۰

قلب راکتور هسته ای ایران قربانی اجرای برجام شد

روز گذشته سه شنبه 21 دی ماه ایران بار دیگر یکی از شروط برجام را با عملیات خروج قلب راکتور اراک اجرایی کرد و قلب راکتور هسته ای اراک خارج و با بتن پرشد.
قلب راکتور هسته ای ایران قربانی اجرای برجام شد
به گزارش سرویس سياسي تفتان ما، به نقل از اوشیدا: در توافق جامع اتمی ایران و گروه ۱+۵ که اوایل تابستان امسال در وین به دست آمد دستور رفع تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا، به راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برخی اقدامات ایران در مجتمع‌های اراک، نظنز و فردو منوط شده است.
اقداماتی که ایران باید در اراک انجام دهد شامل خارج کردن قلب رآکتور آب سنگین اراک و پر کردن منافذ آن با بتن به طوری است که مجددا قابل استفاده نباشد. بر همین اساس ایران باید در خطوط تولید سوخت خود در اراک تغییراتی فنی ایجاد کند تا متناسب با رآکتور جدید شود.
مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی امنیت ملی در مهرماه سال جاری دستور داده بود اقدام در مورد نوسازی کارخانه اراک با حفظ هویت سنگین آن، تنها در صورت انعقاد طرح جایگزین برای اجرای آن انجام شود.
روز گذشته سه شنبه 21 دی ماه ایران بار دیگر یکی از شروط برجام را با عملیات خروج قلب راکتور اراک اجرایی کرد و قلب راکتور هسته ای اراک خارج و با بتن پرشد.
علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی پیش از این درباره خارج کردن قلب راکتور اراک گفته بود: مخزن فولادی رآکتور اراک با بتن پر می‌شود و نه محل قلب رآکتور آب سنگین. همچنین به علت رعایت مسائل ایمنی حتی اگر مخزن با بتن پر نشود امکان استفاده مجدد از این مخزن نیست زیرا استفاده دوباره از آن خطرات زیادی دارد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره راکتور اراک به روزنامه اعتماد گفته بود: ما تقریباً تمام کارهایی که بر عهده‌مان بر اساس برجام بود را تکمیل کرده‌ایم و کاری باقی نمانده است. البته منهای بحث اراک که بخش‌هایی از کار شروع شده و بخش باقی‌مانده هم در فاصله اندک قابل اتمام است. کار باقی‌مانده در اراک هم مستلزم چند کار باقی‌مانده کوچک است و امیدواریم که این کارهای باقی‌مانده هم به سرعت انجام شود.

وی درباره اینکه آیا قلب راکتور (کالاندریا) خارج شده عنوان کرد: اجازه دهید به همین اندازه کفایت شود که اعلام کنم ما بخشی از کار را شروع کرده‌ایم و مابقی کار هم مستلزم این است که برخی کارهای باقی‌مانده قطعی شود و پس از آن می‌توانیم تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم.

مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز امروز در اتاق بازرگانی در جمع خبرنگاران درباره راکتور اراک گفت: یکی از تعهدات ما این است که اراک نوسازی شود و طراحی جدیدی خواهد داشت که کارهایی در ارتباط با این موضوع در حال انجام است، البته بخشی از کار را شرکت‌های داخلی که توانایی انجام کار را دارند انجام خواهند داد.

براساس این گزارش، سند بازطراحی راکتور اراک اواخر آبان ماه سال جاری به امضای وزرای خارجه ایران، ۱+۵ و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا رسید. گفته شده است ساخت این راکتور 20 سال به طول انجامیده است و امروز پس از سالها تلاش شبانه روزی دانشمندان هسته ای این مرز و بوم شاهد نابودی و از کار افتادن قلب هسته ای کشور هستیم، قلبی که متعلق به تمام مردان و زنان این کشور است و چه قلب ها که از حرکت ایستاد تا قلب پیشرفت و توسعه ایران شکل بگیرد و حالا در پس تحریم های رنگارنگ غربی و استکباری،قلب امید مردم ایران زمین نیز ایستاد.


انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب: 424204
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *