۰

تاکنون تمام هم و غم مسئولان چگونگی واردات تجهیزات پزشکی بوده است / امکان وابستگی بیشتر تجهیزات پزشکی در دوران پسا تحریم

مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی گفت: دوران پسا تحریم با دوران تحریم تفاوت چندانی ندارد و ممکن است در این دوران وابستگی ما در تامین تجهیزات پزشکی به خارج بیشتر هم بشود.
تاکنون تمام هم و غم مسئولان چگونگی واردات تجهیزات پزشکی بوده است / امکان وابستگی بیشتر تجهیزات پزشکی در دوران پسا تحریم
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، فرزاد فیروزی؛ مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی در خصوص ساخت تجهیزات پزشکی اظهارکرد: هم اکنون در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی در آستانه یک تحول بزرگ هستیم و در طول چند سال تحریم ساخت تجهیزات زیادی را در کشور شروع کرده ایم.
 
وی افزود: اما متاسفانه از نظر تجهیزات اصلی و کلیدی عقب هستیم که این موضوع نیازمند برنامه ریزی منسجم و دقیق است تا کمبودها جبران شود.
 
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی تصریح کرد: در چند سال گذشته تمام هم و غم مسئولان و متولیان امر در ارتباط با تجهیزات پزشکی، معطوف بودن به سمت بازرگانی و مسائل واردات تجهیزات بوده و برنامه ریزی ها به اندازه نیازهای کشور نبوده و کمتر به خوداکتفایی و تولید توجه شده است که این موضوع سبب عقب ماندگی هایی شده است.
 
فیروزی گفت: وضعیت بازار تجهیزات پزشکی بسیار غیر شفاف است و با ملاحظه قیمت های جهانی و کشور می بینیم که جنبه کاملا مبهمی دارد مثلا چگونه است که قیمت یک دستگاه در خارج از کشور 10 میلیون تومان اما در داخل کشور 100 میلیون تومان است.
 
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در بخش عمده ای از تامین مواد اولیه دارویی و پزشکی وابسته به خارج هستیم اظهارکرد: یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد کیفیت دارو است و ملاک تنها تولید دارو در داخل نیست. چه بسا داروهایی که در داخل تولید می شود دارای کیفیت نباشد و کارآیی نداشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در چند سال اخیر یکی از اقداماتی که سبب کاهش کیفیت دارو در کشور شد اجرای طرح ژنریک بود که در این طرح پزشک و بیمار حق نداشتند داروی یک شرکت خاص را انتخاب کنند و داروخانه ها داروها را از هر شرکتی به بیماران ارائه می کردند، ادامه داد: اجرای این طرح سبب از بین رفتن فضای رقابتی بین شرکت های دارویی شد به این طریق که شرکت های دارویی از طریق دادن پورسانت به داروخانه ها و کم کردن مواد اولیه در ساخت داروها؛ سود خود را بالا برده و سبب کاهش کیفیت داروها شدند.
 
فیروزی افزود: اما هم اکنون این طرح در حال برداشتن است و پزشک حق دارد تعیین کند که داروی بیمار از کدام شرکت خریداری شود.
 
وی بیان کرد: برخی داروها بی کیفیت هستند و مراکز درمانی تا از کیفیت و کارآیی داروها اطمینان کامل پیدا نکرده اند باید از خرید آن خودداری کنند.
 
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی با بیان اینکه در زمان تحریم هم کالای وارداتی را از خارج کشور حتی آمریکا داشته ایم گفت: باید تلاش کنیم تا به سمت تکنولوژی ساخت تجهیزات و دستگاه های پزشکی اقدام کنیم و اگر تنها به سمت واردات حرکت کنیم کافی نیست.
 
فیروزی افزود: دوران پسا تحریم با دوران تحریم تفاوت چندانی ندارد و ممکن است در این دوران وابستگی تامین تجهیزات پزشکی ما به خارج بیشتر هم بشود.
 
وی اظهارکرد: مسئولان باید در این زمینه سیاست گذاری های بهتری انجام دهند و نظر بنده در این زمینه این است که شرکت های بزرگ تجهیزات پزشکی را وادار کنند تا حداقل به همان میزانی که برای واردات ارز از کشور خارج می کنند به همان میزان تولید انجام دهند.
 
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی تاکید کرد: در واقع توانمندی تولیدات پزشکی در کشور وجود دارد اما برای آن سیاستگذاری درستی انجام نشده است.
 
فیروزی تصریح کرد: هم اکنون وضعیت کشور در زمینه تجهیزات پزشکی بسیار وابسته است اما در تولید دارو 90درصد خودکفا هستیم.
 
وی افزود:متاسفانه در زمینه تامین مواد اولیه دارویی وابسته هستیم و در تولید مواد اولیه راه درازی را در پیش داریم که باید همت کنیم.
 
مدیر درمان تامین اجتماعی خراسان جنوبی بر کیفیت تولید داروها تاکید کرد و گفت: اگر داروهای تولید داخل کیفیت نداشته باشد به مرور اعتماد مشتری، پزشک و بیمار سلب و به سمت داروهای وارداتی خواهند رفت.
 
فیروزی اظهارکرد: هم اکنون برخی از داروها برند است اما برای افزایش کیفیت همه داروها و جلب رضایت مردم، باید مسئولان سیاست نظارت و حمایت از شرکت های دارویی را در پیش بگیرند.
 
انتهای پیام/ راه دانا
يکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۷
کد مطلب: 425852
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *