۰

جنگل‌های حرا یا مانگرو چشم‌انداز زیست محیطی زیبا در چابهار

جنگل‌های حرا یا مانگرو یک چشم‌انداز زیست محیطی زیبا در چابهار است که همواره نظر گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.
 جنگل‌های حرا یا مانگرو چشم‌انداز زیست محیطی زیبا در چابهار
به گزارش سرویس سيستان و بلوچستان تفتان ما،جنگل‌های مانگرو از جمله منابع طبیعی تجدید شونده و از اکوسیستم‌های با قدرت تولیدی بالا بوده و تاثیر بسیار مهمی در زندگی ساحل نشینان از نظر تولید و خدمات دارند.
مانگروها به دلیل سازگارهایی از قبیل زنده‌زایی، جداسازی آب‌های شیرین از آب‌های شور، حفاظت از آب‌های شیرین، قدرت ریشه‌‌دوانی آن سریع بوده و به محض تماس با خاک و استعداد تبادلات گازی توسط سیستم ریشه مخصوص خود قادر هستند در شرایط زیست محیطی سخت که تنها چند گونه دیگر به غیر از مانگروها قدرت زنده‌مانی در این شرایط دارند، توسعه یابند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری چابهار در این زمینه به خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: در حال حاضر وسعت جنگل‌های دست کاشت حرا، 400 هکتار است.
عبدالغنی رئیسی افزود: 682 هکتار در سطح خور باهوکلات نیز جنگل طبیعی مانگرو و حرا داریم.
وی گفت: در هفته منابع طبیعی نیز 5 هزار گونه گیاهی حرا در چابهار در حال کاشت است.
 جنگل‌های حرا یا مانگرو یک چشم‌انداز زیست محیطی در چابهار است
رئیس محیط زیست چابهار نیز در زمینه حفظ و صیانت از این گونه گیاهی زیبا اظهار کرد: منطقه حفاظت شده مانگرو جزو تالاب بین‌المللی است که صیانت کامل به طور دقیق از آن انجام می‌شود.
اشرفعلی حسینی افزود: جنگل‌های حرا یا مانگرو یک چشم‌انداز زیست محیطی در چابهار است که منظره زیبایی را برای بازدیدکنندگان در چابهار ترسیم کرده است.
این مسؤول ادامه داد: جنگل‌های مانگرو در چابهار بر عکس سایر نقاط کشور بکر و دست نخورده است.

جنگل‌های حرا محل استراحت، آشیانه‌سازی و پناه‌گاه پرندگان آبزی و کنار آبزی است
وجود این درختان علاوه بر ایجاد زیبایی در اکوسیستم خلیج گواتر دارای نقش مهم و اساسی است که از جمله آن  محل استراحت، آشیانه‌سازی و پناه‌گاه پرندگان آبزی و کنار آبزی و در حقیقت ضامن بقای بسیاری از پرندگان مهاجر و بومی است که علاوه بر آن زیست گاه ومامن مناسبی برای انواع مختلف جانوران شامل لاک پشت دریای ماهیان خرچنگ‌ها میگوها و غیره است.
این درختان در حالت جنگلی نوعی حفاظت طبیعی از مناطق ساحلی را در برابر امواج و طوفان‌های سخت دریایی به وجود می‌آورند.

بومیان منطقه از شاخ و برگ حرا برای علوفه دام و از چوب آن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، این درختان به عنوان تعدیل کننده هوای گرم منطقه به شمار می‌روند، عامل زیبایی خاص سواحل شنی و گلی خلیج گواتر نیز هستند.
درختان حرا یکی از مناطق زیبا و منحصر به فرد جذب توریست و آزمایشگاه مساعدی برای تحقیقات جانور شناسی به شمار می‌آید، به طوری که در خلیج گواتر و مناطق اطراف آن 163 گونه پرنده از 46 خانواده وجود دارد که جمعیت آنها بطور متوسط بیش از پنج هزار پرنده است که 20 گونه مهاجر و 43 گونه بومی هستند.
انتهای پیام/فارس
پنجشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۶
کد مطلب: 437275
ارسال نظر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *