۰
برگی از تاریخ استعمارستیزی مرزبانان بلوچ؛

قهرمانانی از خطه بلوچستان که متجاوزان انگلیسی را زمین گیر کردند/ " تنگ نالک " سندی پرافتخار از فداکاری ها و وطن پرستی قوم بلوچ

قهرمانان و مرزداران شجاع بلوچستان با روحيه استکبار و استعمار ستیز توانستند در مقابل سیاست‌های متجاوزان انگلیس بایستند و از ورود بیگانگان به داخل خاک میهن جلوگیری و آنها را زمين گير كردند و تا دنیا دنیا باقی است اين استعمارگران پير دیگر هرگز فکر هجوم به این سرزمين پهناور را ندارند.
قهرمانانی از خطه بلوچستان که متجاوزان انگلیسی را زمین گیر کردند/ " تنگ نالک " سندی پرافتخار از فداکاری ها و وطن پرستی قوم بلوچ
به گزارش تفتان ما، استعمار در تاریخ ریشه دارد که به واسطه آن منافع ملت ها و دولتها در اختیار بیگانگان قرار می گرفت اما این واژه برای مردمان غیور بلوچ ایرانی غریب و ناآشناست.
 
در تاریخ می خوانیم که از قدیم الایام کشورهایی مانند انگلیس بعنوان روباه پیر و مکار، ایتالیا، آلمان، پرتغال و بعدها آمریکا و غیره آمده اند و برای رسیدن به اهداف خود که همان سرمایه کشورها و دولت بوده دست به مستعمره ساختن ایالت ها و سرزمین ها زده اند.
 
حضور بیگانگان در آفریقا، هند و ایران و منطقه خاورمیانه نشان می دهد که غربی ها از راه دور برای خدمت و نگهداری ملت ها نیامده اند و مقصد اصلی آنها بهره برداری از سرمایه های غنی و ارزشمند و متعلق به ملتها بوده است.
 
احاطه غربی ها به برخی مناطق ایران به واسطه ضعف دولت ها مسیری را برای به تاراج بردن سرمایه های ملت غیور کشورمان فراهم ساخته بود، که این امر با هوشیاری و بیداری مردمان شجاع و دلیری همچون غیور مردان بلوچ، رئیس علی دلواری در منطقه جنوب و غیره سبب حفظ مرزها و سرمایه هایمان شد و زحمات اين دلاورمردان در قلبهایمان به زیبایی مي درخشد.
 
تاریخ گواهی می دهد که مرزداران شجاع ایرانی و مردمان خون گرم بلوچ در استان پهناور سیستان و بلوچستان بعنوان افرادی مبارز و شجاع و استکبارستیز توانستند در مقابل سیاست‌های متجاوزان انگلیس بایستند و از ورود بیگانگان به داخل خاک میهن جلوگیری کنند.
 
تاریخ می نویسد که مردمان خاش و اقوام متحد و همپیمان بلوچ چگونه سرزمینی به نام دره نالک را در جوار تفتان سربلند به گورستان سربازان متجاوز انگلیسی مبدل ساختند و در حقيقت بايد به یاد رشادت های قوم دلیر بلوچ در تنگه نالک  و به پاس خون های پاکی که ریخته شده، از تنگه نالک فراتر از یک تاریخ یاد كنيم و به اين سند تاریخی سرزمینمان افتخار كنيم.
 

 
سالهاست که  از آن ماجرای شکست انگلیس ها در مقابل مردم بومی منطقه و نیاکان استکبار ستیز خاش می گذرد اما آنچه که در دل های ما برای همیشه جاودان خواهد ماند یاد و خاطره افرادي است که با غیرت خود تا پای جان در مقابل کسانی ایستادند که قدرت های زیادی در مقابل آنها دچار ضعف شده بودند.
 
همین ویژگی وفاداری، مرز داری و دلاورمردی و حس به ساختن وطن و میهن سبب شده که در سالهای قبل و بعد از انقلاب اسلامی مرزهای ایران در این استان با شکوه و عظمت امن بماند و متجاوزان نتوانند به خاک ایران دست درازی داشته باشند.
 
دوازدهم شهریور ماه بعنوان روز استعمارستیزی و روز پاسداشت مردی شجاع و دلاور رییسعلی دلواری در تاریخ ایران به ثبت رسیده است لذا این روز را به فال نیک می گیریم و به متجاوزان هشدار می دهیم که ایرانی های غیرتمند و شجاع همچون گذشتگان خود در صحنه حاضر هستند و اجازه نمی دهند که سرمایه هایشان به تاراج برده شود و به نام بیگانگان مصادره شود.
 

 
این قوم دلیر به قدمت تمام تاریخ از خود ایثار نشان داده اند و چنان در مقابل ارتش انگلیس ایستادند که تا دنیا دنیا باقی است دیگر فکر هجوم به این سرزمين پهناور را نداشته باشند.
 
تنگه نالک با محیطی متفاوت و بکر در فاصله 120 کلیومتری زاهدان و در دامنه کوه تفتان در اطراف(3کیلومتری)روستای زیبای سنگان بخش مرکزی خاش با نصب تابلوهاي راهنما و نوشتن خلاصه ای در دو طرف اين دره که اکنون در کنار جاده خاش-میرجاوه ميتوان مشاهده كرد و اين دره سندی بر افتخارات این خطه از سیستان بلوچستان است و محیطی بکر که نمادی از وطن پرستی و فداکاری نسل جوان در پاسداری از میهن و ناموس است که سالهاست میزبان گردشگرانی از جای جای ایران عزیز اسلامی است.
 
اين نبرد را به دليل آن "حماسه"، مي نامند كه صرفاً به دليل حس وطن دوستي و غيرت قوم بلوچ اين نبرد بر بلوچ هاي سرحد هموار شد و پيروزي پنجاه نفري قوم بلوچ بر لشكر سيصد و سي نفري انگليسي با اسلحه هاي دودي در مقابل اسلحه لشکر انگلیسی ها مجهزترین سلاح های آن زمان بود.
 
* كشور ايران از ديرباز مورد هجوم كشورهاي بيگانه و متجاوزگر بوده است
سرطايفه شهنوازي شهرستان خاش در اين خصوص در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار كرد: ایران از دیرباز به دلیل موقعیت استراتژیک و نيز دارا بودن منابع سرشار مادی مورد هجوم کشورهای بیگانه بوده که از جمله این کشورها می توان به انگلیسی ها که رقیب سرسخت روسیه بود نام برد.
 
سردار خوبيار شهنوازي گفت: هنوز در خاطرمان هست که چگونه انگلیس و روسيه درصدد بودند همواره ایران را به عنوان دروازه هند حفظ کنند و چگونه برای يكديگر خط و نشان می کشیدند و برای بدست آوردن خاک ایران به عنوان دو رقیب در مقابل هم جدال می کردند و شاید با خود فکر می کردند مردم ایران دست بر روی دست گذاشته اند و خاک ایران را در کسیه ای ربان پیچ به آنها تحویل می دهند.
 
* قوم بلوچ بعنوان نمادی از استقامت و پايداري است
وي با بيان اينكه قوم بلوچ بعنوان نمادی از استقامت و پايداري است، تصريح كرد: قوم بلوچ در طول تاریخ به خوبی نشان داده است که هیچ وقت حاضر نشده است ذره ای از خاک ایران به دست دشمنان بیفتد و مقتدارانه در پای میهن و ناموسشان خون ریختند.
 
شهنوازي با اشاره به جانفشاني و غيرت قوم بلوچ در دره نالك و تشريح اين نبرد، گفت: در خرداد ماه سال1295 هجری شمسی نيروهاي انگليسي به فرماندهي ژنرال داير، سردار جیند خان یاراحمدزهی(شهنوازي) كه یکی از شجاع ترین مردان بلوچ بود و تعدادي از بزرگان بلوچ را اسير كردند.
 

 
وي بيان كرد: پس از آنكه انگليسي ها در 8 تیر ماه 1295 هجری شمسی قصد عبور از دره نالك را داشتند و ميخواستند اسرا از طريق ميرجاوه به هندوستان منتقل كنند، اما قوم با غيرت و وطن دوست بلوچ، انگليسي ها را در اين دره غافلگير كردند و اين دره توسط تفنگچي هاي بلوچ مسدود شد.
 
وي ادامه داد: پس از رسيدن انگليسي ها به دره نالك آنها در کمین نیروهای مبارز بلوچ افتادند و نبرد بسيار سختي بين قوم بلوچ و انگليسي ها رخ داد كه قوم بلوچ با همت و توكل برخدا توانست 330 نيروي انگليسي را در اين دره به درك واصل كند و اسيران را از چنگال انگليسي ها نجات دهد.
 
* قوم بلوچ مرزداري خود را به جهانيان به اثبات رسانده است
سرطايفه شهنوازي بيان كرد: قوم بلوچ همواره غيرت و مرزداري خود را به جهانيان به اثبات رسانده اند و در زمانهاي مختلف و زماني که دولتي اينجا نبوده و مرکز دولت تا بم و کرمان بوده است، قوم بلوچ و طايفه شهنوازي؛ با آلماني‌ها، پرتقالي‌ها و غيره درگير شدند و از خاك و وطن خود دفاع كردند.
 
وی از امنیت موجود مرزها به دست مرزداران بلوچ ابراز خرسندی کرد و گفت: استعمارگرانی که سالهای قبل در دره نالک خاش شکست خوردند حال هرزگاهی به عنوان مدعی دفاع از قوم بلوچ قد علم می کنند و با به شهادت رساندن غیور مردان بلوچ در مرزها سعی در تفرقه افکنی بین برادران مسلمان شیعه و سنی دارند. اما آنها باید بدانند هنوز همان خون غیرت بلوچ در رگهایمان جاری است و اکنون با قدرت بیشتری در مقابل توطئه های آنها خواهیم ایستاد.
 
* قوم بلوچ همواره با دل و جان از مرزهای میهن اسلامی دفاع کرده است
شهنوازي با اشاره جان‌بازي و رشادت مردم بلوچ در انقلاب و جنگ، اظهار كرد: بلوچ همواره با دل و جان از مرزهای میهن اسلامی دفاع کرده و با اهدای خون شهیدان در مقاطع مختلف تاریخ گلگون این مرز و بوم در هشت سال دفاع مقدس نمونه ای از مصداق رشادت این قوم است.
 
* تنگه نالک نمادی از فداکاری و وطن پرستی مردمان این منطقه است
يكي از معتمدين و رييس شورای دروک مرکز دهستان سنگان نيز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: تنگه نالک با دره ها و محیطی بسیار آرام، نمادی از فداکاری و وطن پرستی مردمان این منطقه است.
 
محمد كرد گفت: این تنگه نماد پاسداری قوم بلوچ از خاک میهن و دارای جایگاه مقدسی برای اهالی مردم این خطه از سیستان و بلوچستان بوده و خواهد بود، چرا که در نبردی که در این تنگه اتفاق افتاد 330 انگلیسی کشته شد و همین سبب شد که انگلیس این کشور استعماری شکست سختی از این قوم غیور بخورد.
 
* قوم بلوچ اجازه تجاوز به خاك ايران را هرگز نمي دهد
وي بيان كرد: قوم بلوچ قومی بزرگ است که در دفاع از وجب به وجب خاک میهن در مقابل هر عنصر ضد ایرانی ایستاده است و اکنون نیز اگر متوجه شود کشوری ذره ای چشم داشت به  خاک  این کشور را دارد همانند اجدامان در تنگه نالک به پا خواهیم ایستاد و هرگز زیر بار زور گویی های آنها نمی رویم.
 

 
اين معتمد منطقه، با بيان اينكه قوم بلوچ در دره نالك به متجاوزان و بیگانگان نشان داد قوم بلوچ با پلیدی‌ها و بد سرشتی‌ها مبارزه مي كند، اذعان كرد: اين دره، مكاني است كه دلاوران بلوچ در این دره متجاوزان انگلیسی را مفتضحانه شکست دادند.
 
* پاسداران بلوچ در همه جبهه ها بر علیه کفر آماده خدمت هستند
كرد ادامه داد: پاسداران مرزی بلوچ این حافظان اسلام در همه جبهه ها بر علیه کفر آماده خدمت هستند آنها با جان و دل و عشق و علاقه به اسلام خدمت می کنند و از این بابت بسیار ابراز خرسندی می کنند.
 
وي در پاسخ عوامل خود فروخته به گروهک های تروریستی به نام دفاع از بلوچ، بيان كرد: عاملان حرکات تروریستی که دست نشانده انگلیس و آمریکا هستند گمان برده اند با به شهادت رساندن مرزبانان بيگناه به اهداف شوم خود دست یافته اند و این در حالی است که آرزوی مرزبانان کشور ما رسیدن به مقام شهادت است.
 
وی اظهار كرد: سیستان و بلوچستان استان پهناوری است که نقش امنیت پایدار در مرزها بر روند توسعه اقتصادی رابطه مستقیمی خواهد داشت و قطعا سرمایه گذاری در بخش خصوصی  در این استان خواهد توانست بر پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روند بسیار خوبی خواهد داشت.
 
* تنگ نالک سندی تاریخی از فداکاری ها و خودگذشتگي مردمان بلوچ است
بخشدار مرکزی خاش نيز در گفت و گو با خبرنگار تفتان ما با بيان اينكه دره نالك سنگان پهنه و عرصه بسیار بزرگ و وسیعی دارد، اظهار كرد: تنگ نالک سندی تاریخی از فداکاری ها و خودگذشتگي مردمان بلوچ در روزگاران قدیم است که الگوی بسیار خوبی جهت پاسداری از وطن برای مردمان کشور است.
 

 
مجتبي شجاعي بيان كرد: اين دره که روزگاری شاهد مبارزه و ايثارگري هاي قوم بلوچ بوده،  بايد ثبت ملي شود چرا كه علاوه بر نبرد با انگليسي ها، داری پتانسیل ها و ظرفیت های سرزمینی و محیطی منحصر بفردی است که طبیعت کوهستانی و آب شیرین و گونه های گیاهی خاصی دارد.
 
وي تصريح كرد: دره نالك سندی تاریخی از ایثار و فداکاری و وطن پرستی مردمان منطقه و سرمشق نسل جوان در پاسداری از میهن و دارای جایگاه مقدسی برای مردمان خاش است.
 
* روحيه مرزداري و استكبار ستيزي از ويژگي هاي قوم بلوچ است
وي با بيان اينكه قوم بلوچ همواره وفاداري خود را به نظام به اثبات رسانده است، گفت: روحيه مرزداري، دشمن شناسي، بصيرت، آگاهي، هوشياري، حس نوعدوستي و استكبار ستيزي از ويژگي هاي قوم بلوچ است و حماسه نالك نشان داد مردمان اين سرزمين وفادارترين مردم به كشور هستند.
 
شجاعي خاطرنشان كرد: دشمنان نظام بدانند حماسه و نبرد قوم بلوچ با متجاوزگران انگليسي در دره نالك افتخار و سند همه ايرانيان است و در تاريخ پرشكوه اين كشور براي هميشه جاودانه و ماندگار خواهد ماند و هرگز با هيچ نيرنگ و توطئه اي پاك و محو نخواهد شد.
 
وي اظهار كرد: در حماسه بزرگ و غيرتمند نالك تمام مردم سرحد لشكر ژنرال داير را نابود كردند و حتي يك نفر انگليسي هم نتوانست از اين نبرد جان سالم به در ببرد و هنوز هم استخوان هاي متجاوزگران انگليسي در زير صخره هاي اين منطقه مدفون است و مهر تاييدي بر اين ادعاست.
 
انتهاي پيام/
جمعه ۱۲ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۸
کد مطلب: 434638
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *