۰

البسه‌های محلی در میان قوم بلوچ نشانه بارز هویتی آنان است

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان مهرستان گفت: در میان مردم بلوچ فرهنگ استفاده از البسه‌های محلی پیوندی ناگسستنی با تاریخ و فرهنگ غنی این قوم دارد.
البسه‌های محلی در میان قوم بلوچ نشانه بارز هویتی آنان است
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، ابراهیم محمدی اظهار کرد: در راستای اشتغال بانوان و توانمندسازی این قشر فعال 3 کارگاه آموزش دوخت انواع البسه محلی و سوزن‌دوزی بلوچی در محله کهن‌شهر و روستای کوران از توابع بخش مرکزی شهرستان مهرستان در حال برگزاری است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مهرستان افزود: در این سه کارگاه تعداد 120 نفر از بانوان هنرمند و علاقمند به هنرهای دستی شرکت داشته که این هنرجویان زیرنظر سه مربی آموزش می‌بینند.
وی خاطرنشان کرد: آموزش در این دوره‌ها رایگان بوده و هنرجویان بابت شرکت در این کارگاه‌ها هزینه‌ای متقبل نمی‎شوند.
ابراهیمی اظهار داشت: در پایان دوره نیز از بانوان شرکت‌کننده در این دوره‌ها آزمون به عمل می‌آید و در صورت کسب نمره قبولی برای آنها گواهینامه صادر می‌شود.
سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان مهرستان تصریح کرد: این کارگاه با توجه به تفاهم‌نامه و توافق‌نامه منعقد شده بین ادارات کمیته امداد، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف توانمندسازی و ایجاد بستر اشتغال و خودکفایی بانوان برگزار می‌شود.
این مسئول ادامه داد: پیش از این دوره، کلاس‌های آموزشی سوزن دوزی طرح پاییزه را برگزار کردیم که به اتمام رسید.
وی گفت‌:‌ در میان مردم بلوچ فرهنگ استفاده از البسه‌های محلی پیوندی ناگسستنی با تاریخ و فرهنگ غنی این قوم دارد و زنان بلوچ معتقد هستند البسه محلی مکمل شخصیت و نشانه بارز هویتی آنان است تا جایی که در فرهنگ عامه مردم بلوچستان پوشش خود نقش تعیین‌کننده و مهمی دارد و در مناسبات اجتماعی نیز این مهم مشهود است.
گفتنی است، سیستان و بلوچستان برخلاف مشکلات اقلیمی، ظرفیت‎هایی دارد که از آن طریق می‎توان ارز آوری بسیار مناسبی برای منطقه به وجود آورد، یکی از منابع رونق اقتصادی مردم محلی بلوچستان، سوزن‌دوزی اصیل بلوچی است که اگر به خوبی برای آن بازاریابی شود، در بازارهای جهانی حرف برای گفتن دارد.

انتهای پیام/ فارس
سه شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 424146
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *