۰

مفهوم خانواده دچار تغییرات جدی است

این فعال حوزه زنان اظهار کرد: در خانواده جامعه کنونی وابستگی‌هایی مانند گذشته وجود ندارد. معنا و مفهوم پیوستگی و اتصال در خانواده با گذشته دچار تغییرات جدی شده است. آثار قابل مشاهده‌ این تغییرات- که حاصل تغییر در شرایط اجتماعی و فردی است- در خانواده دیده می‌شود.
مفهوم خانواده دچار تغییرات جدی است
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، ساره عزیزی فعال حوزه زنان در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به بحران های خانواده بیان کرد: خانواده مفهومی کلی است که به طور مشخص دارای هویت و معنای خاص خود است، جزیی دیدن خانواده و تحلیل جزیی آن منجر به ارائه تحلیل نادرست از شرایط خانواده در جامعه امروز می‌شود. امروزه خانواده به دلیل شرایط گوناگون دارای مسایل خاص خود است.
وی اضافه کرد: در خانواده جامعه کنونی وابستگی‌هایی مانند گذشته وجود ندارد. معنا و مفهوم پیوستگی و اتصال در خانواده با گذشته دچار تغییرات جدی شده است. آثار قابل مشاهده‌ این تغییرات- که حاصل تغییر در شرایط اجتماعی و فردی است- در خانواده دیده می‌شود.
عزیزی با تاکید بر اینکه مسایل جدید نیازمند شناخت موشکافی و تبیین است، یادآور شد: نگاه برنامه‌ریزان و فعالان حوزه اجتماعی – فرهنگی باید نسبت به خانواده از موضع تدافعی خارج و به موضع واقع گرایانه نزدیک شود.
این فعال حوزه زنان افزود: وقتی خانواده‌های سال‌های قبل را ایده‌آل می‌دانیم و آن را برای ارزیابی خانواده‌های امروزی مبنا قرار می‌دهیم، هر تغییری در آن مذموم و غیر قابل پذیرش به نظر می آید. ازاین رو رویکرد ما نسبت به تغییرات خانواده تدافعی می‌شود، بنابراین از همه تغییرات پیشگیری و یا آن‌ها را حذف می‌کنیم.
وی تصریح کرد: اگر نسبت به خانواده و مسائل آن و ترکیب کنونی‌اش واقع‌گرا باشیم و ایده آل را در گذشته نبینیم و تغییرات ایجاد شده را فرصتی برای تعالی‌بخشی به هویت خانواده ایرانی – اسلامی تبیین کنیم ، فرصت رفع مشکلات احتمالی برای جامعه فراهم می‌شود پس باید از حالت تدافعی خارج شویم و خانواده را با توجه به شرایط موجود تبیین کنیم، مسایل آن را بشناسیم و حل کنیم؛ چرا که با شناخت درست، با استفاده از مهارتهای جمعی و با برنامه ریزی منطقی ‌می‌توانیم مساله خانواده را حل کنیم.
عزیزی اضافه کرد: خانواده در حال مبادله مداوم داده‌ها و ستانده‌ها با دیگر نهادهای اجتماعی داخل کشورو حتی نهادهای فرامرزی است.
این فعال حوزه زنان تصریح کرد: خانواده یک موضوع اساسی و جدی در کلیه جوامع بویژه ایران و آینده‌ساز جوامع است. نهاد خانواده به عنوان یک کلیت از جمله نهادهای اثرگذار در ترتیب نظامات اجتماعی جوامع است. اگرچه خانواده متشکل از فرد بوده ولی فی نفسه دارای کلیت است. در این شرایط اگر خانواده را به مشکلات فردی تقلیل بدهیم کلیت خانواده را فراموش خواهیم کرد، بنابراین آن را ناقص تبیین می کنیم.
وی با بیان اینکه خانواده به عنوان یک کلیت دارای ابعاد و ضوابطی است، تصریح کرد: ملت ایران متشکل از افراد است اما دارای هویت جمعی به نام ملت ایران است، بنابراین تقلیل آن به فرد خطاست و هویت ایران و ملت ایران را دچار خدشه می کند.
عزیزی گفت: تاکید بیش از حد بر فرد در خانواده و جدا کردن هویت خانواده به عنوان یک مفهوم از آن خطای تحلیلی و تدقیقی است چراکه در این شرایط جامعه توان لازم را برای حل مسایل اجتماعی در خود ندارد.
این فعال حوزه زنان افزود: متاسفانه به خانواده به عنوان یک کلیت بسیار کم نگریسته می‌شود چون بیشتر دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی بر فرد تاکید می‌کنند. درست است که افراد سازنده خانواده هستند ولی خانواده دارای کلیت است و با این رویکرد باید مورد توجه قرار بگیرد. در کلیت خانواده روابط و نظامات متفاوتی شکل گرفته است. این نظامها باید شناخته و اشکالات آن برطرف شود.
وی مطرح کرد: یکی از دلایل رویکرد فردی به خانواده این است که همه دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را روی فرد متمرکز کرده‌ایم. در جامعه ایران افراد مختلفی زندگی می‌کنند که درکنار هم مردم ایران را تشکیل می‌دهند. وقتی به قشری از این مردم نگاه کنیم دچار تقلیل گرایی می‌شویم. این دیدگاه آثار مثبتی برای جوامع از جمله ایران نداشته است . هر وقت نگاه تقلیل گرایی به جوامع حاکم شده است، آنان دچار مشکل شده‌اند و نتوانسته‌اند مسایلشان را برطرف کنند.
عزیزی در پایان اظهارکرد: چون تمام تلاش ما بر این است که قداست جامعه و خانواده را با همان ضوابط قبلی حفظ کنیم، فرد را مسئول مسایل و مشکلات قلمداد می‌کنیم این درحالیست که باید هم فرد و هم خانواده و جامعه را مورد توجه قرار داد تا نگرانی‌ها و مسائل مرتفع شود.
انتهای پیام/
شنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۴
کد مطلب: 430378
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *