چهارم اسفند امسال اجرا می شود، تصريح كرد: در راستای اجرای این طرح حدود 35 هزار کودک زیر پنج سال ایرانی و اتباع بيگانه ساکن در این شهرستان قطره فلج اطفال دریافت و بر علیه این بیماری ایمن شدند.
 
رخشاني بيان كرد: در این مرحله 200 تيم بهداشتي و 650 نفر از پرسنل متشکل از پزشکان، کارشناسان، کاردانان، بهورزان و رابطین بهداشتی مشارکت داشتند.
 
وي خاطرنشان كرد: اين طرح براي كليه كودكان ايراني و غير ايراني اجرا مي شود و اجرای آن بخصوص برای اتباع بیگانه حائز اهمیت است، لذا  کودکان مسافر، غیر ساکن، عبوری و همه اتباع بیگانه و افاغنه حدود 6 هزار نفر را شامل مي شوند و اين مسئله سبب مي شود تا پوشش بالاي 100 درصدي در اجراي اين طرح انجام شود.
 
رخساني با بيان اينكه مشارکت عمومی و همکاری دستگاه‌های اجرایی در ایمن‌سازی بیماری فلج اطفال ضروری است، گفت: تيم هاي مركز بهداشت شهرستان خاش از 2 نفر با كارت شناسايي معتبر به درب منازل مراجعه و با رویت کارت واکسیناسیون و بررسی مدارک شناسایی کودکان زیر 5 سال، قطره فلج اطفال را به کودکان می دهند.
 
وي با بيان اينكه شهرستان خاش نيز چون در همسايگي كشور پاكستان است مورد تهديد جدي اين بيماري است، تصريح كرد: هدف از اجراي اين طرح واكسيناسيون، ريشه كني بيماري پوليو يا همان فلج اطفال است كه به صورت خانه به خانه در شهرستان خاش انجام مي شود.
 
رخشاني با بيان اينكه براساس گزارش‌های ارائه شده در خاش بیمار فلج اطفال وجود ندارد، بيان كرد: اين طرح در اقصي نقاط استان هاي كشور كه شاهد ورود اتباع بيگانه از كشورهاي پاكستان و افغانستان است در فصول مختلف سال به خصوص در نيمه دوم سال انجام مي شود و از اهميت و حساسيت بسزايي برخوردار است و ضرورت دارد كه شهروندان همكاري مناسبي را با ماموران اجراي اين طرح داشته باشند تا به نحواحسنت و با درصد بسيار بالا طرح اجرا شود.
 
وي با بيان اينكه این واکسن داری عارضه خاصی نیست و با واکسیناسیون روتین متفاوت است، گفت: بيماري فلج اطفال يك ويروس حاد است كه دستگاه عصبي و سيستم گوارش بدن را درگير و مختل مي كند و متاسفانه اين بيماري هيچگونه درماني ندارد و فرد تا آخر عمر فلج مي شود.
 
مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان خاش بيان كرد: كودكان در بدو تولد 2، 4، 6، 18 ماهگي و 6 سالگي واكسن خوراكي فلج اطفال را دريافت مي كنند و متاسفانه هنوز بسیاری از کشورها در استراتژی اجراي اين طرح بسیار مهم، ضعف دارند.  
 
وي با اشاره به بيماري فلج اطفال، ادامه داد: اين بيماري با دامنه اي متغيير از عفونت هاي بدون علامت تا مننژيت آسپتيك، فلج و مرگ است كه از راه ويروس و روش هاي دفعي ايجاد و تنها راه درمان آن واكسيناسيون است.
 
رخشاني با بيان اينكه بيماري فلج اطفال داراي دو فاز شديد و خفيف است، تصريح كرد: فاز شديد آن درد شديد عضلاني، فلجي و سفتي گردن و فاز خفيف آن نيز سردرد، آب ريزش از بيني، استفراغ، بي حالي و تب وجود دارد.
 
وي با بيان اينكه بيشتر افرادي كه مبتلا به فلج اطفال مي شوند كودك و نوجوان هستند، گفت: بيشتر از 99 درصد موارد عفونت ويروس فلج اطفال  خفيف و بدون علامت هاي ظاهري است و در كمتر از يكدرصد موارد منجر به فلج دائمي افراد مي شود.
 
رخشاني با اشاره به اقدامات انجام گرفته در خصوص اجراي طرح واكسيناسيون فلج اطفال در شهرستان خاش، اذعان كرد، از دوهفته قبل آغاز برنامه جلسات هماهنگی درون بخشی و برون بخشی برنامه ریزی شده و اطلاع رسانی از طریق نصب بنر، تولید و توزیع تراکت و پمفلت آموزشی، برگزاری کلاس های آموزشی جهت پرسنل بهداشتی و سپس انتقال این اطلاعات به شهروندان، درج پیام در تابلوهای دیجیتال سطح شهر و بیمارستان امام خمینی (ره)، مکاتبه با ائمه معزز جمعه شهرستان با هدف استفاده از تریبون نمازهای یومیه و جمعه و اطلاع رسانی آغاز طرح و چگونگی همکاری مردم با شبکه بهداشت ودرمان و غيره صورت گرفته است.
 
مدیر موسسه آموزش و ارتقای سلامت شهرستان خاش با تاكيد بر همكاري هرچه بيشتر شهروندان با ماموران بهداشتي در اجراي اين طرح، اظهار كرد: افرادی که به هر دلیل فرزند آنها قطره فلج اطفال دریافت نکردند، در اسرع وقت به نزدیکترین پایگاه  و یا خانه بهداشت محل زندگی خود مراجعه كنند و همچنين بنا به تصميمات گرفته شده اگر خانواده اي در هنگام اجراي اين طرح در منزل نباشد پس از اتمام طرح مجدداً ماموران بهداشتي به درب منازل مذكور مراجعه مي كنند.
 
انتهاي پيام/
يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۷
کد مطلب: 435926
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *