۰
سیستان وبلوچستان

كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ايران را در برگرفته است

عضو هیات علمی دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ايران را در برگرفته و باید در ساخت و سازها دقت فراوانی کرد.
كمربند زلزله 90 درصد خاك كشور ايران را در برگرفته است
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما، اززاهدان،؛دكتر حسين نگارش افزود: آنچه كه در اين ميان حائز اهميت است، وضعيت اسفبار شهرها و كلان‌شهرهاست كه بر روي گسل ها و يا در مجاورت آنها ساخته شده اند و در معرض خطر زلزله قرار دارند.
وی ادامه داد: ايران از جمله كشورهايي است كه از گسل هاي فراواني تشكيل شده و حركت اين گسل ها باعث رها شدن انرژي ذخيره شده و بروز زلزله هاي مكرر مي شود.
وي بيان كرد: زلزله هاي مخرب و فاجعه آميز چند دهه اخير نشان داد كه ايران كشوري زلزله خيز است و هيچ نقطه اي از آن از خطر زلزله در امان نيست.
وي تصريح كرد: در اين رابطه بايد به دو موضوع مهم در شهرها پرداخته شود كه مورد نخست بايد به مكان گزيني شهرها و شناخت گسل ها دقت بيشتري شود و دوم آنكه مقاوم سازي ساختمان ها با معيارهاي علمي فراموش نشود.
نگارش ادامه داد: ساختمان زمين شناسي فلات ايران و حواشي آن به سيستم كمربند چين خورده دوران زمين شناسي ارتباط دارد كه از نظر ذخائر معدني و اقتصادي يك عامل بالقوه و مثبت و از نظر تكان هاي لرزه خيزي يك عامل منفي مي باشد.
انتهای پیام/جوان
يکشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۶
کد مطلب: 433441
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *