۰

این‌همه ضرر؛ چرا قلیان مصرف می کنید؟

راه یافتن قلیان از قهوه خانه‌ها به عنوان یک محفل عمومی به جمع خانواده‌ها زنگ خطری است که احتمال آسیب‌پذیری بیشتر زنان، کودکان و جوانان و در معرض قرار گرفتن نسل‌های جوان جامعه در برابر عواقب مصرف قلیان را رقم زده است.
این‌همه ضرر؛ چرا قلیان مصرف می کنید؟
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از یزدبانو؛ قدیم‌تر مصرف مواد مخدر و قلیان توسط بانوان به عنوان یک پدیده زشت محسوب می‌شد و کمتر زنی بود که به مصرف آنها روی بیاورد. اما متاسفانه امروز قلیان به ابزار تفریح خانواده‌ها تبدیل شده است. حالا زمانی که خانم خانه خود آتش را به جان زندگی بیندازد تکلیف چه می شود؟ اصلا چرا زنان به اعتیاد روی می آورند؟
طبق گفته برخی کارشناسان، از جمله دلایل گرایش زنان و دختران جوان به مواد مخدر مشکلات شخصیتی، اضطراب، بیماری‌های جسمی، شکست تحصیلی و عشقی و تحت فشار بودن از سوی خانواده و یا مسئولیت‌پذیر نبودن خانواده‌ها در قبال فرزندانشان است.
به هر حال، راه یافتن قلیان از قهوه خانه‌ها به عنوان یک محفل عمومی به جمع خانواده‌ها زنگ خطری است که احتمال آسیب‌پذیری بیشتر زنان، کودکان و جوانان و در معرض قرار گرفتن نسل‌های جوان جامعه در برابر عواقب مصرف قلیان در کنج مخفی خانه‌ها و قهوه خانه‌های زیرزمینی و ... را رقم زده است.
گذشته از اینکه چه اتفاقی افتاد که به اینجا رسیده ایم، مهم است که زنان به عنوان تشکیل دهنده نیمی از جامعه و تاثیرگذار بر نیم دیگر جامعه به سوی این معضل اجتماعی کشیده نشوند. آنها مادر، همسر و مسئول اصلی تربیت فرزندان این جامعه‌اند؛ پس باید ضمن مواظبت مسئولان، خانواده و خود بانوان از سلامتی و نشاطشان، جامعه سالم را پرورش دهند.

در باور خیلی‌ها سیگار ضرر دارد و قلیان نه. این باور غلط باعث شده تا برخی خانواده ها در پذیرایی از مهمان قلیان را چاشنی کنند؛ غافل از اینکه نیکوتین موجود در قلیان 10 برابر بیشتر از هروئین اعتیادآور بوده، که بر اساس آن می‌توان گفت که قلیان و مواد دخانی دروازه ورود به اعتیاد هستند.
می دانیم که تاثیرات قلیان بر سلامتی منجر به عواقب جبران ناپذیری می شود که گاه تا چند نسل ادامه می یابد. دکتر مژگان کریمی زارچی جراح، متخصص زنان و فوق تخصص سرطان‌های زنان، با اشاره به اثرات مخربتر استعمال قلیان نسبت به سیگار، گفت: درخانم‌های بارداری که در معرض دود قلیان هستند، کاهش وزن جنین بسیار شایع است و معمولأ پزشکان برای جلوگیری از مرگ داخل رحمی به دلیل محدود شدن رشد جنین ومختل شدن خونگیری جنین جفتی، مجبورند جنین‌هایی با محدودیت رشد و یا ناقص به دنیا بیاورند.
از دیدگاه طب سنتی نیز قلیان برای زنان و دختران بسیار مضر است چرا که خطر نازایی، مشکلات دستگاه رحمی و انسداد رحم را به همراه دارد.

مادران عزیز! این ها تنها گوشه ای از مضرات قلیان است. امروزه قلیان به ابزار تفریح خانواده ها تبدیل شده است و در این زمینه شما مادران نیز تقصیر دارید؛ چرا که اگر با مطالعه و آگاهی سعی در توجیه اعضای خانواده در زمینه مضرات استعمال قلیان داشته باشید، می توانیم با یک عزم همگانی باورهای غلط در مورد قلیان را از بین ببریم و عاری شدن جامعه از مصرف قلیان را رقم بزنیم.
از طرفی مسئولان می‌توانند با ساماندهی قهوه خانه‌های سنتی که متاسفانه امروز از حالت قهوه خانه خارج شده و برخی از آنها به فسادخانه تبدیل شده‌اند، وحالا دیگر زنان هم از مشتریان پر و پا قرصشان هستند، به کاهش مصرف قلیان کمک کنند. آنها می توانند با ملزم کردن مسئول قهوه‌خانه‌ها به اجرای بسته‌های فرهنگی در حوزه پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی، اجرای مداخله های آموزشی در خصوص از بین بردن باورهای غلط درمورد قلیان و اتخاذ عملکردهای پیشگیری کننده از کشیدن قلیان به عنوان یک رفتار پرخطر و دروازه سایر رفتارهای پرخطر در بین بزرگسالان و نوجوانان به خصوص در مدارس، تصویب و اجرای قوانین پیشگیری از استعمال قلیان به خصوص در مورد نوجوانان به صورت جدی و مستمر، از همه مهمتر تهیه برنامه های آموزشی فراگیر از طریق رسانه‌های جمعی همچنین تهیه و ارائه تیزرهای آموزشی جذاب و مناسب به طور مستمر، در این خصوص راه‌گشا باشند.
شاید بهترین راهکار جهت پیشگیری از اعتیاد از طریق خانواده‌ها انجام شدنی است که این در ارتباط مستقیم با مهارت‌های اجتماعی است. به امید آن روز که تمام بانوان و زنان ایران زمین اهتمام داشه باشند که قلیان و مواد مخدر را از خانواده‌ها دور کرده و سلامت را به آنان هدیه دهند.
انتهای پیام/
دوشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 424594
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *