۰

از دغدغه خانواده‌ها برای تهیه روپوش مدارس تا دلالی کارگاه‌های بزرگ

امسال بحث روپوش مدارس و رنگ آن با دغدغه‌های بسیاری همراه بود؛ چرا که در این زمینه با کودکانی سروکار داریم که متوجه بسیاری از مسائل نمی‌شوند و دوست دارند سال تحصیلی را با لباس و لوازم‌التحریر جدید آغاز کنند.
از دغدغه خانواده‌ها برای تهیه روپوش مدارس تا دلالی کارگاه‌های بزرگ
به گزارش سرویس سیستان و بلوچستانتفتان ما، شهرستان ساری، با توجه به فرا رسیدن سال تحصیلی جدید خانواده‌ها در تکاپوی خرید لوازم‌التحریر و پوشاک هستند.
امسال بحث روپوش مدارس و رنگ آن دغدغه‌های بسیاری برای دانش‌آموزان و به‌ویژه خانواده‌ها به همراه داشته است؛ چرا که در این زمینه با کودکانی سروکار داریم که متوجه بسیاری از مسائل نمی‌شوند و دوست دارند سال تحصیلی را با لباس و لوازم‌التحریر جدید آغاز کنند و فشار فراوانی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کنند.
خانواده‌ها در مورد تغییر هر ساله روپوش و پوشش مدارس با توجه به تغییر نکردن دانش‌آموزان در پایه‌های تحصیلی گلایه دارند چرا که از نظر هزینه و همچنین وقت آنان مقرون به صرفه نیست.
ظاهراً به خانواده‌ها هم آدرس فروشگاهی خاص داده می‌شود که خرید و تهیه لباس از آن فروشگاه اجباری است، خانواده‌ها در مراجعه به این فروشگاه‌ها با رفتار خوبی مواجه نمی‌شوند چرا که فروشندگان اطمینان دارند مشتری باید از آنان خرید کند.
موضوعی دیگر اینکه به برخی از خانواده‌ها تاریخ پایان مهر برای تحویل روپوش را می‌دهند که این موضوع موجب دغدغه و نگرانی دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان می‌شود که باید به آن توجه شود.
حتی برخی دانش‌آموزان برای تهیه لباس مجبور شدند به شهرهای دیگر مراجعه کردند.
این نکته مهم نباید فراموش شود که بسیاری از دانش‌آموزان قرار است امسال به‌عنوان کلاس اولی وارد مدارس شوند و نداشتن لباس برای این کودکان واقعاً ناراحت‌کننده است.
* تأخیر خانواده‌ها در مراجعه به کارگاه‌ها
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برخی از خانواده‌ها با تأخیر بسیاری به کارگاه‌ها مراجعه کردند.
محمد شعبانی بیان کرد: مهلت 30 مهر ماه مربوط به تسویه حساب است و ارتباطی به تحویل لباس ندارد و کارگاه‌ها موظف هستند تا هفته نخست مهر ماه پوشاک را تحویل دانش‌آموزان دهند.
وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزی نداریم که در ماه‌های تیر و مرداد به کارگاه‌ها مراجعه کرده ولی پوشاک را تحویل نگرفته نباشد، اضافه کرد: به‌دلیل تأخیر و تعلل خانواده‌‌ها در هفته پایانی شهریور ماه شاهد افزایش حجم مراجعه هستیم که امکان پاسخ‌گویی در این زمان اندک برای تمامی آنان وجود ندارد.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: مجبور شدیم با توجه به این موضوع به مدیران مدارس اعلام کنیم که در زمینه پوشش یکسان در روزهای نخست بازگشایی مدارس سخت‌گیری نکنند و دانش‌آموزان پشت در نمانند.
شعبانی در مورد تهیه پارچه برای روپوش و پوشش مدارس، گفت: پارچه را خانواده‌ها می‌توانند از هر مکانی تهیه کنند ولی با مراجعه به فروشگاه‌های معرفی شده از سوی آموزش و پرورش می‌توانند با قیمت مناسب‌تری خریداری کنند.
وی با اعلام اینکه بیشتر حرف و حدیث‌ها از سوی کارگاه‌های بزرگ مطرح شده است، یادآور شد: در سال‌های گذشته شهرستان‌ها با دو کارگاه مدیریت می‌شد و کارگاه‌های بزرگ کارگاه‌های کوچک را بکار می‌گرفتند و از آنان بیگاری می‌کشیدند و در واقع ما کارگاه‌های کوچک را نجات دادیم.
* تغییر رنگ روپوش هر سه سال است
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران با اشاره به اینکه امسال 400 کارگاه در استان شناسایی و به نوعی اشتغال ایجاد شده است، افزود: خانواده‌های کوچک و زنان سرپرست‌خانوار نجات پیدا کردند و به آنان کمک شده؛ واقعاً درست نیست تمام سودها به سمت کارگاه‌های بزرگ با دلالی هدایت شود.
شعبانی یادآور شد: در حال حاضر اگر سودی باشد به آموزش و پرورش برمی‌گردد و صرف فعالیت‌های فرهنگی همان مدارس می‌شود قبلاً اصلاً معلوم نبود این سودها به جیب چه کسانی می‌رفت همه این‌ها لایه‌های پنهانی است که به‌ تدریج دارد خودش را نشان می‌دهد.
وی با طرح این سؤال که چه کسانی مخالف این طرح بودند، اضافه کرد: به‌طور حتم افرادی که سود بالاتری کسب می‌کردند؛ در حال حاضر دانش‌آموزان بی‌بضاعت بسیاری را تحت پوشش داریم که با هماهنگی انجام‌شده مقرر شده از آنان وجهی دریافت نشود.
معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش مازندران در مورد تغییر رنگ روپوش مدارس در هر سال، اظهار کرد: تغییر رنگ مربوط به هر سه پایه تحصیلی است که تنوع رنگ نیز در نظر گرفته شده است علاوه بر این دانش‌آموزی که یک سال از روپوش استفاده کرد نمی‌تواند سال بعد از آن استفاده کند اصلاً چنین چیزی وجود ندارد چرا که دانش‌آموز در حال رشد است.
شعبانی ادامه داد: براساس بررسی‌های انجام‌شده در کلاس 30 نفره شاید یک نفر باشد به‌دلیل مسائل مالی لباس سال قبل را مورد استفاده قرار دهد.
به گزارش فارس، با توجه به شور و شوق دانش‌آموزان برای آغاز سال تحصیلی بهتر است پوشاک دانش‌آموزان تحویل خانواده‌ها شود تا آنان نیز روز فراموش‌نشدنی را درک کنند و همراه با همسن‌وسالان خود آغاز سال تحصیلی را جشن بگیرند نه اینکه با استرس خود زمینه نگرانی خانواده خود را فراهم کنند.
انتهای پیام/
 
دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 434791
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *