۰

آنچه خوبان همه دارند ایران یکجا دارد

از نظر منابع طبیعی گزاف نیست اگر بگوییم آنچه خوبان همه دارند ایران یکجا دارد. در زمینه کشاورزی ایران کشوری است چهارفصل، که امکان کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی در آن فراهم است.
به گزارش سرویس اجتماعي  تفتان ما، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی داهی:  یادداشت دانشجویی- بی شک پرداختن به مقوله اقتصاد، اگر ضروری ترین موضوعِ امروزِ جامعه ما نباشد، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین آنهاست. از سویی اقتصاد در جامعه ما، به خودی خود و به دلایل مختلفِ فرهنگی، تاریخی و اجتماعی، دارای اختلالات و نابسامانی های فراوانی است و از سوی دیگر حملات بی گداری نیز از جانب دشمن بر پیکره این نظام اقتصادیِ سست بنیان وارد می شود. لذا تحت چنین شرایطی، تنها سیاستی که می تواند اقتصاد کشور را به سرمنزل مقصود برساند سیاستی است که علاوه بر توانایی حل معضلات داخلی در برابر تکانه های خارجی نیز استحکام و مقاومت کافی را داشته باشد و این سیاست چیزی نیست جز منظومه ای منسجم و معتبر به نام اقتصاد مقاومتی.
از یک منظر اقتصاد مقاومتی را می توان دارای دو جنبه سلبی و ایجابی دانست. توضیح، آنکه منظور از جنبه ایجابیِ اقتصاد مقاومتی، اقدامات و فعالیتهایی است که برای توسعه و رشد تولیدات داخلی و افزایش بازدهی در صنعت کشور، انجام می گیرد و جنبه سلبی اقتصاد مقاومتی نیز مجموعه تدابیری است که برای جلوگیری از مفاسد اقتصادی به کار گرفته می شود. اگر اقتصاد مقاومتی را به مثابه یک موجود زنده بنگریم، این موجود زنده برای رشد و پویایی خود علاوه بر تغذیه مناسب به یک سیستم دفاعی کارآمد نیز نیازمند است.
درغیر اینصورت کوچکترین میکروبها و باکتری ها می توانند او را از پای درآورند. به همین سان، اقتصاد مقامتی نیز می بایست از یک سیستم نظارتی و امنیتی قدرتمند برخوردار باشد. این سیستم نظارتی، تضمینی است برای اجرای برنامه ها و اهدافی که توسط نهادهای قانون گذار تدوین شده اند. در واقع می توان گفت ترسیم بهترین و باقوام ترین اهداف اقتصادی، بدون داشتن پلیس اقتصادی نافذ، آب در هاون کوبیدن است. به عبارتی این پلیس اقتصادی است که می تواند با نظارت، ارزیابی، تشویق و یا حتی تنبیه های لازم نقشی موثر در افزایش بهره وری برنامه های اقتصادی ایفا نماید.
پر واضح است که دو جنبه سلبی و ایجابی اقتصاد مقاومتی، در هم تنیده و کاملا مرتبط با یکدیگرند و این طور نیست که حوزه عملکرد هر یک، در دو میدان مجزا تعیین شده باشد. بلکه وجه نظارتی می بایست ناظر به همان ابعاد ایجابی اقتصاد مقاومتی باشد.
از آنچه گذشت برمی آید که اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور نیازمند همکاری و هم افزایی نهادها و دستگاه های گوناگون است. و به طور خاص همراستایی مجلس، دولت و قوه قضائیه از مهم ترین ارکان پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی به شمار می آید.
اینک تلاش می کنیم تا با برشمردن چند نکته، شمایی کلی از اقتصاد مقاومتی را ترسیم کنیم.
مهم ترین ویژگی یک اقتصاد پویا را می توان درون زا بودن آن دانست. از عواملی که در راستای درون زایی یک اقتصاد، حائز اهمیت است، می توان به منابع طبیعی مناسب و نیز منابع انسانی کارآمد اشاره کرد. کشور ما از هردوی این جهات در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد.
از نظر منابع طبیعی گزاف نیست اگر بگوییم آنچه خوبان همه دارند ایران یکجا دارد. در زمینه کشاورزی ایران کشوری است چهارفصل، که امکان کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی در آن فراهم است. وسعت زیاد ایران و اقلیمهای متفاوتی که در چهارگوشه این کشور وجود دارد از نظر استعدادهای بالقوه کشاورزی، ایران را به یک منطقه ممتاز تبدیل کرده است.
در زمینه منابع زیرزمینی، وجود معادن سرشاری از سنگهای زینتی و نیز معادن آهن، مس، سرب، روی و انواع فلزات، از ویژگی های بارز کشور ما در زمینه منابع طبیعی به حساب می آید. از طرفی داشتن منابع فراوان نفت و گاز که ایران را به بزرگترین کشور دارای منابع گازی و چهارمین کشور دارای منابع نفت تبدیل نموده است شاهد دیگری بر این مدعاست که کشور ما از نظر منابع طبیعی در شرایط بسیار مناسبی قرار دارد.
هم چنین شرایط جغرافیایی متنوعی که در کشور ایران وجود دارد می تواند زمینه های بسیار مناسبی را برای توسعه گردشگری در کشور ایجاد نماید. در سراسر جهان، کمتر کشوری را می توان یافت که جنگل، کوهستان، دریا، بیابان، دشت، لاله زار و شوره زار را در کنار هم داشته باشد. هم چنین، وجود آثار باستانی فراوانی که از تاریخ کهن ایران به جای مانده است، از دیگر سرمایه های این کشور پهناور در زمینه گردشگری به حساب می آید.
از نظر منابع انسانی نیز ایران دارای شرایط مناسبی است. وجود مهندسان، پزشکان و مدیران تحصیلکرده ای که با دانش روز دنیا آشنایی دارند، می تواند زمینه مناسبی برای پیشرفت اقتصادی کشور محسوب شود. وجود متخصصان ایرانی در بخشهای علمی- تحقیقاتی خارجی مثل ناسا، تیم طراحی کمپانی خودروسازی مرسدس بنز و ... حاکی از این واقعیت است که اگر شرایط مناسبی فراهم باشد، متخصصان و دانشمندان ایرانی می توانند ایده ها و توانمندی های خود را به بهترین وجه ممکن عملیاتی نمایند.
از دیگر ویژگی های مهمی که می بایست در اقتصاد مقاومتی مورد توجه اساسی قرار گیرد، دانش بنیان بودن اقتصاد است. اقتصاد مقاومتی، از این نظرگاه، می بایست مبتنی بر دانش و متکی بر تولید علم باشد.
اما مهم ترین عاملی که در اقتصاد مقاومتی تاثیرگذار است مدیریت منابع اعم از منابع طبیعی و منابع انسانی است. عاملی که عدم وجود آن موجب از بین رفتن و تباه شدن تمامی منابع موجود در یک کشور خواهد گردید و در این صورت، نه تنها پیشرفتی حاصل نخواهد شد، بلکه ذلت و عقب ماندگی ناشی از طمع قدرتمندان، گریبان کشور را خواهد گرفت.
لذا از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که توان بالقوه بسیار مناسبی در کشور وجود دارد که با مدیریت صحیح می توان این ظرفیتهای بالقوه را فعال کرده و در راستای به ثمر نشستن اقتصاد مقاومتی به کار گرفت.
در ادامه این مطلب ان شاءالله به صورت جزیی تر وظایف هر کدام از نهادها و بخش های دولتی و نیز غیر دولتی را در مواجهه با موضوع اقتصاد مقاومتی بررسی می نماییم.
سجاد ساکنی. فعال دانشجویی
انتهای پیام/
سه شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 431250
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *