۰

میزبانی بی‌نقص و تحریم‌هایی که شکست خورد/ ناکامی در سرزمین مادری!

مسابقات شطرنج قهرمانی بانوان جهان به میزبانی تهران در شرایط ایده‌آلی در حال برگزاری است، اما نمایند‌های ایران حذف شدند.
میزبانی بی‌نقص و تحریم‌هایی که شکست خورد/ ناکامی در سرزمین مادری!
به گزارش سرویس ورزشي تفتان ما،رقابت‌های شطرنج قهرمانی زنان جهان از ٢٢ بهمن آغاز شد و تا ١٥ اسفند به میزبانی تهران ادامه خواهد داشت. زمانی که اعلام شد ایران قرار است میزبان رقابت‌های بانوان جهان شود، خیلی‌ها وارد میدان شدند تا این اقدام ارزشمند را تخریب کنند. رسانه‌های بیگانه دست به دامن شطرنج‌بازان خارجی شدند تا رقابت‌ها را تحریم کنند، اما تیر آنها به هدف نخورد.
یکی از بهانه رسانه‌های بیگانه این بود که بانوان شطرنج‌باز خارجی در ایران باید حجاب داشته باشند و ورزشکاران نمی‌توانند در کنار مربیان خود باشند. در همان ایام مهرداد پهلوان‌زاده رئیس فدراسیون شطرنج درخصوص این اعتراض‌ها گفت: حقیقت این است که خیلی از این اعتراض‌ها تنها برای تخریب چهره ایران و البته تحریم مسابقات بود که خوشبختانه این پروژه با شکست روبرو شد. در بسیاری از مواقع مربیان مرد هدایت تیم‌های ملی بانوان ما را عهده‌دار بودند و واقعاً هیچ مشکلی از این بابت وجود نداشت.
با این حال تنها شطرنج‌بازی که در لیست بود و به ایران نیامد، آدلا فویسور شطرنجباز رومانیایی بود که چند روز پیش از شروع مسابقات درگذشت. اگرچه سکته قلبی در برخی اظهار نظرات دلیل مرگ وی عنوان شده، اما در پایان هیچ منبعی به صورت رسمی این علت را تایید نکرد.

به هر حال اظهارات آقای رئیس شاید خیلی از ابهامات را برطرف می‌کرد. ایلیوم ژینوف رئیس فدراسیون جهانی پیش از شروع مسابقات اظهار داشت: همه در جهان می‌دانند که ایران سرزمین مادری شطرنج است. در بسیاری از آثار ادبی و تاریخی ایران مانند شاهنامه هم از شطرنج یاد شده است. در سال‌های گذشته ایران میزبان رقابت شیرف و آناند بود.
به هر حال برای نخستین بار چنین مسابقات بزرگی در تهران برگزار شد و باید اذعان کرد که در بالاترین سطح هم در حال برگزاری است. ایران هم سه نماینده به نام‌های سارا خادم‌الشریعه، آتوسا پورکاشیان و میترا حجازی‌پور را در جدول مسابقات داشت. از ابتدای کار خیلی از اهالی شطرنج شانس سارا خادم‌الشریعه را برای صعود به مراحل بالاتر زیاد می‌دانستند، چون او در روزهای خوب خود قرار داشت و در رقابت‌های جهانی گرندپری هم نایب قهرمان شده بود.
در روز نخست این پیکارها نتایج نماینده‌های ایران خیلی بد نبود؛ میترا حجازی‌پور که در سید 49 بود برابر آناستازیا بودناروک از روسیه که در سید 16 قرار داشت به برتری رسید. همچنین آتوسا پورکاشیان برابر  الیزابت باهتس از آلمان به تساوی رضایت داد، اما سارا خادم‌الشریعه که جایگاه اولیه 20 داشت با شکست ناباورانه مقابل سوپیکو گوارمیشویلی که در جایگاه 45 قرار گرفته بود شروع خوبی در رقابت‌ها نداشت.

در روز دوم پورکاشیان نخستین نماینده حذف شده ایران لقب گرفت. حجازی‌پور هم در این روز نتیجه را به حریف روس خود واگذار کرد تا کار به بازی تکمیلی بکشد. خادم‌الشریعه، بانوی شماره یک شطرنج ایران هم با پیروزی در برابر سوپیکو گورامیشویلی کار را به بازی تکمیلی کشاند.
در روز سوم ایران تنها دو نماینده داشت که باید در دیدارهای تکمیلی به مصاف حریفان خود می‌رفتند؛ در رقابت‌های تکمیلی دو بازی سریع انجام شد که خادم‌الشریعه در بازی اول خود نتیجه را واگذار کرد، اما با وجود تساوی در بازی دوم نتوانست به دور بعد راه پیدا کند تا دومین نماینده حذف شده‌ ایران باشد. به این ترتیب رقیب گرجستانی وی برای نخستین بار است که به مرحله دوم قهرمانی جهان رسید.
میترا حجازی‌پور آخرین نماینده ایران بود که تا آخرین لحظه برای صعود با حریف خود جنگید؛ حجازی‌پور و بودناروک در مجموع دو بازی استاندارد، چهار بازی سریع و دو بازی برق آسا انجام دادند که از این تعداد بازی‌ها چهار پیروزی برای میترا حجازی‌پور و چهار برد هم برای حریفش بود. تعیین تکلیف شطرنج‌باز پیروز این مسابقه به بازی رستاخیز یا آرماگدون رسید. حجازی پور که با مهره سیاه بازی می‌کرد به دلیل پایان یافتن زمان نتیجه را واگذار کرد، چراکه در بازی رستاخیز مهره سفید یک دقیقه بیشتر زمان دارد و در صورت پیروز نشدن مهره سفید و یا تساوی مهره سیاه برنده می‌شود. شطرنج‌باز روس هم از تنگی زمان حجازی‌پور استفاده کرد و با پیروزی به دور بعد راه یافت.

به این ترتیب پرونده نماینده‌های ایران در این دوره از مسابقات بسته شد. به نظر می‌‌رسد توقعات از نماینده‌های ایران چندان منطقی نبود، هرچند که پهلوان‌زاده پیش از شروع مسابقات هم به این نکته اشاره کرده بود. به هر حال دلایل مختلفی برای این نتایج مطرح می‌شود. ایوان سوکولوف که هدایت نماینده‌های ایران را برعهده داشت حجازی‌پور را بدشانس دانست و درخصوص خادم‌الشریعه هم گفت که او به دلیل عدم آمادگی کافی از دور رقابت‌ها کنار رفت.
در مجموع به نظر می‌رسد کار برای شطرنج ایران مخصوصاً در بخش بانوان تازه ابتدای راه است و فدراسیون‌نشین‌ها باید برنامه‌های اینگونه را هرچند که با سختی‌های فراوان همراه است بیش از پیش در ایران برگزار کنند. شطرنج ایران پتانسیل بالایی دارد و شاید یکی از عوامل اصلی در رقم خوردن این نتایج عدم اعتماد به نفس کافی و البته تجربه بالا باشد. به هر حال اگر شطرنج ایران همین مسیر را ادامه دهد می‌تواند شاهد روزهای روشن‌تری باشد.
انتهای پیام/فارس
سه شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب: 436617
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *