۰
بسته خبرهاي كوتاه شبكه بهداشت و درمان خاش؛

از اهداي 50 اصله نهال تا برگزاری کارگاه پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر در شبكه بهداشت و درمان خاش

50 اصله نهال به مناسبت هفته منابع طبيعي به کلیه مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی، پایگاهها و خانه های بهداشت، مدارس مروج سلامت و باغچه های خانگی در مسیر ارتقای ارزش گذاری به فرهنگ درختکاری و مصرف میوه و سبزیجات توزيع و غرس شد.
از اهداي 50 اصله نهال تا برگزاری کارگاه پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر در شبكه بهداشت و درمان خاش
به گزارش تفتان ما، رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش در حاشيه اهداء 50 اصله نهال به مراكز بهداشتي، با بيان اينكه ترویج مصرف میوه و سبزیجات در سبد خانوارها از طریق آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ کاشت نهال و درختکاری بسیار حائز اهمیت است، اظهار كرد: در اين راستا مرکز بهداشت شهرستان خاش به همت واحد سلامت خانواده با خریداری 50اصله نهال میوه اعم از انار، پرتقال، سیب و گردو وهمچنین بذر سبزیجاتی همچون گشنیز، شوید تره و تربچه و اهدای آنها به کلیه مراکز سلامت جامعه شهری و روستایی، پایگاهها و خانه های بهداشت، مدارس مروج سلامت و باغچه های خانگی در مسیر ارتقای ارزش گذاری به فرهنگ درختکاری و مصرف میوه و سبزیجات گاه برداشت.

منصور خاشی تصريح كرد: باید فرزندانمان را از سنین کودکی با اهمیت درختکاری و نقش آن در سرسبزی،  نشاط و شادمانی و همچنین افزایش مصرف میوه و سبزی آشنا كنيد.
 
* بازدید مرکز بهداشت شهرستان خاش از وضعیت بهداشتی و تغذیه ای خوابگاه پسرانه ولایت
با توجه به اینکه بررسی وضعیت تغذیه ای و بهداشتی در گروه های جمعیتی یک معیار کاربردی در ارزیابی سلامت فرد و جامعه است و بسیاری از بیماریها در محیط های جمعی سریعتر انتقال می یابند مرکز بهداشت شهرستان خاش به همت واحدهای سلامت خانواده و بهداشت محیط و با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) از خوابگاه پسرانه ولایت بازدید كرد.
 
مریم ریگی از واحد سلامت خانواده و صفیه زارع از  بهداشت محیط پس از هماهنگی با کمیته امداد امام خمینی(ره) در محل خوابگاه پسرانه ولایت حاضر شده و از همه بخش های این خوابگاه اعم از: آشپزخانه، سردخانه مواد غذایی، سالن نهارخوری، سزویس های بهداشتی، اتاق ها و غيره بازدید كردند.

همکاران بهداشتی مرکز بهداشت در این بازدید بر لزوم مصرف نمک های ید دار و چگونگی حفظ ید در آن، مدت زمان نگهداری غذا پس از طبخ تا مصرف دانش آموزان، استفاده از سطل زباله درب دار در اتاق ها و...تأکید كردند.
 
* برگزاری جلسه آموزشی جهت مدیران و متصدیان کارگاههای قنادی در آستانه عید نوروز
رييس مركز بهداشت شهرستان خاش گفت: با توجه به فرا رسیدن عید نوروز و افزایش تقاضا برای مصرف انواع نان شیرینی و بمنظور تامین سلامت مصرف کنندگان ، به همت واحد بهداشت محیط شهرستان جلسه آموزشی جهت متصدیان ، مدیران وکارکنان کارگاههای قنادی برگزار شد.

منصور خاشي گفت: در اين جلسه كارشناسان مطالب و نكاتي را در خصوص ماده  13 و 11 قانون مواد خوردنی , آشامیدنی , آرایشی و بهداشتی، شناخت و عوارض رنگهای غیر مجاز خوراکی جهت متصدیان ، مدیران و متصدیان کارگاههای قنادی آموزشهای لازم را ارائه دادند.
 
 
 
* كليه كاركنان مجاري عرضه و فروشندگيهاي تعاون روستايي و عشايري كارت ايمني دريافت كردند
با توجه به اهمیت سلامتی نیروهای شاغل در واحدها و خانه های بهداشت کارگری کارگاه بازآموزی بهداشتیاران و بهگران توسط مرکز بهداشت شهرستان خاش، با همکاری اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، شرکت نفت و آموزشگاه بهورزی و با حضور جمشیدزاده بازرس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، حاجی آبادی مسئول بهداشت ایمنی و محیط زیست(hse) شرکت نفت و 25نفر از بهداشتیاران و بهگران شهرستان برگزار شد.
 
جمشیدزاده در اين كارگاه توضیحاتی درخصوص حوادث ناشی از کارو لزوم تشکیل کمیته های حفاظت فنی و حقو حقوق کارگر و کارفرما بیان كرد.
 
زمانی کارشناس بهداشت حرفه ای مرکز بهداشت مطالبی در زمینه اهمیت انجام معاینات شاغلین و نتیجه آن برپیشگیری از بیماریهای ناشی از کار و همچنین دستورالعمل ها و فرم های مربوط به ایستگاه بهگر ارائه كرد.

حاجی آبادی به بیان نكات ایمنی در محیط کار، لزوم استفاده از وسایل حفاظت فردی و آشنایی با اصول کمک های اولیه پرداخت.
 
بر همین اساس نیز کلاس کمک های اولیه توسط اسدالله زاده کارشناس آموزشگاه بهورزی جهت حاضرین در کارگاه در محل موسسه آموزش عالی سلامت برگزار شد.
 
گفتنی است، در حال  حاضر در حوزه شهرستان خاش 3 خانه بهداشت کارگری که شامل کارخانه سیمان، کشت و صنعت گوهرشهر و شهرداری خاش با 5بهداشتیار در شیفت های مختلف  مشغول ارائه خدمات بهداشتی درمانی به کارگران هستند.
 
* برگزاری کارگاه پیشگیری از سوءمصرف موادمخدر، محرک و الکل
کارگاه پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر، محرک و الکل به همت واحد بیماریهای غیرواگیر مرکز بهداشت شهرستان خاش و با حضور منصور خاشی رییس مرکز بهداشت شهرستان خاش و تدریس مهنا کارشناس پیشگیری و کاهش آسیب مصرف الکل معاونت بهداشتی زاهدان جهت کلیه پزشکان، کارشناسان و کاردانان ستادی و مراکز جامعه سلامت شهری و روستایی، مربیان آموزشگاه بهورزی و تعدادی از پرسنل بیمارستان امام خمینی(ره) برگزار شد.
 
خاشی در این کارگاه با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت اهمیت توجه و پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و سوءمصرف مواد مخدر بیش از گذشته آشکار شده است، گفت: الکل از شایع ترین مواد سوءمصرف در دنیاست و بعنوان ماده آغازین نقش زیادی در شروع و ادامه مصرف مواد مخدر دارد به همین دلیل تلاش در جهت پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدرو الکل به منظور ارتقای شاخص های بهداشت روان به ویژه در بین نوجوانان و اقشار آسیب پذیر و نیز مبارزه همه جانبه با مواد مخدر و روانگردان بخصوص الکل در حال انجام است.
 
کارشناس پیشگیری و کاهش آسیب مصرف الکل معاونت بهداشتی زاهدان نیز در ادامه گفت: از جمله اصلی ترین اهداف اجرای برنامه پیشگیری از سوءمصرف مواد مخدر و الکل آموزش و اطلاع رسانی، شناسایی افراد مبتلا و در معرض خطر و همچنین ارائه برنامه های کاهش آسیب در راستای هدایت به درمان است.
 
مهنا تصريح كرد: تقویت و تشکیل سازمان های مردم نهاد میتواند با ارتقای توانمندی ها و مهارتهای فردی و آگاهی افراد نسبت به آثار مخرب مواد مخدر و اعتیاد کارامدی و اثربخشی لازم را در فعالیت های پیشگیرانه افزایش دهد.
 
در این کارگاه مطالبی در خصوص کلیات سوءمصرف موادمخدرو محرک، اپیدمیولوژی در ایران و جهان،سیر بیماری و درمان، سند ملی پیشگیری، درمان و کاهش آسیب و بازتوانی مصرف الکل و مسمومیت متانول ارائه شد.
 
انتهاي پيام/
چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 428893
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *